سیگما نسل جدید دوربین‌های سری DP خود با سنسور APS-C و فاصله کانونی ثابت را با نام dp2 Quattro رونمایی کرده است. این دوربین با لنزی معادل ۴۵mm دارای بدنه‌ای نامتعارف و سنسور چندلایه Foveon X3 است.

    سنسور این دوربین از سه لایه برای تشخیص رنگ استفاده کرده است، اما تنها در لایه بالایی ۱۹.۶ MP رزولوشن را ثبت می‌کند و هر یک از دو لایه زیری تنها ۴.۹ MP رزولوشن دارد. سنسورهای Foveon ساختاری مشابه فیلم‌های عکاسی متعارف دارند که در چند لایه تمام اطلاعات نور را ثبت می‌کنند. این سنسورها همراه با تکنولوژی پردازش سیگما، رزولوشنی بالا، گرادیان‌ها و رنگ‌های دقیق و دقت مناسبی را برای تصاویر خلق می‌کند.

image00

    این سنسور خاص از ابتدای سری دوربین‌های DP دراین مدل‌ها استفاده شده است . بر اساس خواص جذب نور سیلیکون، این سنسور دارای سه لایه فتودیود است که هر کدام در عمق مختلفی از سیلیکون واقع شده‌اند و هر کدام رنگ خاصی از سه رنگ اصلی  RGB  را ثبت می‌کنند. از آنجا که این سنسور تنها حسگری ا ست که از تکنولوژی جداسازی رنگ عمودی بهره می‌برد، به تنها سنسور تصویر مستقیم دنیا شناخته می‌شود. تقریبا بقیه‌ی سنسورهای تصویر از نوع موزاییکی هستند که از آرایه‌ای از فیلترهای رنگی RGB روی یک سطح تخت برای ثبت اطلاعات رنگ استفاده می‌کنند.

    هر پیکسل تنها یکی از سه رنگ اصلی را ثبت کرده و قادر به ثبت همزمان سه رنگ نیست. بقیه‌ی رنگ‌های لازم برای بازسازی رنگ در هر پیکسل با میانیابی ریاضی از پیکسل‌های اطراف محاسبه می‌شوند. اما در سنسورهای تصویر مستقیم Faveon رنگ، شدت روشنایی و اشباع رنگ‌ها دقیقا برا اساس واقعیت موجود در هر نقطه از سنسور اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

    در سنسورهای Foveon فیلترهای رنگی که باعث کاهش شدت نور می‌شود وجود ندارد. به علاوه نیازی به فیلتر پایین گذر (Low pass) برای جلوگیری از تداخل ایجاد شده توسط آرایه فیلترهای رنگی نیست که عملا عدم وجود این فیلتر باعث افزایش شارپنس تصویر می‌شود. نهایتا براخلاف اطلاعات سایر سنسورها، که برای پر کردن اطلاعات ناقص در پیکسل‌ها نیاز به میانیابی اطلاعات و محاسبه مقادیر دارد، اطلاعات بدست آمده از سنسورهای Foveon برای هر پیکسل کامل بوده و هیچ میانیابی نیاز ندارد.

image002

    بر اساس ادعای این شرکت نسبت رزولوشن ۴:۱:۱ بیشتر مزایای طرح سنسور Faveon را دارا می‌باشد، در حالی که کاهش حجم داده‌ها باعث افزایش سرعت پردازش دوربین شده و مشخصات نویز دوربین را بهبود می‌دهد. بر اساس این ایده، لایه بالایی با رزولوشن ۱۹.۶ MP بیشتر اطلاعات روشنایی را که به عنوان رزولوشن شناخته می‌شود ثبت کرده، و همراه با لایه‌های زیری اطلاعات رنگ را تولید می‌کند. با استفاده از این سنسور تصاویر دارای ۳۰٪ رزولوشن بیشتر است، در عین حال حجم داده‌های تولیدی سبک‌تر شده و امکان پردازش بسیار سریع‌تر تصاویر و مصرف باتری کمتر را فراهم می کند.

image003

     به هر حال انتظار می‌رود اندکی از رزولوشن رنگی که سنسورهای Foveon به آن شهره هستند کاهش یابد، اما تا زمانی که تست‌های دقیق تصاویر این دوربین منتشر نشود نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد. خود شرکت سیگما وعده داده است که این دوربین استانداردهای کیفی تصویر مدل‌های موجود را حفظ خواهد کرد. علاوه بر عکس‌های JPEG با رزولوشن ۱۹.۶ MP، یک حالت رزولوشن فوق‌العاده ۳۹MP نیز در نظر گرفته شده است. فایل‌های خام این دوربین دارای اطلاعات کامل ۱۹.۶+۴.۹+۴.۹ MP هستند.

  دوربین‌های DP1, DP2, DP3 دارای لنزهای F2.8 با فاصله کانونی‌های ۱۹mm ،۳۰mm ،۵۰mm هستند که میدان دیدی معادل۲۸mm ،۴۵mm و ۷۵mm را ایجاد می‌کنند. مشخصات لنز بر اساس تعداد المان‌ها گروه‌های عدسی و کم‌ترین فاصله فوکوس در این مدل‌های تغییری نکرده است. تمام مدل‌ها دارای نمایشگر LCD پشتی با رزولوشن ۹۲۰K و سیستم فوکوس خودکار بر اساس تشخیص کنتراست ۹ نقطه‌ای هستند. 


   سری جدید دوربین‌های DP دارای پردازنده TRUE III (موتور فوق سریع سه لایه) است. این موتور پردازش تصویر بر اساس سنسورهای تصویر مستقیم Foveon طراحی شده است. الگوریتم‌های طراحی شده در این موتور پردازنده که از تجربه مدل‌های پیشین بهره می‌برد، امکان پردزاش فوق سریع تصاویر بدون کاهش کیفیت و تاخیر را فراهم کرده است. 


   وزن این دوربین بدون باتری و کارت حافظه ۳۹۵ گرم است که ۴۰ گرم بیشتر از مدل‌های قبلی است. هنوز اطلاعاتی از قیمت احتمالی این مدل منتشر نشده است.