NikonSystem1_1.jpg

این اواخر در فروم‌ها و سایت‌های مرتبط با عکاسی شایعات زیادی مبنی بر ورود نیکون به بازار دوربین‌های کوچک بدون آینه با قابلیت تعویض لنز شنیده می‌شد. بازاری که در دو سه سال گذشته به شدت در حال رشد است و با اقبال عمومی روبرو شده است.


NikonJ1_1.jpg

Nikon J1


با فراگیر شدن دوربین‌های بدون آینه از سازندگانی مانند سونی، پاناسونیک، الیمپوس و سامسونگ در یکی دو سال گذشته، نیکون نیز با ارایه دو دوربین در سری جدید خود به نام "سیستم ۱" وارد این گود شده است. نیکون با معرفی دو بدنه به نام‌های J1 و V1، چهار لنز و مجموعه‌ای از تجهیزات جانبی حضور پرقدرتی را از ابتدا نشان داده است.
سنسور جدید CX از سنسورهایی که سایر برندها استفاده می کنند کوچک‌تر است (تقریبا یک سوم سنسورهای DX نیکون) که در محافل فنی مورد بحث و جدل زیادی بوده است، اما همین کوچکی خود مزایایی هم برای نیکون در بر دارد – حداقل از لحاظ مشخصات این دوربین‌ها بسیار سریع هستند (با رزولوشن کامل دوربین می‌تواند در ثانیه ۶۰ عکس بگیرد، نمی‌دانم چنین سرعتی برای عکاسی از چه چیزی لازم است، اما به هر حال جالب به نظر می‌رسد) و سیستم فوکوس خودکار جالبی دارد که از دو روش  تشخیص کنتراست (در ۱۳۵ نقطه) و فوکوس فازی (در ۷۳ نقطه) استفاده می‌کند. کیفیت ویدیوی این دوربین‌ها نیز خوب است – فیلم‌های فول اچ‌دی  و توانایی عکاسی با رزولوشن بالا در حین فیلمبرداری از مشخصات جالب این دوربین‌ها است.


NikonV1_1.jpg

Nikon V1


هر دو دوربین تقریبا یکی هستند و تفاوت‌هایی جزیی دارند. به نظر می‌رسد J1 بیشتر بازار دوربین‌های فشرده را هدف گرفته – دارای فلاش سرخود است، منظره‌یاب ندارد، شاتر آن الکترونیکی است و بدنه‌ی آن  آلیاژ آلومینیوم است. این دوربین همراه با لنز کیت  به قیمت ۶۴۹ دلار پیش فروش شده است.
V1 بیشتر کاربرانی را در نظر دارد  که چیزی بیشتر از یک دوربین شبه SLR  می‌خواهند – این دوربین دارای منظره‌یاب (الکترونیک)، درگاه اتصال فلاش و GPS، شاتر مکانیکی و بدنه‌ی آلیاژ منیزیم/ آلومینیوم است. این دوربین با لنز ۱۰-۳۰ mm به قیمت ۹۰۰ دلار عرضه شده است.

لنزها و تجهیزات جدید نیکون
نیکون همراه بامعرفی این دو دوربین، مبادرت به طراحی و تولید ۴ لنز سبک و کوچک کرده است. این لنزها دارای موتور فوکوس STM هستند که هنگام فوکوس سر و صدای بسیار کمی دارد و عملا مشکلی در فیلمبرداری ایجاد نمی‌کند. ضمنا دراین لنزها از سیستم ضد لرزش VR II نیکون استفاده شده است.
این لنزها که با رنگ بدنه‌ی دوربین‌ها هماهنگ هستند عبارتند از: یک لنز NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 (معادل ۲۷-۸۱mm) که برای یک لنز کوچک محدوده‌ی زوم مناسبی دارد. لنز NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 (معادل ۸۱-۲۹۷mm) برای کسانی که می‌خواهند محدوده‌‌ی زوم لنز اول را تکمیل کنند و تله‌ی مناسبی داشته باشند. یک لنز  پنکیکی بسیار جمع و جور NIKKOR 10mm f/2.8 (معادل ۲۷mm) برای کسانی که می‌خواهند خلاقیت خود را با لنزی با کیفیت و با فاصله‌ی کانونی ثابت بیازمایند. و یک لنز زوم بالای با موتور زوم  NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 (معادل ۲۷-۲۷۰mm) نیز برای کسانی که می‌خواهند یک لنز همه‌کاره و نیز مناسب برای فیلم‌برداری داشته باشند. ضمنا یک مبدل برای نشیمنگاه نوع F  لنزهای نیکون به نام FT-1 در آینده ارایه خواهد شد تا عکاسان بتوانند مجموعه لنزهای موجود خود را روی این دوربین‌ها استفاده کنند.

مشخصات کلیدی
•    سنسور سرعت بالای AF CMOS در قطع CX با رزولوشن ۱۰.۱ MP
•    استفاده از پردازنده‌ی تصویر جدید EXPEED 3، یک پردازشگر دو هسته‌ای برای راندمان و سرعت بهتر
•    دارای سریع‌ترین سیستم فوکوس خودکار با استفاده از یک سیستم جدید ترکیبی فوکوس  خودکار با ۷۳ نقطه‌ی فوکوس.
•    عکاسی پیاپی سریع با سرعت ۱۰ عکس در ثانیه در حالی که در بین هر عکس سیستم فوکوس دوباره فوکوس کند یا سرعت ۶۰ عکس در ثانیه با سیستم فوکوس قفل.
•    فیلم Full HD با کیفیت ۱۰۸۰p
•    قابلیت عکاسی حین فیلمبرداری
•    دارای رنگ‌های متنوع سفید، صورتی، قرمز، نقره‌ای، و مشکی در مدل J1 همراه با لنزهای همرنگ.
•    در مدل V1 منظره‌یاب الکترونیکی رزولوشن بالا، ورودی میکروفون، شاتر مکانیکی با دوام، درگاه چند‌کاره برای وسایل جانبی مانند فلاش و GPS

وسایل جانبی و قیمت
۱.    لنز کیت NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 lens
۲.    لنز پنکیک NIKKOR 10mm f/2.8 lens به قیمت ۲۵۰ دلار
۳.    لنز زوم NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 lens به قیمت ۲۵۰ دلار
۴.    اولین لنز موتور زوم دار نیکون NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 که برای فیلمبرداری ایده‌آل است. قیمت ۷۵۰ دلار
۵.    فلاش اسپیدلایت SB-N5 به قیمت ۱۵۰ دلار
۶.    دستگاه GPS به نام GP-N100 به قیمت ۱۵۰ دلار