تقریباً ۶ سال  پیش در همین روزها  نسخه آزمایشی اولیه لایت‌روم (+) برای کامپیوترهای مک معرفی شد. در این ۶ سال لایت‌روم خود را به عنوان یک نرم‌افزار مهم و مفید در روندکاری عکاسان تثبیت کرده است.

lr4_2

امروز نسخه آزمایشی لایت‌روم ۴ عرضه شد. نسخه آزمایشی تنها برای بررسی و آزمایش کاربران عرضه می‌گردد و تداخلی با نسخه‌های قبلی ندارد و کاتالوگ آن‌ها را نیز تغییر نمی‌دهد. این نسخه دارای ویژگی‌های جدیدی‌ است که فهرست مهم‌ترین آن‌ها را در زیر می‌بینید:
 امکانات کامل در مورد مدیریت فایلهای ویدیویی: امکان نمایش انواع مختلف فرمتهای ویدیویی، امکان برش فایل، امکان تنظیم فریم پوستر برای هر ویدیو، امکان استخراج فریمها به صورت jpeg، امکان تنظیم ویدیو از لحاظ وایت بالانس، تن، اکسپوژر، کنتراست، clipping در نواحی روشن و تیره، اشباع، واریانس، اصلاح رنگ، سیاه و سفید سازی ویدیو و کالیبراسیون رنگ
امکانات خوب برای تعیین محل عکاسی: لایت‌روم دارای یک ماجول مخصوص برای گوگل مپ است که می‌توان برای هر عکس یا گروهی از عکس‌ها به سادگی drag&drop محل دقیق عکاسی را با آن مشخص نمود. همچنین امکان استفاده از فایلهای GPX برای تگ کردن محل دقیق عکسها وجود دارد ( چیزی که قبلاً فقط با استفاده از یک سری پلاگین ممکن بود). امکان جستجو برای محل عکاسی نیز وجود دارد.

lr4mapmodule_thumb_2

 بهبود پروسس: در نسخه‌های قبلی، روش کار و ماهیت وجودی برخی کنترل‌ها مبهم بود. مثلاً exposure در برابر Brightness و یا مقادیر پیش‌فرض برخی کنترل‌ها. در نسخه ۴، کنترل‌ها ساده‌تر و دقیق‌تر شده‌اند: Exposure, Contrast, Highlight, Shadow, Whites, Blacks. همچنین کنترل‌های دقیقی برای احیا مناطق روشن و تیره با توجه به محتوای محل اضافه شده‌ است. کنترل clarity بهبود یافته و دیگر مشکلی برای عکس ایجاد نمی‌کند. برای ویرایش های موضعی، کنترل‌های جدیدی اضافه شده است: حالا می‌توان نویز، دمای رنگ، وضعیت مناطق روشن و تیره عکس و Moire را به صورت موضعی تنظیم کرد. نکته جالب دیگر امکان تنظیم Curve به صورت مجزا برای کانالهای رنگی است.

lr4_basicpanel2012

مدیریت رنگ بهبود یافته است: امکان Soft Proofing به لایت‌روم اضافه شده است، امکان شبیه سازی برای نوع کاغذ و جوهر و نیز امکان انتخاب Perceptual/Relative intent برای تبدیل فضاهای رنگ و نکته جالب، امکان تهیه کپی مجازی عکس در پروفایهای مختلف.
امکان ایمیل مستقیم عکس‌ها از لایت‌روم با تنظیم سایز و مشخصات مورد نیاز
امکان تهیه Photobook : یکی از ضعف‌های لایت‌روم نسبت به Aperture ، فقدان امکان  تهیه کتاب‌عکس بود. در نسخه جدید این ضعف برطرف شد و این امکان همراه با ۱۸۰ قالب حرفه‌ای آماده برای عکاسان مهیا شده است. تمام امکانات پیشرفته برای تنظیمات چاپ در این ماجول فراهم است.

lr4_bookpdf

 پیشرفتهایی که بعلت به‌روز سازی نسخه DNG Specification رخ داده است: بهبود سرعت نمایش عکس‌ها، امکان فشرده‌سازی بیشتر برای پروژه هایی مانند Time-Laps ، امکان تهیه فایلهای با رزولوشن پایین از فایل خام بدون از دست دادن امکانات فایل خام
موارد فوق فقط فهرستی از تغییرات مهم بود و بهبودها و به روز سازیهای جزئی فراوانی در این نسخه وجود دارد. احتمالاً در نسخه نهایی نیز تغییرات دیگری را خواهیم دید.

اگر می‌خواهید این نسخه آزمایشی را نصب کنید به این نکات توجه کنید:

– آدرس دریافت
– این نسخه با کاتالوگهای قبلی و نسخه های قبلی لایت روم کاری ندارد و آن‌ها  را به‌روز سازی نمی‌‌کند.
– فایلهای ویرایش شده با این نسخه الزاماً با نسخه نهایی لایت‌روم ۴ سازگار نیستند.
– این نسخه در اواخر فروردین ۱۳۹۱، منقضی می‌شود و نسخه نهایی عرضه خواهد شد.