در مقاله‌ی اول + به معرفی نرم‌افزارهای کمکی اندورید که برای محاسبات عمق میدان و سایر پارامترهای مورد نیاز در عکاسی کاربرد دارند پرداخته بودیم. در این قسمت نرم افزارهایی را که در نورسنجی، محاسبات نورسنجی یا تنظیمات مرتبط با نور در عکاسی کاربرد دارند معرفی خواهیم کرد. این ابزارها به سه دسته‌ی نورسنج‌ها، محاسبه‌گرهای نورسنجی و ابزارهای نوردهی یا تنظیم رنگ تقسیم می شوند که در  ادامه آنها را به تفکیک بررسی خواهیم کرد. نرم افزارها از طریق لینک زیر آیکون آنها از اندروید مارکت قابل دانلود هستند.  بیشتر نرم افزارها رایگان بوده یا با نمایش تبلیغات، تمام امکانات را در اختیار کاربر می‌گذارند.

ابزارهای نورسنجی


beeCam LightMeter


image001.jpg

دریافت فایل

image002.jpg


این نرم افزار، گوشی شما را به یک ابزار نورسنجی بر اساس نور برخوردی تبدیل می‌کند. این برنامه نور را بدون در نظر گرفتن تاثیر نور بازتابی از سوژه اندازه‌گیری می‌کند.
طبعا دقت اندازه‌گیری به دقت سنسور گوشی بستگی خواهد داشت. این نرم افزار همچنین با وارد کردن دستی روشنایی یا EV مقدار شاتر یا دیافراگم مناسب را محاسبه خواهد کرد. در این نرم افزار امکان تنظیم مقدار اولیه میزان نور برای تنظیم کردن نورسنج وجود دارد. لازم به ذکر است که چون این برنامه از نورسنج جلوی گوشی (نورسنج صفحه‌ی نمایش) استفاده می‌کند، فقط در گوشی‌هایی که نورسنج صفحه‌ی نمایش دارند قابل استفاده است. نرم افزاری جالبی است که در شرایط خاص می تواند کمک بسیار خوبی باشد.



Tiny Light Meter

image003.jpg


دریافت فایل

image004.jpg

یک نورسنج و ثبت کننده مقادیر نورسنجی همراه برای شما. این نرم افزار نیز همانند برنامه‌ی قبلی، نور محیط را اندازه گیری می‌کند و علاوه بر آن می‌توان تک تک نورسنجی ‌ها را برای استفاده‌ی بعدی در برنامه یادداشت و ذخیره کرد. بیشتر به درد کسانی می‌خورد که دوربین‌های فیلمبرداری یا عکاسی فیلمی قدیمی بدون نورسنج دارند. دقت و کارایی آن روی گوشی‌های مختلف متفاوت است.


Photographic Light Meter Beta

image005.jpg
دریافت فایل


image006.jpg



یک نرم‌افزار نورسنجی که بسیاری از امکانات نورسنج‌های دستی را دارد:
–    محاسبات نورسنجی
–    جبران نوری فیلتر
–    محاسبه‌ی عمق میدان
–    نورسنجی با استفاده از سنسور نور


ابزارهای محاسبات نورسنجی

Photometric

image007.jpg
دریافت فایل


image008.jpg


ابزاری برای انجام محاسبات نورسنجی . در این نرم افزار با داشتن مقدار نور EV و حساسیت مورد نظر، می  توان ترکیب‌های درست دیافراگم و شاتر را دریافت کرد.



Photog’s Exposure Calc

image009.jpg
دریافت فایل


image010.jpg


یک ابزار نورسنجی که بر اساس سیستم آفتابی ۱۶ می‌تواند میزان نور مورد نیاز برای تنظیم دستی نور را محاسبه کند.
کاربران می‌توانند مقدار ISO، سرعت شاتر، و دیافراگم و نیز میزان جبران نوری EV را تغییر دهند. نتیجه علاوه بر مقادیر عددی به صورت توصیفی نیز بیان می‌شود. مثلا به صورت: آفتاب شدید یا سایه‌ی نرم. امکان تعریف فیلتر و دوربین در برنامه وجود دارد. قرار است این نرم افزار درنسخه‌های جدید با نورسنج گوشی نیز کار کند.

ND Calc

image011.jpg
دریافت فایل


image012.jpg


ابزاری برای محاسبه‌ی سرعت شاتر هنگام اضافه کردن فیلتر تیره‌ی خاکستری (ND) روی لنز. فیلتر مورد استفاده  و سرعت شاتر بدون فیلتر را در برنامه تنظیم می‌کنید و برنامه سرعت شاتر جدید متناسب با فیلتر شما را محاسبه می‌کند.


Exposure Calculator

image013.jpg
دریافت فایل


image014.jpg


این نرم افزار ابزار محاسبه‌ی مقادیر نورسنجی معادل برای عکاسان است.
تنظیمات فعلی را وارد کنید، سپس سرعت شاتر، دیافراگم (گام f)، یا ایزو را محاسبه کنید.  ضمنا مقدار درست نوردهی در صورت استفاده از یک فیلتر تیره ی خاکستری (ND) با تنظیم مقدار نور EV را محاسبه می کند.


Shutter Speed

image015.jpg
دریافت فایل



این نرم‌افزار یک ابزار محاسبه‌ی نورسنجی برای کاربران دوربین‌های SLR دیجیتال است. در سمت چپ، تنظیماتی را که برای نورسنجی منظره با دوربین خود استفاده کرده‌اید وارد کنید. در سمت راست، دیافراگم و حساسیت ISO را انتخاب کنید، تا نرم‌افزار نورسنجی درست را برایتان محاسبه کند.


SENOGUIDE


image016.jpg
دریافت فایل


image017.jpg



SENOGUIDE یک ابزار محاسبه‌ی نورسنجی برای دوربین‌های دیجیتال است. نور درست با استفاده از سه صفحه‌ی گردان تعیین خواهد شد.



Gamma Ray Calculator

image018.jpg

دریافت فایل

image019.jpg



این نرم افزار به نوعی با عکاسی سر و کار دارد. اما نه عکاسی معمولی، بلکه عکاسی رادیوگرافی. با استفاده از این نرم افزار محاسبه گر، نورسنجی برای منابع نوری Iridium-192، Selinium-75 و Cobalt-60 محاسبه می شود. دیگر نیازی به استفاده از فرمول یا استفاده از محاسبه گر پلاستیکی قدیمی نیست، تنها کافی است ضخامت، فعالیت (به واحد کوری) و فاصله‌ی فیلم منبع را وارد کنید و زمان صحیح نوردهی را به دست آورید.
فاکتور R برای انواع مختلف فیلم ها و تراکم‌ها محاسبه می‌شود.

ابزارهای مرتبط با نورسنجی


SoftBox Lite

image020.jpg

دریافت فایل

image021.jpg


گوشی خود را به یک وسیله‌ی نورپردازی حرفه‌ای قابل حمل تبدیل کنید. این نرم‌افزار بهترین کارایی را در محیط تاریک دارد. ضمنا وسایل اندرویدی با صفحات بزرگ‌تر (مانند تبلت‌ها) نتیجه‌ی بهتری دارند. از چند وسیله می‌توانید برای نورپردازی چندگانه استفاده کنید. ضمنا در صورتی که گوشی شما خروجی ویدیو دارد می توانید آن را به مانیتور متصل کرده و از منبع نوری بسیار بزرگتری برخوردار شوید.
مشخصات:

  • قابلیت انتخاب حالت سافت باکس یا میز نور.
  • تنظیم دمای رنگی برای هماهنگی با تراز سفیدی
  • تولید تکسچر  قابل انعطاف (در ورژن اصلی)
  • پشتیبانی تمام از رنگ‌ها
  • واسط کاربری راحت و خلاصه



Gray Card


image022.jpg
دریافت فایل

image023.jpg


این نرم‌افزار  برای تنظیم و بررسی نورسنجی و رنگ (تراز سفیدی) دوربین‌های دیجیتال کاربرد دارد.

Lighting Studio

image024.jpg

دریافت فایل

image025.jpg

نرم افزاری برای ترسیم  چیدمان تجهیزات نورپردازی در سر صحنه‌ی عکاسی. با این نرم افزار به سادگی می‌توان برای مراجعه‌ی بعدی یا توضیح برنامه‌ی عکاسی یا آموزش، شیوه‌ی چیدمان تجهیزات نور در استودیو را ترسیم  کرد و نمایش داد. برای ترسیم دوربین‌ها، تجهیزات و مدل‌های مختلفی برای ترسیم  در برنامه پیش بینی شده است. برنامه‌ی جالبی است که برای کسانی که در کار آموزش عکاسی هستند یا می‌خواهند برای تجربه‌ یا اجرای بعدی چیدمان نوری خود را ثبت کنند بسیار مفید است.


نرم افزارهای مشابه:
Photo Studio Buddy Lite در این نرم افزار امکان نوشتن یادداشت در تصویر هم وجود دارد.