کمپانی‌های سان دیسک، سونی و نیکون اعلام کردند که مشترکاً مجموعه‌ای از مشخصات فنی برای کارت‌های CF را با توجه به نیازهای آینده بازار عکاسی و ویدئوی حرفه‌ای ارائه کرده‌اند.
عکاسی حرفه‌ای و ویدئوی باکیفیت بالا (HD) امروزین نیازمند نسل جدیدی از کارت‌های حافظه دارای قابلیت پردازش سریعتر برای فایل‌های حجیم است. با توجه به سرعت پیشرفت صنایع تصویری و حجم ذخیره سازی مورد نیاز، نیکون، سونی و سان دیسک  یک فرمت کارت حافظه جدید که دارای مشخصات کاربردی و قابلیت ذخیره سازی بمراتب بالاتر از کارت‌های حافظه موجود است را پیشنهاد کرده اند. در صورت پذیرش این طرح، فرمت جدید می‌تواند قابلیت‌های جدید و مهیجی را به  بازار تصویرسازی حرفه‌ای ارائه کند.
براساس مشخصات مطرح شده می‌توان به سرعت انتقال تا حداکثر ۵۰۰ مگابایت در ثانیه با استفاده از رابط PCI Express دست یافت. در استاندارد CF6.0 که در نوامبر ۲۰۱۰ ارائه شد سرعت انتقال حداکثر ۱۶۷ مگابایت در ثانیه بود.
کارت‌های باسرعت‌های انتقال بالاتر، افزایش سرعت عکاسی پی در پی در هنگام عکسبرداری با تصاویر حجیم RAW را امکان پذیر می‌کنند. این ارتقاء عملکرد به کاربران اجازه می‌دهد که به سرعت عکس‌ها و ویدئوهای پرحجم و دارای رزولوشن بالا را از کارت حافظه به کامپیوترشان منتقل کنند.
علاوه بر سرعت انتقال بسیار بالا، در استاندارد جدید، استحکام مورد نیاز برای کاربردهای حرفه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.
در طرح جدید افزایش حجم ذخیره سازی تا ۲ ترابایت پیشنهاد شده است.