نظریه "بهبودهای حاشیه‌ای" بیان می‌کند که اگر بهبود‌های اندکی در جنبه‌های مختلف کارتان ایجاد کنید، جمع این بهبودها، پیشرفت قابل توجهی در کل کارتان ایجاد خواهد کرد. این نظریه را می‌توانید در روند کاری عکاسی‌اتان نیز بکار ببرید.

    به عنوان یک عکاس سفر، از سوژه‌های بسیار متنوعی عکاسی می‌کنم. مثلا در سفر دو روزه اخیر به بلژیک، با بیش از دوهزار عکس برگشتم. اگر از آن دسته عکاسانی هستید که می‌خواهید همه چیز را بعدا روی کامپیوتر مرتب کنید، به ازای هر روز عکاسی، روزهای زیادی را باید به پردازش عکس‌ها مشغول باشید. بنابر این بسیار بهتر است تا جایی که ممکن است خروجی دوربین را به چیزی که می‌خواهید نزدیک کنید و تنظیمات اندکی را برای پس پردازش باقی بگذارید.

    یکی از راه‌هایی که می توانید حجم کار مورد نیاز در پس پردازش را کاهش دهید این است که دوربین خود را کالیبره کنید. بسیاری از عکاسان با مفهوم کالیبره کردن مانیتور کامپیوتر برای دستیابی به نتایج دقیق هنگام ویرایش عکس آشنا هستند. حتی بعضی فراتر رفته و پرینترهای خود را برای دستیابی به نتایج بهتر کالیبره می‌کنند. اما تعداد کمی از آنها به کالیبره کردن دوربین خود فکر کرده‌اند.


(راهنمایی: برای دیدن دقیق تفاوت تصاویر آنها را در یک محل ذخیره کنید و با دیدن پشت سر هم تصاویر توسط یک برنامه نمایش تصویر تفاوت رنگ آنها را دقیقا مقایسه کنید. تصویر اصلاح شده رنگ‌های اشباع‌ و گرم‌تری دارد.)
 

 

image001
قبل از کالیبره‌کردن
 
image002
بعد از کالیبره کردن

 


   فرقی نمی‌کند وسیله چه باشد، اصول کالیبره کردن ثابت است. همیشه باید یک پروفایل شخصی برای وسیله‌اتان ایجاد کنید، بنابر این نرم‌افزاری که قابلیت مدیریت رنگ داشته باشد می تواند برای هر موردی مدیریت رنگ را انجام دهد. بنابر این وقتی یک مانیتور را کالیبره می‌کنید، در واقع اندازه گیری می‌کنید که تغییرات رنگ‌هایی که مانیتور نشان می دهد نسبت به یک استاندارد مشخص  چقدر است. مانیتورهای با کیفیت بالا ممکن است تفاوت زیادی از این لحاظ نداشته باشند، اما در مانیتور‌های معمولی احتمالا اختلاف‌های زیادی وجود دارد. پروفایل ایجاد شده برای تنظیم تصاویری که صفحه نشان داده می‌شود استفاده شده و اختلاف‌ها اصلاح می‌شود.

    تمام دوربین‌ها رنگ‌ها را متفاوت با آنچه که شما از منظره به یاد دارید می‌بینند و در مرحله پس پردازش باید ویرایش‌های مختلفی انجام دهید تا رنگ‌ها را با دقت لازم تنظیم کنید. کالیبره کردن یعنی شما در عکس‌هایتان نقطه شروع بهتر و دقیق‌تری برای رنگ‌ها دارید و بنابر این هر عکس از لحاظ تئوری به زحمت کمتری برای اصلاح نیاز خواهد داشت.

     کالیبره کردن یک دوربین با روشی مشابه قبل انجام می‌شود: اصولا هر نوع اختلاف بین نحوه دیدن دوربین با واقعیت را اندازه‌گیری کرده و یک پروفایل ایجاد می‌شود تا با استفاده از آن در مرحله پردازش تصاویر خام (RAW) تفاوت ‌های موجود برطرف شود.

    با توجه به نوع دوربین و منبع نوری شما، ممکن است تغییرات رنگی عمده‌ای را شاهد نباشید، اما نظریه "بهبودهای حاشیه‌ای"  به ما می‌گوید که هر بهبود بسیار جزئی در کیفیت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

     ایجاد یک پروفایل شخصی برای دوربین‌تان کار آسانی است. من از یک جدول تطبیق رنگ (Color Checker) پاسپورتی  و پلاگینی که امکان ایجاد مستقیم پروفایل از لایت روم را فراهم می کند استفاده کرده‌ام. همچنین می‌توانید  از نرم‌افزار ارایه شده  همراه جدول رنگ نیز برای ایجاد پروفایل برای Adobe Camera Raw استفاده کنید. ادوبی این فایل را به نام پروفایل DNG می‌شناسد، اما برای استفاده از آنها نیازی نیست فایل‌های خام خود را به DNG تبدیل کنید.
 

image003
جدول تطبیق رنگ پاسپورتی که در نور مستقیم خورشیدعکاسی شده

 


     جدول تطبیق رنگ پاسپورتی از ۲۴ رنگ  مرجع که درون بسته‌ای پلاستیکی جا داده شده تشکیل شده است. همچنین دارای یک کارت خاکستری است که برای تراز سفیدی و به عنوان نقطه‌ای برای بهبود رنگ می‌تواند استفاده شود.


ایجاد پروفایل دوربین

     برای ایجاد پروفایل دوربین، باید از این کارت در شرایط نوری مشخصی عکس بگیرید. اگر بیش از یک دوربین دارید، اگر ممکن است از بدنه‌های مختلف همراه با یک لنز ثابت استفاده کنید. بهتر است از یک زوم متوسط استفاده کنید. اگر با فرمت raw عکاسی می‌کنید، تفاوتی ندارد که از کدام فضای رنگی –sRGB یا Adobe RGB – استفاده می‌کنید، اما به هر حال فضای رنگی Adobe RGB بخاطر در اختیار داشتن گاموت رنگی وسیع‌تر بهتر است. به هر حال باید از یک فضای رنگی یکسان برای کالیبره کردن و عکس‌هایی که بعدا با این پروفایل اصلاح می‌شوند استفاده کنید.
در ادامه روند کاری مربوط به لایت روم توضیح داده شده است.

    در لایت روم، عکس جدول تطبیق رنگ را انتخاب کرده و دستور Export را انتخاب کنید. سپس حالت از پیش تنظیم شده(Preset) مربوط به ColorChecker Passport که هنگام نصب نرم‌افزار پاسپورت روی لایت روم نصب شده است را انتخاب کنید. یک نام برای پروفایل خود انتخاب کنید و نرم‌افزار بقیه کارها را انجام می‌دهد.

    بعد از شروع مجددلایت روم، پروفایل ایجاد شده را می‌توانید در پنل Camera Calibration در لیست منوی کشویی پروفایل‌های دوربین ببینید. بخاطر داشته باشید که تنها پروفایل‌هایی را مشاهده خواهید کرد که متعلق به دوربینی باشد که الان عکس خام آن را انتخاب کرده‌اید. برای بهینه سازی روند کاری می‌توانید این پروفایل را به عنوان یک  Develop Preset ذخیره کنید و یکباره به تعدادی عکس اعمال کنید.
 

image004
دیالوگ Export  لایت روم رابط کاربری ColorChecker Passport را نشان می‌دهد.

 


     بخش مشکل این موضوع آن است که به چند کالیبره‌سازی نیاز خواهید داشت. بر اساس تئوری باید برای هر منبع نور، لنز و حتی هر ایزو یک کالیبره‌سازی انجام دهید. اما در عمل، به غیر از حالتی  که در شرایط بسیار کنترل شده کار می‌کنید، این کار بسیار سخت است و سرعت روند کاری شما را به شدت کم می کند.

    کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید حداقل پروفایل مورد نیاز که هر کدام در چند حالت عکاسی کاربرد داشته باشد را ایجاد کرده و از آنها در شرایط مختلف استفاده کنید. به هر حال حتی اگر در یک حالت پر کاربرد دوربین خود را کالیبره کرده باشید، در عمده‌ٔ روند کاری‌اتان بهبود ایجاد شده است.


چگونه از پروفایل‌های شخصی استفاده کنیم؟

     من به عنوان یک عکاس سفر سعی می‌کنم برای هر لوکیشن عکاسی یک پروفایل خاص تولید کنم. نرم‌افزار جدول تطبیق رنگ پاسپورتی این امکان را دارد که دو کالیبراسیون مختلف را درون یک پروفایل ترکیبی DNG ادغام کند. با این کار اگر تحت شرایط نوری مختلفی کار می‌کنید که پروفایل آنها دقیقا تنظیم نشده است، پروفایل دقیق‌تری برای دوربین در اختیار خواهید داشت. کاری که باید انجام دهید این است که زیر دو منبع نور مهم مختلف دو عکس از جدول تطبیق رنگ بگیرید. سپس دو عکس را انتخاب کنید و نرم افزار یک پروفایل ترکیبی برای دوربین‌تان ایجاد می‌کند، که انتظار می‌رود برای استفاده تحت شرایط نوری متفاوت، بسیار دقیق‌تر از یک پروفایل تکی باشد.
 

image005

قبل از کالیبره کردن

image006

 

بعد از کالیبره کردن


   اگر جلوتر از انتقال عکس‌ها این پروفایل را ایجاد کنید، هنگام انتقال عکس‌ها به کامپیوتر با لایت روم یا ACR می‌توانید پروفایل از پیش تنظیم شده را به عکس‌ها اعمال کنید.

    اگر از لایت روم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از نرم‌افزار ارایه شده همراه با جدول تطبیق رنگ پاسپورتی برای ایجاد پروفایل DNG خود استفاده کنید که می‌توان آن را همراه با دیگر نرم‌افزارهای پردازش فایل خام مانند ACR یا CaptureOne نیز استفاده کرد. در حال حاضر ColorChecker Passport و پروفایل‌های DNG با Apple Aperture سازگار نیستند.

منبع: DPreview – Steve Davey