امروز، ۸ اسفند ۹۰، ادوبی یک اپلیکیشن جدید با نام Adobe Photoshop Touch عرضه کرد. این App برای iOS و Android با قیمت ۹.۹۹ دلار در دسترس کاربران قرار گرفت.

Adobe Photoshop Touch چیست؟

فتوشاپ تاچ ابزاری است برای ویرایش تصویر در محیط تبلت. برای ویرایش تصویر در سیستم‌های iOS و Android ابزارهای بسیاری از قبل موجود بودند اما اهمیت این ابزار جدید در ویژگی‌ها و امکانات خاص آن است که می تواند کاربران جدی و عکاسانی که از سیستم‌های تبلت و موبایل استفاده می‌کنند را راضی کند. بسیاری از ویژگی‌هایش شباهت فراوانی با امکانات نرم‌افزار Adobe Photoshop دارند.

ویژگی‌های مهم Adobe Photoshop Touch

الف) لایه‌ها: بر خلاف App های قبلی، این ابزار امکان استفاده از لایه‌ها را فراهم می کند. به راحتی می‌توان لایه های مختلف برای ویرایش یا ترکیب عکس‌ها ساخت. می توان میزان شفافیت لایه‌ها را و نوع ترکیب‌ آنها را کنترل کرد. مدیریت کامل و مستقل لایه‌ها به سهولت برای کاربر فراهم شده است. همین ویژگی نشان از اهمیت این ابزار برای عکاسان است.

photo_1

 امکان مدیریت لایه‌ها به صورت کامل

ب) انتخاب: روش های مختلف و ابزارهای مختلفی برای انتخاب ( Selection) در این ابزار وجود دارد. ابزارهایی شبیه فتوشاپ مانند Magic Wand و ابزارهای جدیدی که کار انتخاب در یک تبلت را ساده می‌کند مانند Scribble Selection Tool و Brush Selection Tool. بسیاری از این ابزارهای انتخاب مجهز به ویژگی Edge Aware هستند که به صورت خودکار مراقب لبه ها هستند و موقع انتخاب، کار را بسیار ساده می‌کنند.


photo_3

انتخاب‌های دقیق با استفاده از ابزارهای آگاه به لبه Edge Aware

انتخاب‌ها می توانند به صورت مجزا ویرایش شوند و یا برای ترکیب عکس ها استفاده شوند.

ج) Refine Edge : برای کنترل دقیق انتخابها در نواحی مشکل و ظریف مانند موها، ابزار Refine Edge وجود دارد که به سهولت کشیدن نوک انگشت بر روی لبه‌ها، کار انتخاب را ساده می‌کند تا بعد بتوان قسمتی از عکس را جدا کرد یا ویرایش نمود.

photo_2

 تنظیم دقیق انتخاب

د) اصلاح و تنظیم رنگ و تون تصویر: فتوشاپ تاچ مجهز به ابزار Curve با امکان ویرایش کانالهای رنگی مجزا، ابزار Level، ابزار Color balance، ابزار Shadow/Highlight و Saturation است. تقریبا همه نیازهای ویرایشی دقیق با این ابزارها ممکن است. علاوه بر اینها ابزارهایی تنظیم دمای رنگ، سیاه و سفید سازی و … دارد.

photo_4

ابزار Curve با امکان کنترل کانالهای رنگی

photo_5

ابزار ویرایش روشنایی در نواحی خاص

ه) ابزارهای اصلاح تصویر: حذف نویز، شارپ سازی، تغییر اندازه تصویر، کراپ و ابزارهای ومتنوع دیگر. همچنین انواع فیلترها با کنترل کامل و امکان استفاده روی نواحی انتخاب یا لایه‌های خاص وجود دارد.

photo_6


و) ورود تصاویر به فتوشاپ تاچ: عکس ها از مسیرهای مختلفی می‌توانند وارد نرم‌افزار شوند: عکس هایی که ازقبل در تبلت موجود هستند، عکس‌هایی که از سیستم ابری Creative Cloud ادوبی وارد می‌شوند ( ارتباط سریع بین دستگاههای مختلف مانند Pc و موبایل و تبلت) و نیز عکس هایی که در اکانت فیس بوک یا از طریق جستجوی گوگل بدست آمده اند.

د) خروجی تصاویر: فایلهای عکس نهایی با فرمت سازگار با فتوشاپ ذخیره می‌شوند. این فایلها را می‌توان در تبلت ذخیره کرد، ایمیل کرد، در فیس بوک قرار داد، یا در سیستم ابری Creative Cloud قرار داد تا بعدا در Pc بتوان آنها را دریافت کرد و در فتوشاپ ویرایشهای بیشتری انجام داد. امکان دیدن و ویرایش همه عکسهای اکانت فیس بوک نیز در این app وجود دارد.

چندین  فایل آموزشی نیز در  App وجود دارد که در ابتدای کار، راهنمای کاربران باشد و آنها را با ویژگی های نرم افزار آشنا کند.

دریافت فتوشاپ تاچ برای آندروید (حداقل نیازمندی : آندروید نسخه ۳.۱ یا بالاتر، صفحه با اندازه ۸.۹ اینچ یا بزرگتر و دقت صفحه نمایش ۱۲۸۰در۸۰۰ پیکسل)

دریافت فتوشاپ تاچ برای  iOS ( نیازمندی : iOS5 و iPad2)

فتوشاپ تاچ ابزار خوب و قدرتمند برای ویرایش‌ها و اصلاحات تصویر در تبلت محسوب می‌شود. استفاده از این ابزار هنگامی که به کامپیوتر دسترسی ندارید، یا می‌خواهید به سرعت نمونه عکس‌های یک پروژه را ارسال کنید و یا در سفرهای عکاسی، می‌تواند یک تجربه خوشایند و مفید برای علاقمندان جدی عکاسی باشد.

> مطلب مرتبط : آی‌پد و عکاسی ( قسمت اول و دوم)


  از همکاران محترم رسانه‌ای، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نشریات چاپی و اینترنتی خواهشمندم حق نشر این مطلب را برای سایت عکاسی محفوظ بدانند و در صورت نیاز به ارجاع، حتما مطابق «آیین‌نامه‌ بازنشر مطالب سایت عکاسی» عمل کنند.