در قسمت اول + و دوم +، به بررسی برنامه‌هایی پرداختیم که برای محاسبات عمق میدان و نورسنجی در عکاسی کاربرد داشتند. در آخرین قسمت این مقاله به بررسی یک سری برنامه‌های کاربری برای عکاسی می‌پردازیم که در کاربردهایی مانند ذخیره‌ی عکس، مشاهده‌ی عکس‌های RAW، پرینت عکس، کنترل دوربین از راه دور و مانند این‌ها کاربرد دارند. امیدواریم که این سلسله مقالات با توجه به گسترش تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید، برای علاقمندان عکاسی مفید واقع شده باشد.

 

نرم‌افزارهای کنترل و تبادل اطلاعات بی‌سیم دوربین


Acrux GEO-PRO


image001.jpg

دریافت فایل


image002.jpg


این نرم افزار یک ابزار هوشمند کنترل شاتر از راه دور و GPS بی‌سیم برای دوربین DSLR  نیکون شما فراهم می‌کند. این نرم‌افزار با کانکتور بی‌سیم GEO-PRO کار می‌کند که امکاناتی نظیر شاتر بی‌سیم، اطلاعات هوشمند، و داده‌های GPS بی‌سیم را برای دوربین‌های DSLR نیکون فراهم می‌کند.
مشخصات این نرم‌افزار عبارت است از:
–    ثبت اطلاعات GPS به صورت بی‌سیم
–    پشتیبانی از امکانات پیشرفته‌ی زمانسنجی  نظیر:

  •    مد تاخیری
  •    مد طولانی مدت
  •    مد متوالی

–    تنظیم زمان سنج از ۱ ثانیه تا ۱۰۰ ساعت
–    حداکثر تعداد عکس تا ۹۹۹
–    اخطار صوتی در ۱۰ ثانیه آخر قبل از گرفتن عکس
–    امکان عکاسی از راه دور

اطلاعات بیشتر در مورد این نرم‌افزار را از اینجا + بخوانید.


Remote Your Cam Lite

image003.jpg
دریافت فایل


image004.gif


این نرم‌افزار امکان کنترل دوربین DSLR کانن را از طریق گوشی یا تبلت اندرویدی شما فراهم می‌کند. دوربین خود را به کامپیوتر  متصل کنید، نرم‌افزار سرور +ارایه شده را دانلود و نصب کنید. اکنون می‌توانید از راه دور با استفاده از گوشی اندرویدی خود دوربین را کنترل کنید.
امکانات نسخه‌ی رایگان:
–    گرفتن عکس از راه دور
–    مرور عکس‌های گرفته شده روی گوشی
–    انجام فوکوس خودکار با استفاده از یک دکمه روی گوشی
–    تغییر سرعت شاتر
–    تغییر ایزو
–    نمایش توان باتری دوربین
–    نمایش مد فوکوس فعلی
–    نمایش مد نورسنجی فعلی
–    ذخیره‌ی عکس‌های گرفته شده روی کامپیوتر

در نسخه‌ی خریداری شده‌ی این نرم افزار امکانات زیر نیز در اختیار خواهد بود:
–    نمایش زنده‌ی تصویر (در دوربین‌های سازگار)
–    تغییر تقدم دیافراگم
–    تغییر کیفیت و نوع تصویر
–    تغییر جبران نوردهی

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود برنامه‌ی سرور برای مک و ویندوز به اینجا + مراجعه کنید.

برای دیدن دوربین‌های سازگار با این نرم افزار به اینجا + مراجعه کنید.


BBGPS-Demo Editions

image005.jpg
دریافت فایل


image006.jpg


گوشی اندروید خود را به ابزار GPS برای دوربین‌های نیکون تبدیل کنید. نرم افزار BBGPS این امکان را برای گوشی‌های اندروید فراهم می‌کند که به یک GPS  بلوتوث برای دوربین‌های نیکونی که درگاه GPS  دارند تبدیل شود. برای اتصال به دوربین نیکون، باید از یک مبدل بلوتوث متصل به درگاه کابل شاتر استفاده کنید.
این مبدل را می‌توانید به صورت آماده بخرید یا خودتان بسازید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مبدل به سایت این برنامه مراجعه کنید. این برنامه بر روی تمام گوشی‌های اندروید قابل استفاده است. حتی در گوشی‌هایی که GPS  ندارند این برنامه از اطلاعات شبکه برای موقعیت استفاده می‌کند. نسخه رایگان این  برنامه دارای محدودیت زمانی است.


Camera Remote

image007.jpg

دریافت فایل


image008.jpg



این نرم‌افزار یک ابزار برای کنترل دوربین یک گوشی اندرویدی دیگر از راه دور می‌باشد که امکانات زیر را در اختیار کاربر می‌گذارد:

۱-    اتصال از طریق بلوتوث
۲-    کنترل دوربین از راه دور
۳-    دانلود فایل‌های دوربین را راه دور
۴-    مشاهده‌ی لیست  فایل‌ها
۵-    مشاهده‌ی تصاویر  و متون

برای اتصال باید یک گوشی اندرویدی دیگر در اختیار باشد که یکی از آنها به عنوان دوربین و دیگری به عنوان کنترل از راه دور استفاده شود. گوشی اول از طریق بلوتوث به گوشی دوم متصل شده و کنترل دوربین گوشی دوم را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند از راه دور عکس بگیرد، عکس‌های گرفته شده را منتقل کرده و یا فایلها و عکس‌های درون گوشی دوم را مشاهده کند.

Eye-Fi

image009.jpg
دریافت فایل


image010.jpg


در صورتی که از کارت‌های حافظه Eye-Fi X2 استفاده می‌کنید با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید فورا عکس‌های دوربین را به گوشی خود منتقل کنید.
 با استفاده از یک کارت حافظه‌ی Eye-Fi X2 می توانید تمام عکس‌ها و فیلم‌های دوربین خود را با سایز واقعی مستقیما به صورت بی‌سیم درون گوشی یا تبلت اندرویدی خود منتقل کنید. این نرم‌افزار مستقیما به کارت حافظه متصل شده و نیازی به روتر یا هات اسپات برای اتصال نیست. فقط کافی است دوربین خود را روشن کنید، و اجازه دهید Eye-Fi‌ خودش بقیه‌ی کارها را انجام دهد.
با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به سادگی عکس‌ها را به گوشی یا تبلت خود منتقل کرده، از آن‌ها نسخه‌ی پشتیبان بگیرید، یا آنها را روی سایت خود بگذارید.


نرم‌افزارهای آموزش و اطلاعات عکاسی


NikonLenses

image011.jpg

 دریافت فایل

image012.jpg


این نرم‌افزار اطلاعاتی در مورد لنز‌های نیکون (دارای نشیمنگاه F) ارایه می‌دهد. می‌توانید لیست  لنزها را به صورت یک جا یا در دسته‌بندیهای انتخابی خود مشاهده کنید. می‌توانید لنزها را بر اساس دیافراگم، حداقل فاصله‌ی کانونی و قیمت تقریبی آنها مرتب کنید.
برای هر لنز یک صفحه با اطلاعات جزئی وجود دارد که دارای پیوندهایی به صفحه‌ی مربوط به آن لنز در سایت نیکون، مرور‌های فنی از سایت‌های فنی دیگر (اگر مروری وجود داشته باشد) است.


CanonLenses

image013.jpg

دریافت فایل

image014.jpg


این نرم‌افزار  اطلاعاتی در مورد لنز‌های  نشیمنگاه EF و EF-S کانن  ارایه می‌دهد. می‌توانید لیست  لنزها را به صورت یک جا یا در دسته‌بندیهای انتخابی خود مشاهده کنید. می‌توانید لنزها را بر اساس دیافراگم، حداقل فاصله‌ی کانونی و قیمت تقریبی آنها مرتب کنید.
برای هر لنز یک صفحه با اطلاعات جزئی وجود دارد که دارای پیوندهایی به صفحه‌ی مربوط به آن لنز در سایت کانن، مرور‌های فنی از سایت‌های فنی دیگر (اگر مروری وجود داشته باشد) است.


Nikon D90 Settings Guide

image015.jpg
دریافت فایل


image016.jpg


این نرم افزار راهنمایی برای تنظیمات دوربین نیکون D90 در شرایط عکاسی مختلف ارایه می‌دهد. این راهنما شامل تنظیمات دوربین برای شرایط عکاسی از جمله موقعیت‌های زیر است:

  • حالت عکاسی سریع (ببین و بگیر)
  • پرتره و اتفاقات
  • ورزشی و پرتحرک
  • طبیعت و مسافرت

در هر بخش تنظیمات مختلفی از جمله کنترل‌های داخلی، منوی عکاسی، تنظیمات کاربر و تنظیمات مرور عکس معرفی شده است. در نسخه‌های بعدی قرار است دوربین‌های بیشتر و تنظیمات کامل‌تری در این سری نرم افزارها ارایه شود.


نرم‌افزارهای نمایش‌ و ذخیره‌ی عکس

Android Photo Backup

image017.jpg

دریافت فایل

image018.jpg


با این نرم افزار می‌توانید از عکس‌های RAW و معمولی دوربین DSLR خود روی تبلت یا گوشی خود پشتیبان بگیرید. این نرم افزار از طریق هاست USB فایل‌های مورد نظر شما را درون گوشی یا تبلت کپی کرده و امکان نمایش عکس‌های Jpg یا RAW روی وسیله‌ی شما را فراهم می‌کند. برای انتقال عکس‌ها از یک کارت خوان خارجی یا هارد باید هاست USB وجود داشته باشد، اما درون خود گوشی امکان جابجایی فایل‌ها و دیدن عکس‌ها وجود دارد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد امکانات، فایل‌هایی که قبول می‌کند و محدودیت‌ها به صفحه‌ی برنامه در بازار اندروید مراجعه کنید.

RawDroid Demo

image019.jpg
دریافت فایل


image020.jpg


نرم‌افزاری برای مشاهده فایل‌های RAW در اندروید. این نرم‌افزار قادر به نمایش فایل‌های خام دوربین‌های زیر است:
Canon (CR2, etc.)،Nikon (NEF, etc.)، Sony (ARW, etc.)، Pentax، Sigma و دوربین‌های دیکر. برای دوربین‌های Phase One و Kodak دارای مشکل رنگ است.

این نرم‌افزار می‌تواند تصویر را نشان‌دهد، به صورت صد در صد آن را نمایش دهد (اندروید ۲.۳.۳ به بالا)، عکس را حذف کند، در نسخه‌ جدید نیز قرار است این امکانات اضافه شود: اطلاعات متادیتا رانشان دهد،  تگ گذاری عکس‌ها، ادیت ساده، رمزگشایی کامل فایل‌های RAW و …


نرم‌افزارهای پرینت عکس


HP iPrint Photo

image021.jpg
دریافت فایل

image022.jpg


  با این نرم افزار می‌توانید به صورت بی‌سیم فایل‌ها و عکس‌های خود را روی پرینتر‌های HP پرینت بگیرید.  با نرم افزار HP iPrint می‌توانید فایل‌های PDF روی گوشی و پیوست‌های جی‌میل خود را پرینت بگیرید و نیز عکس‌هایتان را برش دهید، و به صورت بی‌سیم برای پرینت بفرستید. این نرم افزار به صورت خودکار پرینترهای HP را که به شبکه‌ی بی‌سیم محلی Wi-Fi متصل هستند، شناسایی کرده و به آنها وصل می‌شود. تعداد زیادی از پرینترهای HP توسط این نرم‌افزار پشتیبانی می‌شود که لیست آنها در این آدرس + قابل مشاهده است.
عکس‌ها در اندازه‌های ۱۳×۹، ۱۵×۱۰، و ۱۸×۱۳ قابل چاپ هستند. در اندروید‌های ۲.۲ و بالاتر برای صرفه‌جویی در فضا نرم‌افزار را می‌توان روی کارت حافظه نصب کرد.


KODAK Pic Flick

image023.jpg
دریافت فایل


image024.jpg


با این نرم‌افزار به راحتی می‌توانید عکس‌های خود را به اشتراک گذاشته و پرینت بگیرید.
این نرم‌افزار می‌تواند عکس‌ها را به صورت بی‌سیم روی پرینتر‌های بی‌سیم کداک بفرستد یا عکس‌ها را روی قاب‌های دیجیتالی کداک ارسال کند.
امکان زوم کردن روی تصاویر، چرخاندن آنها و برش دادن عکس‌ها وجود دارد. عکس‌ها را می‌توان تا اندازه‌ی ۳۰×۲۰ چاپ کرد. به راحتی پرینترهای کداک روی شبکه را پیدا کرده و به صورت بی‌سیم عکس‌ها را برای چاپ روی‌ آن‌ها ارسال می‌کند.


HP ePrint service

image025.jpg
دریافت فایل


image026.jpg

این نرم افزار امکان پرینت گرفتن در مکان‌های پرینت عمومی را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار به سادگی پرینترهایی را که بر اساس سرویس HP ePrint کار می‌کنند جستجوی کرده، به آنها متصل شده و به آنها پرینت می‌فرستد. این پرینتر‌ها به صورت عمومی در شبکه های ابری HP در دفاتر اداری، هتل ها، و سایر مکان ها (بیشتر در آمریکا و انگلیس) وجود دارند.
برای استفاده از این نرم‌افزار فقط کافی است آن را اجرا کنید، و فایلی را که می‌خواهید پرینت بگیرید (ایمیل، صفحه‌ی وب، عکس، فایل و …) انتخاب کنید.با استفاده از ورود کلمه‌ی کلیدی نام شبکه یا با استفاده از دکمه‌ی Near Me یک مکان عمومی پرینت را پیدا کرده و دکمه‌ی پرینت را بزنید. برای شما یک کد امنیتی فرستاده می شود که تا زمان ورود آن کد در محل انتخاب شده پرینت متوقف می ماند. بنابر این به محل پرینت عمومی رفته، کد امنیتی را وارد کنید و پرینت خود را تحویل بگیرید.


نرم‌افزارهای نمایش و ویرایش اطلاعات عکس


Exif Droid

image027.jpg

دریافت فایل


image028.jpg


با این نرم افزار می‌توانید اطلاعات اگزیف همراه تصاویر دیجیتال  را استخراج کرده و نمایش دهید. در واقع یک نمایشگر اطلاعات اگزیف عکس های دیجیتال است.


EXIF Stripper

image029.jpg
دریافت فایل


image030.jpg


گاهی اوقات می‌خواهیم عکسی را در اینترنت نمایش دهیم یا برای کسی بفرستیم و نمی‌خواهیم اطلاعات محل گرفتن عکس یا زمان آن یا نوع دوربین و تنظیمات همراه آن ارسال شود، این نرم‌افزار رایگان یک ابزار مفید برای حذف کردن اطلاعات اگزیف از عکس است که در چنین مواقعی می‌تواند بکار آید. این نرم افزار اطلاعاتی نظیر اطلاعات GPS و مکان، اطلاعات دوربین، اطلاعات تنظیمات عکاسی، و زمان گرفتن عکس را از اطلاعات اگزیف پاک می‌کند.
البته به علت مشکلات تکنیکی اطلاعات GPS از فایل کاملا حذف نمی‌شود، اما اطلاعات مکان به اطلاعات نادرستی تغییر داده می‌شود. تنها کافی است اطلاعاتی را که می‌خواهید پاک شود انتخاب کنید و دکمه‌ی "Strip EXIF" را بزنید.