سامسونگ اولین و آخرین شرکتی است که در کلاس جدیدی از دوربین‌های خانگی خود از دو صفحه نمایش مجزا در جلو و پشت دستگاه استفاده کرده است.

این مدل‌ها که از آنها بعنوان Dual-Screen یا Two View Camera یاد می‌شود اولین بار در قالب دو مدل ST500 و ST550 در آگوست ۲۰۰۹ پا به عرصه وجود گذاشتند. مهم‌ترین قابلیت این دوربین‌ها بدون شک در صفحه نمایش دوم آنها نهفته است، بخشی که علاوه بر کاربردهایی نظیر عکاسی از خود و نشانگر تایمر، یکی از مشکلات همیشگی عکاسی از کودکان یعنی عدم توجه آنها به لنز دوربین را نیز با نمایش تصاویر کارتونی جالب توجه حل کرده است. سومین تجربه سامسونگ در این رده مدل ST600 بود که در ژانویه ۲۰۱۰ با برخی تغییرات نسبت به مدل‌های پیشین این کلاس به نمایش گذاشته شد.

ST600_01.jpg

این دوربین ۱۴.۲ مگاپیکسلی نه تنها وضوح عکاسی این رده را نسبت به مدل‌های ۱۲.۲ مگاپیکسلی پیشین ارتقا بخشیده است، بلکه در بسیاری دیگر از بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه نیز تغییرات مطلوبی ایجاد کرده است.
بدنه ST600 بطور کامل از پلاستیک با کیفیتی ساخته شده که در بسیاری از قسمت‌ها جاذب فوق‌العاده اثر انگشت است. ابعاد این مدل ۲۰×۶۰×۱۰۴ میلیمتر با وزن ۱۵۰ گرم به همراه باتری است که در یک مقایسه رو در رو با ST550 با این‌ که یک میلیمتر در قطر و ۴ میلیمتر در طول افزایش ابعاد داشته است، اما وزن آن بخوبی کاهش یافته و ۳۷ گرم سبک‌تر از مدل پیشین این کلاس شده است. سنسور ST600 یک نمونه ۱۴.۲ مگاپیکسلی CCD با ابعاد ۲.۳۳/۱ اینچ است که نسبت به ST550 تنها ۲ مگاپیکسل به وضوح آن افزوده شده و از لحاظ فناوری ساخت و ابعاد سنسور تغییری در آن دیده نمی‌شود.
حساسیت سنسور و عدد ISO در این مدل را از ۸۰ تا ۴۸۰۰ می‌توان تغییر داد، هرچند که نگفته پیداست که افزایش بیش از اندازه عدد ISO در دوربین‌های دیجیتال خانگی با توجه به سنسورهای کوچک آنها نتیجه‌ای جز افزایش چشمگیر میزان نویز و تخریب تصویر نهائی در بر نخواهد داشت.
لنز دوربین ST600 ساخت شرکت با سابقه Schneider Kreuznach با فاصله کانونی ۱۳۵-۲۷ میلیمتری است که علیرغم این که نسبت به مدل‌های پیشین این کلاس تغییری از لحاظ میزان واید بودن لنز ندارد، اما از دیگر سو در میزان زوم اندکی پیشرفت کرده و از ۱۲۴ میلیمتر در ST550 به ۱۳۵ میلیمتر رسیده است و بدین ترتیب، زوم اپتیکال لنز ST600 به ۵X رسیده است.

ST600_02.jpg

فاصله عادی فوکوس در این لنز ۸۰ سانتیمتر است و در حالت ماکرو نیز حداکثر تا ۵ سانتیمتر می‌توان به سوزه نزدیک شد که در این دو مورد نیز تغییر خاصی نسبت به قبل دیده نمی‌شود. عدد f که سمبل میزان گشودگی و بسته بودن دیافراگم لنز است در ST600 با دو محدود f3.3-f5.5 تعریف می‌شود که با توجه به استفاده از f3.5 در ST550، گشودگی دیافراگم لنز در ST600 بیشتر بوده و با کمتر شدن هرچه بیشتر عمق میدان، امکان جداسازی بهتر سوژه از پس زمینه فراهم آمده است.
حداقل و حداکثر سرعت شاتر در ST600 برابر ۸ ثانیه و ۱/۱۵۰۰ ثانیه است که در این مورد آخر نسبت به سرعت بالاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه مدل ST550 عملکرد ضعیف‌تری مشاهده می‌شود. در کنار لنز دوربین یکی از مهمترین اجزاء ST600 یعنی صفحه نمایش دوم آن دیده می‌شود این صفحه‌ی نمایش به نسبت قبل اندکی بزرگتر شده و به ۱.۸ اینچ رسیده است وضوح آن البته تغییری نداشته و همچنان ۶۱ هزار نقطه است. برای این صفحه‌ی نمایش، کاربری‌های متعددی در منوی دستگاه تعریف شده است که از جمله آنها همانطور که پیش از این نیز اشاره شد می‌توان به Self-Portrait (عکاسی از خود)، نشانگر تایمر دستگاه و نمایش تصاویر و صداهای جذاب برای کودکان برای جلب توجه آنها به سمت دوربین (که از آن در منوی دستگاه با عنوان Children Mode یاد می‌شود) اشاره کرد.
برای فعال کردن این صفحه علاوه بر کلید اختصاصی در نظر گرفته شده برای آن می‌توان از ضربه دوگانه‌ی دست بروی این قسمت نیز استفاده کرد، امری که مطمئنا در وقت کاربران صرفه جویی خواهد نمود. دو گزینه کاربردی در منوهای دستگاه مرتبط با صفحه نمایش دوم دوربین Smile Shot و Couple Shot است که هر دو نیاز به فشردن دکمه شاتر در حین گرفتن تصویر از خود و یا تصاویر دو نفره و در نتیجه لرزش ناگزیر دست را از میان می‌برند جایی که در حالت اول لبخند کاربر برای گرفته شدن عکس کافی است و در حالت دوم دوربین بصورت هوشمند با تشخیص دو چهره نزدیک به هم، بطور خودکار اقدام به گرفتن عکس می‌کند. نور راهنمای فوکوس و فلاش دستگاه دیگر اجزای حاضر در بخش رویی را تشکیل می‌دهند. برد فلاش بکار گرفته شده در ST600 به ۵ متر ارتقا پیدا کرده که نسبت به ۳.۴ متر مدل قبلی، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهد. فناوری اصلاح قرمزی چشم در حین فلاش زدن نیز در این قسمت دیده می‌شود.

ST600_03.jpg

کنترل کننده‌های بخش فوقانی دستگاه شامل کلید شاتر با لغزاننده‌های تغییر در زوم، کلید Power، دکمه فعال‌سازی صفحه نمایش دوم و بلاخره کلید Play در گوشه سمت چپ این قسمت می‌شود. سمت چپ دستگاه از دید روبرو محل پورت‌های ورودی و خروجی USB 2.0 و HDMI است که در زیر یک پوشش پلاستیکی از دید پنهان شده اند.
شکاف کارت حافظه بکار گرفته شده در این قسمت از نوع Micro SD/Micro SDHC است که با توجه به محبوبیت و استفاده گسترده از این نوع کارت حافظه مخصوصا در گوشی‌های موبایل به راحتی می‌توان تصاویر ذخیره شده بروی این کارت حافظه را با جابجا کردن کارت با گوشی‌های موبایل به اشتراک گذاشت. حافظه داخلی دستگاه ۱۳ مگابایت است که نسبت به ۵۵ مگابایت ST550 کم‌تر شده است.
باتری حاضر در ST600 در پائین آن قرار می‌گیرد. این باتری که به تعداد شات‌های آن با یک بار شارژ بصورت رسمی از سوی سامسونگ اشاره ای نشده است، در دنیای واقعی و در یک شرایط معمولی قادر به تامین انرژی دستگاه تا حداکثر تا ۱۵۰ تصویر است. صفحه نمایش بزرگ حاضر در پشت دوربین یک نمونه ۳.۵ اینچی تمام لمسی با وضوح فوق‌العاده ۱,۱۵۲,۰۰۰ نقطه است که این مقدار حتی از وضوح همواره برتر دوربین‌های DSLR حرفه ای نیز بالاتر بوده و بدین ترتیب کیفیت بسیار بالایی برای این قسمت فراهم می‌آورد.
به فناوری لمسی این صفحه نمایش اعم از خازنی یا مقاومتی در مشخصات آن اشاره ای نشده، اما بدون در نظر گرفتن فناوری ساخت، حساسیت این قسمت در سطح کاملا راضی کننده‌ای جای می‌گیرد. در بخش پشتی این مدل بدلیل لمسی بودن صفحه نمایش هیچ کنترل دیگری به چشم نمی خورد و همه موارد کنترلی معمول بطور کامل به منوهای دستگاه منتقل شده‌اند. زمان آماده سازی دستگاه پس از فشردن دکمه Power در حدود ۲.۱ ثانیه است که برای یک مدل خانگی نمونه ای نسبتا سریع به حساب می‌آید.
زمان عکس تا عکس این مدل نیز بطور متوسط بدون استفاده از فلاش ۲.۳ ثانیه اندازه گیری شده است که در این مورد نیز امتیاز منفی چندانی نمی توان برای ST600 در نظر گرفت. تاخیر شاتر این مدل ۰.۴ ثانیه است. ساختار منویی دوربین، تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته و با استفاده از آیکون‌های گویا با ابعاد مناسب، استفاده از آن راحت شده است.
تنظیمات دستگاه در ستون سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته اند که با انتخاب هر قسمت زیر منوهای آن در صفحه جدید و در مرکز صفحه باز می‌شود، در بخش منویی دستگاه حالتی به نام Smart Auto دیده می‌شود که با فعال کردن آن دوربین بهترین حالت ممکن برای عکاسی از صحنه پیش رو را بصورت خودکار انتخاب می‌کند. در حالت Smart Auto از ۱۷ حالت عکاسی و ۴ حالت فیلمبرداری مختلف استفاده شده که تقریبا تمامی شرایط پیش روی کاربران در گرفتن تصاویر گوناگون را پوشش داده و بدون نیاز به دانش عکاسی تصاویر مطلوبی را در هر شرایط ایجاد می‌کند.
از دیگر موارد جالب در بخش منوی این دوربین باید به Jump Shot اشاره نمود که در این حالت با فشردن کلید شاتر سه تصویر پیاپی برداشت می‌شود که می‌توان از آن برای گرفتن سه عکس در حین بالا پریدن سوژه استفاده نمود. سیستم هوشمند تشخیص چهره نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده این سیستم نه تنها قادر به انجام فوکوس بروی چهره افراد درون تصویر است، بلکه از طریق آن می‌توان چهره‌های مختلف در تصاویر گوناگون گرفته شده را در حافظه داخلی دستگاه ثبت نموده و لیستی از چهره‌ها در تصاویر مختلف تهیه کرد. کیفیت تصاویر ST600 همچون ST550 در سطح کاملا قابل قبولی برای کلاس Point-and-Shot یا عکاسی دیجیتال خانگی قرار دارد.
رنگ‌های زنده با تمایل به فوق اشباع شدن بروی طیف‌های مختلف رنگ قرمز دقیقا همان چیزی است که تمامی کاربران این دسته از یک دوربین مناسب در این کلاس انتظار دارند. البته کیفیت تصاویر همانطور که پیش از این نیز اشاره شد با بالا رفتن عدد حساسیت ISO کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در یک استفاده معمولی در ISO‌های بالاتر از عدد ۴۰۰ کیفیت تصویر با افزایش نویز کاهش پیدا می‌کند. فیلمبرداری ST600 مانند تقریبا تمامی دوربین‌های کامپکت این کلاس با وضوح ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل یا ۷۲۰p با ۳۰ فریم در ثانیه صورت می‌پذیرد.
فرمت فیلمبرداری این دوربین از نوع Motion JPEG است و از کدگذاری H.264 در آن استفاده شده است.
کیفیت ویدیوهای گرفته شده توسط این دوربین در سطح مناسبی قرار دارد و با این که همچنان فاصله مشخصی میان این قسمت و دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای دیده می‌شود، اما برای نمونه‌ای در این رده قیمتی امتیاز مناسبی در این بخش به ST600 تعلق می‌گیرد. حضور خروجی HDMI در میان پورت‌های ST600 امکان ایجاد خروجی تصویر این دوربین به تلویزیون‌های HD را فراهم می‌آورد و بدین ترتیب از یک کابل تکی برای انتقال صدا و تصویر استفاده شده و دیگری نیازی به کابل سه گانه معمول این کلاس که کیفیت پائین‌تری را نیز ارائه می‌دهند وجود ندارد.
به محض اتصال کابل HDMI به تلویزیون HD صفحه تمام لمسی نمایش ST600 به فرم یک ریموت کنترل با امکان حرکت در تصاویر و ورود و خروج به زوم تغییر می‌کند. Samsung ST600 در رنگ‌های مشکی، بنفش، طلائی و قرمز و با قیمتی در حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ دلار در بازارهای جهانی حضور دارد که با توجه به قابلیت‌های آن و در مقایسه با دیگر مدل‌های دیجیتال خانگی نمونه نسبتا مناسبی محسوب می‌شود.