قبل از اینکه لایت‌روم را به خوبی یاد بگیرم، بارها شده بود که عکس‌هایم را در محیط آن باز کرده و ویرایش‌هایی را انجام داده بودم، ولی به دلیل عدم شناخت خوب، ظاهر پیچیده آن، و اینکه زیاد نیازی نمی‌دیدم عکس‌هایم را مدیریت کنم (چون درک درستی از مدیریت عکس نداشتم)، استفاده درستی از آن نیز نمی‌کردم. تا این که به پیشنهاد دوستی که توصیه اکید بر یادگیری لایت‌روم و استفاده از آن کرد، من نیز این کار را انجام دادم. از آن پس نه تنها درک بهتری از مدیریت عکس در لایت‌روم پیدا کردم، بلکه بی‌نهایت کارهایم را نیز آسان‌تر کرد.

     من نیز به نوبه خودم همیشه به هنرجویان و دوستانم توصیه می‌کنم که بعد از یادگیری فن عکاسی، ابتدا لایت‌روم را فراگیرند و بعد فتوشاپ یا نرم‌افزارهای تخصصی دیگر را. اگر تاکنون از لایت‌روم استفاده نکرده باشید، بعد از یادگیری آن قطعاً مثل من تاسف خواهید خورد که چرا تاکنون و بلافاصله بعد از یادگیری عکاسی آن را یاد نگرفته‌ و از آن استفاده نکرده‌اید. قبل از اینکه برویم سراغ آشنایی با لایت‌روم، باید دو نکته را که باور اشتباهی را به وجود آورده بگویم:


یک: لایت‌روم فقط برای استفاده عکاسان نیست، بلکه برای همه کسانی که عکس می‌گیرند (چه خانوادگی، یادگاری یا به هر شکل دیگر)، کاربرد بسیار مفیدی دارد. بخصوص که در دنیای دیجیتال امروزی، امر آرشیو کردن عکس‌ها و دیدن آنها بدلیل زیاد شدن تعدادشان، مشکل شده است.
دو: لایت‌روم برخلاف ظاهر پیچیده آن، بسیار ساده است. 

بگذارید حدس بزنیم تا به حال چه اتفاقاتی برای شما و عکس‌هایتان افتاده است:

– احتمالاً عکس‌های خامتان را در یک پوشه و عکس‌های JPG را در پوشه دیگر می‌ریزید.
– یک پوشه دیگر نیز برای عکس‌های ویرایش شده درست می‌کنید به نام Edited.
– چندین کپی از عکس‌های اورجینال برای ادیت‌های مختلف گرفته‌اید تا عکس اورجینال شما دست نخورده باقی بمانند (البته اگر تاکنون عکس‌های اورجینال‌تان را دست‌کاری نکرده باشید).
– حجم و فضای اشغالی توسط عکس‌ها در کامپیوترتان خیلی زیاد شده.
– با تعداد زیادی از عکس‌ها روبرو هستید و همچنان بر تعدادشان نیز اضافه می‌شود و خیلی وقتها یادتان می‌رود چه عکس‌هایی گرفته‌اید و یا کدامشان را هنوز ادیت نکرده‌اید.
– برنامه داشتید برخی از عکس‌هایتان را پردازش کنید ولی فراموش کرده‌اید.
– همچنان که هر از گاهی لابلای عکس‌های زیاد خوب و ضعیف می‌چرخید، ناگهان با عکس‌هایی روبرو می‌شوید که خوب بوده‌اند ولی فراموش کرده و یا از چشم‌تان بین این همه عکس پنهان مانده تا پردازش کنید و یا در وب انتشار دهید، و احتمالاً باز آنها را در جایی دوباره کپی می‌کنید تا پردازش کنید!
– اگر عکاسی آتلیه‌ای می‌کنید و یا از مجالس عروسی عکس می‌گیرید قطعاً با تعداد خیلی خیلی زیادی از عکس‌ها برای هر مجموعه از عکاسی‌تان، روبرو هستید و انتخاب از بین این همه عکس و مدیریت کردن آنها برایتان سخت بوده و همچنین با مشکلات بالا روبرو بوده‌اید.
-اگر عکاس حرفه‌ای نیستید و فقط عکس‌های خانوادگی و یادگاری می‌گیرید، دلتان برای آلبوم‌ها و عکس‌های کاغذی تنگ شده، زیرا آنها را راحت‌تر می‌دیدید ولی اکنون با حجم زیادی از عکس‌ها در محل‌های مختلف کامپیوتر روبرو هستید که به ندرت آنها را پیدا می‌کنید که ببینید.
– و کلی مشکلات دیگر …

   شرکت ادوبی ( Adobe )، نرم افزار لایت‌روم را برای رفع تمام این مشکلات و همچنین با قابلیت‌های خیلی بیشتر تهیه کرده است. 

مسیر کاری ( Workflow) 

معمولاً یک عکاس سه مرحله را طی می‌کند: 

– عکاسی
– طبقه بندی و پردازش عکاس‌‌ها
– خروجی نهایی


    مرحله طبقه بندی و پردازش معمولاً جزو مراحلی است که بسیار بیشتر از مراحل دیگر زمان‌‌بر است و اگر این مرحله درست مدیریت نشود، خیلی بیشتر نیز زمان خواهد برد. بنابراین عکاسان به نرم‌افزاری حرفه‌ای، سریع، ساده و کارآمد نیاز دارند تا کمک کند این مرحله را به درستی انجام دهند تا از مرحله عکاسی، سریع به مرحله خروجی برسند. معمولاً مسیر کاری ( Workflow) یک عکاس به شکل زیر است:

light2


      بخش جالب ماجرا این است که تمام فرآیند فوق از مرحله عکاسی به بعد می‌تواند در لایت‌روم‌‌‌ انجام گیرد. یعنی لایت‌روم‌‌‌ یک مسیر کاری (workflow) از مرحله وصل کردن حافظه دوربین به کامپیوتر تا گرفتن خروجی نهایی برای عکاس ایجاد می‌کند. بنابراین لایت‌روم‌‌‌ یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای عکاسان، جهت انجام کارهای زیر می باشد:

– طبقه بندی و مرتب کردن عکس‌ها
– پردازش و ویرایش عکس‌ها
– آماده سازی و گرفتن خروجی

     لایت‌روم‌‌‌ در ابتدای امر، پیچیده به نظر می‌رسد ولی هنگام یادگیری و آشنایی با نحوه کار آن خواهید دید که بسیار ساده طراحی شده است و اساساً مزیت آن، همین سادگی کار با آن است. لایت‌روم‌‌‌ به صورت ماژولار (Modular) طراحی شده است، به این معنی که تمامی بخش‌های ذکر شده در بالا و امکانات مختلفی که در اختیار کاربر قرار دارد، دسته بندی شده‌اند که اصطلاحاً به آنها ماژول (Module) گفته می‌شود و در حین انجام کارهای مختلف به همدیگر نیز متصل می‌‌‌باشند.

   لایت‌روم‌‌‌ جهت طبقه بندی و مرتب کردن عکس‌ها از ماژول‌های Library و Map، جهت ویرایش عکس‌ها از ماژول Develop و جهت خروجی گرفتن از ماژول‌های Book، SlideShow ، Print و Web استفاده می‌کند.  توانایی ماژول Library خیلی زیاد است و محیطی را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید در آن کارهای زیر را انجام دهید:

    وارد کردن عکس‌ها در داخل لایت‌روم‌‌‌، مرتب کردن، طبقه بندی، دسته بندی، انتخاب عکس، آرشیو کردن، تصمیم بر اینکه چه عکس‌هایی را می‌خواهید حذف کنید و یا ادیت کنید و هر نوع تصمیم‌گیری‌ دیگر در مورد عکس‌های‌تان.

بعد از اینکه عکس‌های‌تان را در لایت‌روم‌‌‌ وارد کرده و مدیریت کردید، از ماژول  Develop می‌توانید جهت ویرایش عکس‌ها استفاده کرده و در نهایت خروجی بگیرید.

    بنابراین لایت‌روم‌‌‌ یک محیط کار مرتب با ابزارهای کارآمد و منسجم در اختیار ما قرار می‌دهد تا با سرعت، نظم، تمرکز و راحتی بیشتر بتوانیم روی عکس‌های‌مان کار کنیم و این نیز زمینه‌‌‌ای برای خلاقیت بیشتر برای ما فراهم خواهد کرد.

چرا فتوشاپ این وظیفه را برعهده ندارد؟


   فتوشاپ یک نرم‌افزار مدیریت عکس نیست و همچنین برخلاف لایت‌روم‌‌‌ که صرفاً جهت استفاده عکاسان می باشد، کاربران دیگری نیز دارد؛ مانند گرافیست‌‌ها، طراحان وب، طراحان لباس، انیمیشن سازان و … و بنابراین ابزارهای بسیار زیادی دارد که عکاسان از آنها استفاده نمی‌کنند. همچنین در فتوشاپ یک مسیر کاری (workflow) مشخص وجود ندارد و هر عکاسی بنابر سلیقه شخصی خود که هر از گاهی آن را هم فراموش می‌کند، عکس‌ها را پردازش کرده و خارج از محیط آن، عکس‌ها را مدیریت می‌کند.

    ولی لایت‌روم‌‌‌ علاوه بر اینکه یک محیط حرفه‌ای جهت مدیریت عکس فراهم می‌کند، مسیری کاملاً مشخص از وارد کردن عکس‌ها تا خروجی گرفتن دارد. همچنین ابزارهای اضافی که می‌تواند عکاس را سردرگم کند، ندارد.

LR5Beta1_Advanced_Healing_Brush


وقتی نرم‌افزار قدرتمندی مثل فتوشاپ وجود دارد، چرا در لایت‌روم‌‌‌ ویرایش انجام دهیم؟


    شاید این سوال نیز برایتان پیش بیایید که از کجا معلوم لایت‌روم به اندازه فتوشاپ در زمینه ویرایش، بتواند حرفه‌ای عمل کند؟ پاسخ این است که توجه داشته باشید نام کامل لایت‌روم، ‌‌‌Adobe Photoshop Lightroom است و به این معنی است که لایت‌روم‌‌‌ و فتوشاپ در واقع از یک تکنولوژی و موتور پردازشگر جهت ویرایش عکس‌ها استفاده می‌کنند. در واقع لایت‌روم‌‌‌ تشکیل شده است از ترکیب دو نرم‌افزار فتوشاپ و بریج (Bridge) بدون امکانات اضافی که به درد عکاسان نمی‌‌‌خورد. Camera Raw (که در هنگام باز کردن عکس‌های خام در فتوشاپ باز می‌شود) ، همان ماژول Develop در لایت‌روم‌‌‌ است. بنابراین خروجی‌‌‌های هر دو نرم‌افزار یکی خواهد بود ولی با این تفاوت که در لایت‌روم‌‌‌ سریع‌‌‌تر و همراه با طبقه بندی منطقی و بدون سردرگمی انجام می‌گیرد.

    خبر خوش برای کسانی که وابستگی و علاقه زیاد به فتوشاپ دارند و یا ادیت‌‌‌های پیشرفته‌تری برای عکس‌هایشان نیاز دارند، این است که لایت‌روم‌‌‌ با فتوشاپ ترکیب می‌شود، به این شکل که از محیط لایت‌روم‌‌‌ می‌توان عکس‌ها را به داخل فتوشاپ ارسال کرد و بعد از پردازش‌‌‌های لازم، دوباره به محیط لایت‌روم‌‌‌ با همان ویرایش‌های انجام شده بازگشت تا مدیریت عکس‌ها به هم نریزد، هر چند که در اغلب موارد برای درصد خیلی کمی از عکس‌ها (شاید حدود ۵ یا ۱۰ درصد)، پردازش‌های بیشتر در فتوشاپ لازم می‌شود. بنابران فتوشاپ، لایت‌روم‌‌‌ و Camera raw ، بدون اینکه نیاز باشد عکس‌ها را از فرمتی به فرمت دیگر تبدیل کنند، به خوبی با هم کار می‌کنند.


    خبر خوش دیگر این است که لایت‌روم‌‌‌ بر روی عکس‌های با فرمت‌های مختلف RAW، JPEG، TIFF،  PSD و PSB همانند فایل‌های خام به روش غیر مخرب (Non Destructive)، ویرایش و پردازش انجام می‌دهد و به این معنی است که فایل‌های اصلی عکس‌های شما بارها و بارها قابل ویرایش بوده و هر زمان تا ابد بخواهید قابل بازگشت می‌‌‌باشند. 


    اگر امروز تصمیم گرفته‌اید که از لایت روم استفاده کنید، آموزش لایت روم چند قدم بیشتر با شما  فاصله ندارد. فقط کافی است سری به مدرسه آنلاین عکاسی بزنید و در کلاس جدید آنلاین، لایت روم مقدماتی ثبت نام کنید. درس‌ها را که به ترتیب منطقی چیده شده و با زبان راحتی نوشته شده مطالعه کنید، تمرین‌ها را پاسخ دهید و همراه با مدرس درس، تمام آنچه باید از لایت روم بدانید را  یاد بگیرید، سوالات خود را از او بپرسید و همانند یک کلاس واقعی، اما بدون نیاز به اتلاف وقت در ترافیک و  صرف چند برابر هزینه، از لایت‌روم لذت ببرید و اگر تا ۵ فروردین ۹۳ ثبت نام کنید از ۲۵% تخفیف ویژه جشنواره نوروزی سایت عکاسی می‌توانید بهره‌مند شوید.