گزارش اختصاصی سایت عکاسی – شرکت نیکون مدتی است با عرضهٔ جدید‌ترین دوربین فول‌فریم خود به نام  Nikon Df توجه بسیاری را در دنیای عکاسی به خود جلب کرده است. این دوربین از سری تک‌لنزی انعکاسی (SLR) شرکت نیکون است و مهم‌ترین ویژگی آن که بسیار مورد استقبال قرار گرفته به‌کارگیری همزمان بدنهٔ کلاسیک و محبوب دوربین‌های آنالوگ FX-Format نیکون در دهه هفتاد میلادی با تکنولوژی بر‌تر دوربین‌های امروزی DSLR این شرکت است. 

 دوربین Df متعلق به گروه دوربین‌های SLR سایز متوسط نیکون بوده و دارای سنسور CMOS فول‌فریم (۳۶×۲۳.۹ میلیمتر) با دقت ۱۰۰ درصدی برای تطبیق میان کادربندی در ویزور و عکس ثبت شده است. این سنسور ۱۶.۲ مگاپیکسلی قابلیت ثبت تصویر در اندازهٔ ۴۹۲۸×۳۲۸۰ پیکسل را دارد و دقیقا مشابه مدل سنسوری است که در دوربین D4 نیکون به کار رفته است. این دوربین از پردازندهٔ نوع Expeed 3 برخوردار است و امکان سازگاری با فضاهای رنگی sRGB و AdobeRGB را نیز دارد. 

920815_2

این دوربین قابلیت عکاسی با حداقل سرعت ۳۰ ثانیه و حداکثر ۱/۴۰۰۰ ثانیه را دارد و به صورت پشت سر هم می‌تواند تا ۵. ۵ فریم بر ثانیه عکاسی کند. محدودهٔ حساسیت (ISO) این مدل هم در حالت عادی بین ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ و در حالت تنظیمات پیشرفته بین ۵۰ تا ۲۰۴۸۰۰ قابل تغییر است. سیستم فوکوس خودکار دوربین Df دارای سنسور Multi-CAM 4800 و همچنین ۳۹ نقطهٔ شاخص برای تنظیم اتوفوکوس است که مشابه مدل به کار رفته در دوربین D610 است. برخورداری از صفحه نمایشگر ۳.۲ اینچی ثابت هم امکان بازبینی عکس یا کادربندی در حالت نمایش زنده با دقت زیاد را برای عکاس فراهم می‌کند. 

920815_6


  بدنهٔ این دوربین از نظر استحکام و ایمنی خصوصیات فیزیکی مشابهی با دوربین‌های سری D800 نیکون داشته و در دو رنگ نقره‌ای و سیاه عرضه شده است. این بدنه از نظر ظاهر شباهت بسیاری به دو مدل از محبوب‌ترین دوربین‌های کلاسیک شرکت نیکون یعنی FM2 و F3 دارد. نحوه قرارگیری گردونه‌ها و دکمه‌های تنظیمات دوربین Df بسیار به این دو مدل قدیمی نیکون شبیه است.

   تنظیم حساسیت و نوردهی جبرانی دوربین توسط دو گردونهٔ مجزا واقع در بالای سمت چپ دوربین انجام می‌شود و هر دوی این گردونه‌ها قابل قفل شدن هستند. گردونهٔ دیگری برای تنظیم سرعت شا‌تر در سمت راست بالای دوربین وجود دارد که البته در صورت قرار دادن آن بر روی شاخص مربوط به استاپ‌های نوردهی ۱/۳ می‌توان سرعت را با استفاده از گردونه‌های رایج در سایر دوربین‌های دیجیتالی نیکون، که بر روی این مدل هم تعبیه شده است، تنظیم کرد. 

920815_5

   یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این دوربین سازگاری با لنزهای pre-Ai و Ai است. این برای نخستین بار است که شرکت نیکون در دوربین‌های دیجیتال خود امکان استفاده از این لنزهای قدیمی را فراهم کرده است. سری Ai مدلی از لنزهایی بود که شرکت نیکون چند دهه پیش برای نخستین بار آن را جهت سازگاری با نخستین بدنه‌های دارای سیستم نورسنجی TTL عرضه کرده بود. این دوربین همچنین قابلیت نصب لنزهای بدون CPU را هنگام عکاسی با مدهای عکاسی AV و M را دارد. در صورت استفاده از چنین لنزهایی بر روی دوربین Df تنظیم دیافراگم به صورت دستی با استفاده از رینگ روی لنز انجام می‌شود. همچنین لنزهای AF، AF-D و AF-S شرکت نیکون به راحتی بر روی این دوربین قابل نصب و بهره‌برداری هستند. 

920815_3


   اما شاید یکی از ضعف‌های این مدل عدم توانایی آن در ضبط ویدئو باشد. هیچ‌گونه تصویربرداری ویدئویی با این دوربین DSLR میسر نیست. طبق اعلام مهندسان شرکت نیکون قرار دادن توانایی ضبط ویدئو هرگز در پروسهٔ چهار سالهٔ طراحی این دوربین جایی نداشته است چرا که قرار است این مدل دوربینی برای کسانی باشد که به طور جدی و اختصاصی قصد پرداختن به عکاسی را دارند. ولی برخی کار‌شناسان دلیل این کمبود را احتمالا نوع باطری استفاده شده در این دوربین (EN-EL14a) می‌دانند که اگرچه برای عکاسی مناسب است ولی ظاهرا برای ضبط تصویر HD توسط یک سنسور فول فریم توانایی کافی را ندارد. 

920815_1


    دوربین Df که کوچکترین دوربین فول فریم شرکت نیکون به شمار می‌رود، قابلیت ذخیره عکس بر روی کارت حافظه‌های SD ،SDHC و SDXC را دارد و می‌تواند با فورمت‌های JPEG، Tiff و RAW اقدام به ذخیره‌سازی عکس‌ها کند. این دوربین فلاش داخلی ندارد ولی با کفشک نصب شده بر بالای آن امکان اتصال فلاش بیرونی میسر است. گفتنی‌ست بدنهٔ این دوربین ۱۴۴ میلیمتر طول، ۶۷میلیمتر عرض و ۱۱۰میلیمتر ارتفاع دارد و وزن آن با احتساب باطری حدود ۷۶۰ گرم است. دوربین Df بدون لنز به قیمت ۲۷۵۰ دلار و همراه با لنز ثابت NIKKOR با فاصلهٔ کانونی ۵۰ میلیمتر و دارای F1.8 به قیمت ۳ هزار دلار به بازار عرضه شده است.