نرم‌افزار Photomatix یکی از مهم‌ترین ابزارهای تهیه عکس‌های HDR است. سال گذشته نسخه ۴ نرم‌افزار Photomatix Pro عرضه شد که ویژگی‌های مهمی را به این نرم‌افزار افزوده بود. چند ماه پیش (تابستان ۱۳۹۰) نسخه ۴.۱ نرم‌افزار معرفی شد که در این مطلب به ویژگی‌های جدید آن اشاره‌ خواهیم کرد.

– یکی از بهبود‌هایی که در نسخه اخیر نرم‌افزار رخ داده است، سهولت انتخاب مناطقی است که در روند Deghosting اصلاح می‌گردد. همان‌گونه که می‌دانید اختلال ghost در عکس‌های HDR شایع است و بعلت حرکت اجسام هنگام تهیه عکس‌های مورد نیاز، ایجاد می‌گردد. نرم‌افزار فتومتیکس در گذشته این اِشکال را به صورت خودکار رفع می‌کرد اما در نسخه‌های جدید خود این امکان را فراهم کرده است که عکاس بتواند منطقه مورد نظر را انتخاب و توسط یکی از فریم‌ها جایگزین نماید. برای این منظور در صفحه اول تنظیمات موقع وارد کردن عکس‌ها باید گزینه With selective deghosting tool انتخاب گردد:

Screen_Shot_2011_10_28_at_3.18.20_PM.jpg

و سپس در صفحه تنظیم منطقه مختل، انتخاب با ماوس انجام شده و سپس فریم مورد نظر به نرم‌افزار اعلام شود تا جایگزینی انجام گردد. که این فرآیند انتخاب در نسخه اخیر سهل‌تر شده است.

Screen_Shot_2011_10_28_at_3.21.35_PM.jpg

-گاهی در مرحله Tone mapping اختلالاتی در عکس مشاهده می‌شد که علیر‌غم همه تنظیم‌ها، امکان رفع آن‌ها میسر نبود. مثلاً رنگ‌های غیرطبیعی یا نویز و موارد دیگر. در نسخه جدید در هنگام Tone mapping امکان انتخاب منطقه مختل و جایگزینی آن توسط یکی از فریم‌های اصلی فراهم شده است. کافیست Selection mode را انتخاب کرده، منطقه مورد نظر را علامت بزنید و سپس آن را با یکی از فریم‌های اصلی جایگزین کنید.

Screen_Shot_2011_10_28_at_3.23.04_PM.jpg

-تغییراتی در کنترل‌های Tone mapping ایجاد شده است. کنترل micro-contrast توسط کنترل Detail contrast جایگزین شده است که به نظر می‌آید تنها یک تغییر نام است. همچنین چیدمان سایر کنترل‌ها تغییر کرده است به صورتی که کنترلهای اصلی تنظیم روشنایی در یک قسمت و کنترلهای مربوط به تنظیم Detail و کنتراست در یک قسمت قرار گرفته‌اند تا فهم کاربری آن‌ها توسط کاربر بهتر صورت گیرد.

Screen_Shot_2011_10_28_at_3.29.53_PM.jpg

Screen_Shot_2011_10_28_at_3.30.09_PM.jpg

– همان‌گونه که می‌دانید در این نرم‌افزار امکان Tone mapping به دو روش مهیاست که یکی از آن دو، Exposure Fusion است. سرعت این روش در نسخه اخیر بهبود پیدا کرده است و نیز در قسمت Fusion-adjust کنترل Sharpness نیز اضافه شده است که باعث شده است بتوان کنترل بهتری بر نتیجه این فرآیند داشت.

-اگر از سه‌پایه استفاده نکرده باشید و عکس‌های تهیه شده برای HDR با یکدیگر منطبق نباشند، نرم‌افزار می‌تواند به صورت خودکار آن‌ها را بر هم منطبق نماید. که این روند یا به صورت جابجایی ساده بین فریم‌هاست و یا می‌تواند حتی چرخش و پرسپکتیو را نیز اصلاح کند. در نسخه اخیر این امکان به کاربر داده می‌شود که خود انتخاب نماید که تفاوت پرسپکتیو نیز بین فریم‌ها اصلاح شود یا خیر.

Screen_Shot_2011_10_28_at_2.50.22_PM.jpg

– ویژگی‌های کوچک دیگری نیز در نسخه اخیر دیده می‌شود. مثلاً امکان تعیین محلی که فایلهای موقت کاری نرم‌افزار در آنجا ذخیره شوند (قبلاً مشخص نبود که این فایلهای موقت در کجای هارد قرار می‌گیرند) و یا می‌توان با کلیک دوتایی بر روی کنترل‌ها، آن‌ها را به وضعیت پیش‌فرض خود بُرد.

اخیراً نسخه ۴.۱.۳ نیز منتشر شده است که برخی از باگ‌های نرم‌افزار در آن رفع شده است و سازگاری با فایل RAW دوربین‌های جدید نیز فراهم گشته است.

>دریافت نسخه آزمایشی نرم افزار ( ویندوز، ۳۲ بیتی/ ویندوز، ۶۴بیتی/ مک)

> برای آشنایی کامل و حرفه‌ای با روند تهیه عکس‌های HDR می‌توانید به درس عکاسی HDR در مدرسه آنلاین سایت عکاسی مراجعه کنید که در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ارائه می‌گردد.