با فرارسیدن سال نو بسیاری از ما دوست داریم که کارت تبریکی برای دوستان خود بفرستیم، چه بهتر که این کارت یکی از عکس‌های خودمان باشد. اگر با فتوشاپ آشنایی داشته باشید این کار بسیار ساده است. اما اگر آشنایی خوبی با فتوشاپ ندارید نگران نباشید. با پیگیری این مقاله و انجام مراحلی ساده می‌توانید کارت زیبایی آماده کنید که با نوشتن تبریک سال نو و نام خودتان روی آن، یادگاری زیبایی برای دوستانتان آماده کنید.
اولین مرحله این است که عکس مناسبی را از آرشیو عکس‌هایتان انتخاب کنید. عکس یک منظرهٔ زیبا یا یک گل یا شکوفهٔ سرحال می‌تواند عکس مناسبی برای این کار باشد.


Image_001


برای کارت تبریک‌ها بد نیست که حاشیه یا پارسپارتوی مناسبی ایجاد کنید. انجام این کار بسیار ساده است.
برای ایجاد حاشیهٔ عکس می‌توانید از دستور Canvas size… در  منوی   Image استفاده کنید.

Image_002


با این دستور پنجرهٔ شبیه به تصویر بالا باز می‌شود. تنظیمات این پنجره را مشابه تصویر انجام دهید. در قسمت Width و Height عرض حاشیهٔ مورد نظر خود را وارد کنید. در این تصویر من عرض ۱۰۰ پیکسل را انتخاب کرده‌ام. در قسمت پایین نیز با کلیک روی مربع سمت راست منوی کشویی پالت انتخاب رنگ باز می‌شود که می‌توانید توسط آن رنگ دلخواه حاشیه را انتخاب کنید. در اینجا من رنگ زرد را انتخاب کرده‌ام. سپس دکمهٔ OK را بزنید. حاشیه‌ای مشابه تصویر زیر ایجاد خواهد شد:

Image_003

شاید هم دوست داشته باشید به جای این حاشیه، خطی رنگی در حاشیهٔ تصویر ایجاد کنید. روش‌های مختلفی برای ایجاد این خط وجود دارد. یک روش که به صورت قابل کنترلی می‌توانیم خطی متقارن و دقیق در حاشیهٔ عکس بکشیم استفاده از دستور Path است.
برای این منظور ابتدا با زدن کلید Ctrl+A کل تصویر را انتخاب کنید. سپس منوی Select>Modify>Border را انتخاب کنید.

Image_004


فاصلهٔ مورد نظر خط تا حاشیه را وارد و تایید کنید. سپس با زدن کلید Ctrl+Shift+I یا Select>Inverse ناحیهٔ انتخاب شده را معکوس کنید. اکنون پنل Path  را با استفاده از Window>Path بازکنید.

Image_005


با کلیک کردن روی آیکون سوم از سمت راست (آیکون شماره ۱ تصویر) انتخاب را تبدیل به یک Path کنید. اکنون با زدن کلید B قلم مو Image_006  را انتخاب کنید و سایز سر قلم مو را به اندازهٔ ضخامت مورد نظر برای خط حاشیه تنظیم کنید و Hardness سر قلم مو را ۱۰۰ بگذارید. رنگ مورد نظر برای خط حاشیه را هم روی رنگ Foreground انتخاب کنید. (با کلیک کردن روی مربع بالایی در قسمت پایین جعبه ابزار Image_007 ). اکنون با انتخاب آیکون شماره ۲ از پنل Path، مسیر ایجاد شده را با قلم مو رنگ بزنید. نتیجه مشابه تصویر زیر خواهد شد:

Image_008


اکنون نوبت آن است که متن تبریکی روی تصویر بنویسیم. برای نوشتن متن از دو روش می‌توانیم استفاده کنیم. اول این که از ابزار نوشتن متن خود فتوشاپ استفاده کنیم که راحت‌تر است، اما ممکن است با توجه به فونت‌های موجود تنوع کمتری داشته باشد. روش دوم هم استفاده از یک متن نوشته شده بیرون برنامهٔ فتوشاپ است که به صورت یک تصویر در اختیار داریم. در اینجا هر دو روش را توضیح خواهیم داد.
روش اول: با کلید میانبر T یا انتخاب آیکون متن Image_009  ابزار نوشتن متن را انتخاب کنید. از بخش تنظیمات ابزار در زیر منوهای بالا فونت، سایز و رنگ متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

Image_010


اکنون در نقطهٔ مورد نظر برای نوشتن متن کلیک کرده و متن مورد نظرتان را تایپ کنید. اگر نسخهٔ فتوشاپ شما ME باشد براحتی می توانید فارسی تایپ کنید وگرنه باید از یک ویرایشگر متن بیرونی و فونت‌های مخصوص برای این کار استفاده کنید. اگر چنین مشکلی دارید از روش دوم نوشتن متن استفاده کنید. متن در لایهٔ جدیدی از تصویر ایجاد می‌شود. با زدن کلید F7 پنل لایه‌ها را فعال کنید.

Image_011


لایهٔ متن را کلیک کنید تا انتخاب شود و به رنگ آبی درآید. اکنون براحتی می‌توانید با  تغییر فونت، اندازه و رنگ متن از تنظیمات ابزار بالای صفحه، متن نوشته شده را تنظیم کنید. ضمنا می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl متن را با موس گرفته و به محل مورد نظر خود جابجا کنید. نتیجه تصویری مشابه زیر خواهد شد:


Image_012


 در روش دوم برای نوشتن متن از یک تصویر برای متن استفاده می‌کنیم. روی چنین کارت تبریکی استفاده از خط نستعلیق بسیار زیبا است. بنابر این سراغ سایت‌های آنلاین نوشتن خط نستعلیق می‌رویم و متن مورد نظر خود را آنجا نوشته و به فتوشاپ منتقل می‌کنیم. دو سایت مناسب برای نوشتن نستعلیق موجود است که می‌توانید متن خود را در آنها تایپ کنید و نوشته را به صورت یک تصویر تحویل بگیرید. یکی سایت نستعلیق است و دیگری سایت تحریرگر که هر دو به یک نوع خط نستعلیق را ایجاد می‌کنند و تفاوتی در نتیجه وجود ندارد. اندازهٔ فونت مورد نظر را در این سایت‌ها تنظیم کنید و نیازی به ایجاد حاشیه، سایه و رنگ نیست.
بعد از نوشتن متن و ایجاد تصویر خط نستعلیق، با راست کلیک روی تصویر آن را کپی کنید و روی لایهٔ تصویر خود در فتوشاپ کلیک کنید و با زدن کلید Ctrl+V تصویر نستعلیق را در لایهٔ جدیدی منتقل کنید.سعی کنید سایز فونتی را از ابتدا انتخاب کنید که متن در اندازهٔ مناسبی نسبت به تصویر ایجاد شود.
اکنون باید پس زمینهٔ سفید را حذف کنیم و رنگ و جلوهٔ مورد نظر خود را به متن بدهیم. برای حذف پس زمینه از ابزار انتخاب Image_013  Magic Wand Tool   استفاده می‌کنیم. تنظیمات این ابزار را مشابه تصویر زیر انجام دهید:

Image_014


دقت کنید که لایهٔ فعال لایهٔ تصویر متن کپی شده باشد. اکنون با این ابزار روی رنگ سفید حاشیه کلیک کنید تا کل رنگ سفید در تصویر انتخاب شود و با زدن کلید Del رنگ پس زمینه را حذف کنید. نتیجه مشابه تصویر زیر خواهد شد:

Image_015


اکنون باید رنگ و جلوهٔ مورد نظر را برای متن ایجاد کنیم. مراحل توضیح داده شده در ادامه را می‌توانیم برای هر دو روش نوشتن متن که اینجا توضیح داده‌ایم اجرا کنید.
با انتخاب دستور Layer>Layer style>Blending Option صفحه تنظیمات استایل لایه باز می‌شود. در این صفحه می‌توانید رنگ متن را تغییر دهید، برای آن سایه بگذارید و جلوه‌ای مانند برجسته بودن برای آن ایجاد کنید.

Image_016


گزینهٔ Drop Shadow  را تیک بزنید و با کلیک روی آن تنظیمات سایه را در قسمت میانی خواهید دید. با انتخاب مقادیر مناسبی برای Distance, Spread و Size سایهٔ دلخواه خود را تنظیم کنید.

Image_017

با انتخاب Color Overlay  می‌توانید رنگ دلخواه خود را برای متن انتخاب کنید.

Image_018


همچنین با انتخاب Bevel and Emboss می‌توانید به متن جلوهٔ برجسته بدهید. برای  این منظور همانطور که در تصویر بالا دیده می‌شود برای Style گزینه Emboss را انتخاب کنید و تنظیم گزینه‌های مناسب برای Depth, Size  و Soften جلوه مورد نظرتان را ایجاد کنید. می‌توانید به همین روش نام  و یا متون دیگر را نیز می‌توانید روی تصویر ایجاد کنید.  نتیجه مشابه تصویر زیر خواهد شد:

Image_019


اکنون تصویر شما آماده است. برای ایمیل کردن و ارسال برای دوستان باید اندازهٔ فایل عکس را کم کنید که ارسال و دریافت عکس و نیز مشاهدهٔ آن راحت‌تر شود. برای این کار از دستور Image>Image Size استفاده کنید.

Image_020


بهتراست کوچک کردن عکس را به صورت یک مرحله‌ای انجام ندهید که تصویر افت کیفیت پیدا نکند. کوچک کردن تا سایز مورد نظر را در چند مرحله انجام دهیدو در هر مرحله در منوی آخر گزینهٔ Bicubic sharper را انتخاب کنید. برای ارسال ایمیل و مشاهده در وب عرض ۸۰۰ برای عکس مناسب است.
می‌توانید در تصویر نوآوری‌های دیگری نیز انجام دهید و تصاویر زیباتری خلق کنید. الان وقت آن است که تا فرصت کافی است کارت تبریک خود را درست کنید و برای دوستان خود ارسال کنید.