panasonicG10_2.jpg

هر دو سال یک بار در فتوکینا، سازندگان دوربین‌ و تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، جدیدترین محصولات خود را که برای عرضه در این نمایشگاه آماده کرده‌اند معرفی و رونمایی می‌کنند. در این مقاله یکی از محصولات پاناسونیک را که در فتوکینا ۲۰۱۰ رونمایی شده است معرفی می‌کنیم.

دوربین پاناسونیک لومیکس G10 (به همراه دوربین G2) آخرین دوربین سری G دوربین‌های بدون آینه پاناسونیک است. G10 بسیاری از ویژگی‌های خود را از دوربین‌های قبلی به ارث برده است. این دوربین سنسور تصویر دوربین G2 را دارد و همانند GF1 نمایشگر ۳ اینچی آن ثابت و نه چرخنده است ولی بر خلاف آن چشمی الکترونیک داخلی دارد با این حال رزولوشن آن از چشمی الکترونیک دوربین‌های G1، GH1 و G2 پایین‌تر است. در حقیقت دوربین مدل G2 پیشرفته‌تر از G10 است و G10 مبتدی‌تر حساب می‌شود. این دو دوربین در ویژگی‌های پایه چون سنسور تصویر، فوکوس خودکار و سیستم نورسنجی یکسان هستند ولی G10 نمایشگر لمسی چرخنده یا چشمی الکترونیک با کیفیت‌تر را ندارد.

panasonicG10_1.jpg

با این حال G10 نخستین دوربین میکرو چهار سوم پاناسونیک حساب می‌شود که به طور جدی قصد رقابت با DSLR‌های سطح مبتدی را دارد. این دوربین می‌تواند با دوربین‌هایی چون Canon EOS 1000D و Nikon D3000 رقابت کند. از تفاوت‌های دوربین G10 نسبت به G2 می‌توان به وزن کمتر ۳۲ گرمی، دکمه‌ها و کنترل‌های خارجی متفاوت، نداشتن سوییچ اتوماتیک EVF/LCD، چشمی الکترونیک با کیفیت بسیار پایین‌تر، نمایشگر ثابت و غیر لمسی، ضبط ویدیو فقط در فرمت Motion JPEG، نداشتن درگاه برای میکروفون خارجی و نداشتن دکمه‌ی شروع ضبط ویدیو اشاره کرد.