tipa_trophy

انجمن TIPA بیست و دومین جلسه‌ی سالانه‌ی خود را اوایل بهار امسال به میزبانی شهر کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی برگزار کرد و مانند هر سال فهرستی از برترین تجهیزات، لوازم و نرم‌افزارهای عکاسی و تولید و ویرایش تصویر را در ۴۰ دسته‌ی مختلف معرفی کرد.
   این بنیاد غیرانتفاعی هر سال طی یک جلسه با رای‌گیری از اعضای خود که نمایندگان مجلات و نشریات تخصصی دنیای عکاسی و تصویر هستند اقدام به انتخاب برترین تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند. امسال نمایندگانی از ۹ کشور اروپایی همراه با دست‌اندرکارانی از آمریکا، کانادا، چین، ژاپن، استرالیا و آفریقای جنوبی در این رای‌گیری شرکت داشتند. معیارهای بررسی و گزینش تجهیزات توسط این بنیاد صرفا براساس استانداردها و آزمایش‌های فنی است. بر این اساس فهرست برخی از مهمترین انتخاب‌های این هیات برای فهرست سال ۲۰۱۲ بدین شرح اعلام شد:

EOS_1D_X_1

بهترین دوربین دیجیتال SLR حرفه‌ای: Canon EOS-1D X برخورداری از امتیازات ویژه‌ای چون سنسور فول‌فریم و سرعت و حساسیت بالا سبب شده این مدل برای برآوردن نیازهای عکاسان خبری، ورزشی و حیات وحش بسیار مناسب باشد. سنسور این دوربین ۱۸ مگاپیکسلی است و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ی پردازش تصویر می‌تواند تا ۱۴ فریم در ثانیه عکاسی کند. محدوده‌ی حساسیت این مدل از ۵۰ تا ۲۰۴,۸۰۰ متغیر بوده و در حالت اتوفوکوس دارای ۶۱ نقطه‌ی انتخابی است و در نور کم هم توانایی شناسایی و  تعقیب سوژه‌های متحرک را داراست. همچنین این مدل مانند تمام مدل‌های اخیر شرکت کانن توانایی فیلمبرداری فول HD را دارا می‌باشد.

Sony_Alpha_a65_Lens_Angle

بهترین دوربین دیجیتال SLR پیشرفته: Sony Alpha SLT-A65 در این مدل دوربین استفاده از سنسور ۲۴.۳ مگاپیکسلی همراه با تکنولوژی خاص آینه، امکان گرفتن عکس‌های باکیفیت با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه و تغییر سریع نقطه‌ی فوکوس حتی در حالت مشاهده‌ی زنده‌ی تصویر فراهم شده است. اما به گمان کارشناسان مهمترین دلیل برتری این دوربین، کیفیت بسیار بالای LCD آن در حالت مشاهده‌ی زنده‌ی تصویر است. این دوربین سه حالت مختلف فیلمبرداری فول HD هم دارد و حتی می‌تواند با فرمت MP4 هم تصویربرداری کند.

nikon_d800

بهترین دوربین دیجیتال SLR تخصصی: Nikon D800 این محصول جدید نیکون، دوربینی دارای سنسور فول‌فریم ۳۶ مگاپیکسلی است که کیفیت خیره‌کننده‌ی عکس‌های آن از مهمترین ویژگی‌های آن می‌باشد که امکان چاپ عکس‌ در سایزهای بسیاز بزرگ را به راحتی فراهم می‌آورد. حساسیت دوربین تا ۶۴۰۰ و به صورت خاص تا ۲۵۶۰۰ هم قابل افزایش است. این دوربین با بدنه‌ی سبک و توانایی ضبط صدای استریو و فیلمبرداری فول HD یکی از مناسبترین مدل‌های دوربین برای تصویربرداری بوده و به گمان کارشناسان دوربینی چندرسانه‌ای‌ست.

samsung_mv800

بهترین دوربین کامپکت عمومی: Samsung MV800 دوربینی کوچک و سبک با ظاهری شیک دارای لنز با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ تا ۱۳۰ میلی‌متر با زوم اپتیکال x5 که از عدسی مرغوب Schneider Kreuznach ساخته شده است و امکان ایجاد تصاویری شفاف با کنتراست بالا را می‌دهد. همچنین این دوربین امکاناتی جانبی خاصی چون فیلترهای مختلف، جلوه‌های ویژه‌ی تصویری و سرعت پردازش بالاتر از مدل‌های مشابه را فراهم آورده است. این مدل قابلیت فیلم‌برداری هوشمند را نیز دارد.

frontpage

بهترین دوربین کامپکت تخصصی: Canon PowerShot G1 X معمولا عکاسی باکیفیت خصوصیتی وابسته به دوربین‌هایی با قابلیت تعویض لنز شناخته می‌شود ولی شرکت کانن در این مدل ثابت کرده است که این رابطه همیشه هم برقرار نیست. درپی افزایش تقاضا برای دوربین‌هایی باکیفیتی معادل DSLR ولی با بدنه‌ای کوچک و لنزی با قدرت زوم بالا این دوربین توسط کانن به بازار آمده است. این محصول سنسور ۱۴.۳ مگاپیکسلی CMOS به ابعاد ۱۸.۷ در ۱۴ میلی‌متر دارد. این دوربین توانایی عکاسی مطلوب در نور کم را نیز دارا می‌باشد.

il_prestige_gsg_1

بهترین کاغذ فاین‌آرت اینک‌جت: ILFORD GALERIE Prestige 310gsm  شرکت ایلفورد که در سال ۱۸۷۹ تاسیس گردیده و سال‌هاست در زمینه‌ی تولید و توسعه‌ی کاغذ، مواد و سایر مواد مصرفی عکاسی حرفه‌ای هم برای چاپ کامپیوتری و هم چاپ عکس رنگی کار می‌کند و نامش در تاریخ صنایع و تجهیزات فنی عکاسی ثبت شده است این جایزه‌ی معتبر را برای این محصول جدید به علت داشتن وزن بیشتر و در عین حال حفظ تمامی ویژگی‌های فنی که کاغذهای سبک‌تر قبلی را به عنوان مرجع در دنیای حرفه‌ای چاپ جوهرافشان و نیز استفاده توسط آماتورهای باتجربه معرفی کرده ‌بودند، دریافت کرد. این کاغذ با داشتن سازگاری کامل با تمامی چاپگرهای حرفه‌ای جوهرافشان، امکان خلق چاپ‌هایی با بالا‌ترین کیفیت و طیف رنگی عالی را بوجود می‌آورند و به عقیده ی کارشناسان TIPA به عکاس کمک می‌کند تا احساس یک عکس واقعی باکیفیت را از چاپ داشته باشد. کاغذهای گالری پرستیژ براق ۳۱۰ گرمی و گالری پرستیژ پرل ۳۱۰ گرمی ایلفورد در مارس ۲۰۱۲ روانه بازار شده و تولید آنها در جهت پاسخ به نیاز روزافزون کاربران حرفه‌ای برای کاغذهای سنگین‌تر انجام شده است.

canon_ef_8_15mm_f4_l_usm_fisheye_lens

بهترین لنز حرفه‌ای برای دوربین‌های DSLR: لنز Canon EF 8–۱۵ mm f/4L USM fisheye این لنز منحصر به فرد ترکیب بسیار مناسبی با دوربین‌های فول فریم برای بروز خلاقیت‌های خاص در ثبت تصویر با زاوِیه‌ی ۱۸۰ درجه یا «چشم ماهی» ایجاد می‌کند. این لنز از سری لوکس شرکت کانن بوده و از کیفیت، طراحی و طول عمر مناسبی برخوردار است.

180mm_F2_8_EX_DG_OS_HSM_Ver

بهترین لنز تخصصی برای دوربین‌های DSLR:
لنز Sigma APO MACRO 180mm F2.8 EX DG OS HSM  این مدل نخستین لنز ۱۸۰ میلی‌متری ماکرو با دیافراگم ۲.۸ می‌باشد که قابلیت تولید تصویری با نسبت یک به یک را داراست. سیستم لرزشگیر ویژه‌ی لنزهای سیگما هم یکی از مهمترین برتری‌های این مدل نسبت به لنزهای مشابه است که امکان خنثی کردن لرزش لنز را تا ۴ استاپ فراهم می‌کند. سه عدسی مجهز به سیستم FLD هم در ساختمان این لنز به کار رفته که سبب تصحیح رنگ عکس‌های گرفته شده تا حد بسیار بالایی می‌گردد. همچنین عملکرد این لنز در مواردی که نورهای انعکاسی و بازتابی که با زاویه وارد لنز می‌شوند و سبب کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر می‌شوند بهبود یافته است.

51DSRhCZszL._SL500_AA300_

 بهترین نرم‌افزار ویرایش عکس‌های دیجیتال: Adobe Photoshop Elements 10
شرکت ادوبی با تولید این نرم‌افزار ثابت کرده است که یک نرم‌افزار نیرومند و مفید برای ویرایش عکس لزوما نباید دارای ساختار پیچیده‌ای باشد که کار با آن از عهده‌ی هر کسی برنیاید. این نرم‌افزار جدید امکان ویرایش عکس در سه سطح مختلف را فراهم می‌کند در مشکل‌ترین حالت عکاس تمام تنظیمات و ویرایش‌ها را باید به صورت دستی انجام دهد و امکان مداخله‌ی او در امر ویرایش نسبت به دو سطح قبلی افزایش می‌یابد. قابلیت شناسایی یک المان خاص در عکس و نیز توانایی شناسایی عکس‌هایی که موضوعات و ترکیب‌بندی مشابه دارند از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار هوشمند است.

R1500a

بهترین پرینتر تخصصی عکس: Epson Stylus Photo 1500 این مدل پرینتر با بهره‌گیری از کارتریج ۶ رنگ مدل کلاریا که از بهترین تولیدات شرکت اپسون است امکان پرینت با رزولوشن ۵۷۶۰ در ۱۴۴۰ dpi را فراهم می‌کند. بهره‌مندی از نازل‌های بسیار ریز امکان داشتن پرینتی با جزئیات بسیار ریز و دانه‌بندی تدریجی و هموار را نیز فراهم آورده است. اما به گمان هیات کارشناسی مهمترین مزیت این دستگاه امکان اتصال آن به رایانه یا دوربین به صورت وایرلس است که با استفاده از این فناوری می‌توان پرینتر را در هر گوشه‌ از استودیو یا محل کار قرار داد و به راحتی از رایانه برای آن فرمان پرینت صادر کرد. همچنین امکان پرینت گرفتن با دستگاه‌های مجهز به iOS یا اندروید هم توسط این چاپگر وجود دارد.

64747_2

بهترین نمایشگر عکس: Samsung SyncMaster24/27A850 در این نمایشگر از فناوری LED استفاده شده و در نتیجه رنگ‌هایی دقیق و زاویه‌ی دیدی گسترده به کاربر می‌بخشد. این سری از نمایشگرها که علیرغم داشتن فناوری‌های مفید و پیشرفته با قیمتی مناسب عرضه شده‌اند دارای دو سایز مختلف هستند: مدل ۲۴ اینچ با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ و مدل ۲۷ اینچ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰. قدرت واکنش و پاسخگویی این مدل نسبت به مدل‌های قبلی ارتقا یافته و به ms GTG5 رسیده است. این مانیتور همچنین دارای یک پورت نسل سوم USB بر روی خود می‌باشد. بهره‌مندی از یک سنسور ویژه‌ی نوری که قادر به تشخیص شرایط نوری محیط فیزیکی کاربری است این مانیتور را به دستگاهی هوشمند تبدیل کرده است و نمایشگر به طور خودکار خود را برای بیشترین بهره‌وری با شرایط نوری محیط تطبیق می‌دهد. سازگاری بسیار بالای این مدل با سیستم رنگ sRGB آن را به گزینه‌ی مناسبی برای ادیتورهای عکس تبدیل کرده است.

nokia_pureview_808

بهترین نوآوری در صنعت عکاسی: Nokia PureView technology تلفن‌های همراه دوربین‌دار همواره بخاطر کیفیت پایین‌تر عکس‌هایشان نسبت به دوربین‌های تخصصی مورد انتقاد بوده‌اند ولی شرکت نوکیا به تازگی قصد دارد با فناوری جدید خود این باور را تغییر دهد. استفاده از سنسوری با ابعاد یک در ۱.۲ اینچ با رزولوشن ۴۱ مگاپیکسل در فناوری جدید شرکت نوکیا انقلابی در صنعت عکاسی با تلفن‌های همراه خواهد بود چرا که به گفته‌ی طراحانش به زودی در بسیاری از مدل‌های تلفن همراه این شرکت بکارگرفته خواهد شد. این فناوری تنها نقطه‌ی آغاز راه دراز عکاسی حرفه‌ای با موبایل است و با ارتقای آن در مدل‌های بعدی امکان عکاسی کاملا حرفه‌ای توسط تلفن‌های همراه فراهم خواهد شد. این فناوری از سیستم ویژه‌ای که قادر به شبیه‌سازی پیکسل می‌باشد بهره می‌برد و در نتیجه می‌تواند امکان زوم مناسب بدون نیاز به لنزهای حرفه‌ای و نیز کاهش نویز تصاویر را برای کاربر فراهم نماید.

سایر انتخاب‌های برتر اعضای این انجمن جهانی در دسته‌بندی‌های دیگری همچون دوربین‌های فیلمبرداری، سرویس‌دهنده‌های چاپ عکس، کارت‌های حافظه، سه‌پایه، سیستم فلاش حرفه‌ای، اسکنر، ال‌سی‌دی‌ و پروجکشن‌های مناسب برای نمایش عکس، کیف دوربین، نرم‌افزار موبایل ویژه ویرایش و مدیریت عکس، سیستم‌های اصلاح رنگ و سایر تجهیزات جانبی دوربین را در بر می‌گیرد که فهرست کامل آن را می‌توانید اینجا ببینید.


  از همکاران محترم رسانه‌ای، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نشریات چاپی و اینترنتی خواهشمندم حق نشر این مطلب را برای سایت عکاسی محفوظ بدانند و در صورت نیاز به ارجاع، حتما مطابق «آیین‌نامه‌ بازنشر مطالب سایت عکاسی» عمل کنند.