جدیدترین فلاش بی‌سیم شرکت Profoto که B1 نام دارد و دارای قابلیت‌های بهینه‌تری نسبت به مدل قبلی یعنی D1 است، امروز توسط نماینده این شرکت سوئدی در ایران معرفی شد. 

  چهار سال پیش، مهندسان شـرکت پروفوتو دست به تلاش برای طراحی و تولید فلاشی بسیار کارآمد، مختصر و خوش‌دسـت زدند که در عین حال با اسـتانداردهای سخـت‌گیــرانهٔ این سازندهٔ سرشناس فلاش‎‌های عکاسی همخوانی داشته باشد. بررسی نمونه‌های قبلی و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد عکاسان معمولا مایل به کار با فلاش‌های بی‌سیم هستند. 


   همچنین قابلیت تنظیم خودکار شدت نور در فلاش‌ها که با استفاده از فناوری TTL صورت می‌گیرد، مورد استقبال بیشتر عکاسان است زیرا هنگام کار روی پروژه‌هایی با وقت بسیار محدود، عکاس تنظیم شدت نور را به فلاش می‌سپرد. این قابلیت برای عکاسان ورزشی، خبری و مستند بسیار ارزشمند است. ولی از طرفی فلاش‌های قابل نصب روی دوربین نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند؛ همچون قدرت خروجی نه چندان زیاد، نور تخت پرکنتراست، نداشتن نور مادلینگ و فقدان شکل‌دهنده‌های نوری استاندارد. 

920820_5

   پروفوتو که در آن زمان فلاش بسیار موفق D1، سیستم کنترل از راه دور ایر و باتری قابل حمل بت‌پک را به بازار معرفی کرده بود، دنبال راه‌حلی ارزان‌تر، آسان‌تر و امروزی‌تر بود. بنابراین با تلفیق نقاط قوت‌ D1 و محصولات قبلی، طراحی فلاشی به نام B1 را شروع کرد. فلاش B1 ویژگی‌های مثبت فلاش‌های استودیویی و فلاش‌های قابل نصب روی دوربین را یکجا دارد. خروجی پرتوان ۵۰۰ واتی آن پاسخگوی بیشتر نیازهای معمول است و در ضمن بدون سیم بوده و تمام توان الکتریکی خود را از یک باتری تامین کند. 

920820_7


   پروفوتو B1 با سیستم TTL محصولات Canon سازگار است و عکاس می‌تواند به سادگی یکی از حالت‌های TTL یا تنظیم دستی را انتخاب کند. کنترل‌کنندهٔ اختصاصی B1 روی محل اتصال فلاش دوربین (هات‌شو) نصب می‌شود و علاوه بر تنظیم دستی یا اتوماتیک، دستور فلاش زدن را به صورت بی‌سیم و رادیویی به فلاش می‌دهد. برد سیستم بی‌سیم B1 حدود سیصد متر است که تقریبا برای برآوردن نیازهای عکاسان کافی است. 

920820_8


   از ویژگی‌های دیگر این فلاش می‌توان به نور مادلینگ آن اشاره کرد که از یک لامپ LED تامین می‌شود تا بار اضافه روی باتری کمتر شود. سرعت فلاش‌زدن و شارژ B1 یکی از قابلیت‌های چشمگیر آن است، چرا که این محصول می‌تواند تا ۲۰ فلاش در ثانیه خروجی داشته باشد و حداکثر ظرف ۲ ثانیه شارژ مجدد شود. پروفوتو بیش از ۱۲۰ شکل‌دهنده نور دارد که فلاش B1 با تمامی آنها سازگار است و بنابراین عکاس می‌تواند هر کجا نوری باکیفیت نور آتلیه داشته باشد. کاتالوگ فلاش B1 به صورت PDF و با حجم حدود ۷۵ مگابایت از این لینک قابل دریافت است. 

920820_3


   پروفوتو B1 به قیمت ۱۵۰۰ یورو به بازار عرضه شده است که در مقایسه با قیمت فلاش‌های قابل نصب روی دوربین گران به نظر نمی‌آید. فلاش B1 سازگار با کانن و ابزارهای جانبی اختصاصی‌ آن چون باتری یدک، کولهٔ حمل، دو نوع شارژر، شارژر مخصوص داخل ماشین و کیف کوچک از ماه دسامبر سالجاری میلادی در بازارها برای همگان توزیع خواهد شد.

   گفتنی‌ست نماینده رسمی «پروفوتو» در ایران شرکت «نوین تجارت پارسیان» است و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات پروفوتو می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۷۹۴۰۰۰ با این شرکت تماس بگیرید.