شرکت ادوبی در فروردین ۹۳،  ابزار Lightroom Mobile را عرضه کرد. هدفمان در این مطلب این‌ست که بگوییم این ابزار چیست، چه می‌کند، چه نمی‌کند و آیا در حال حاضر برای عکاس جدی/حرفه‌ای ایرانی قابل استفاده است یا خیر.

 
این ابزار چیست و چه می‌کند؟

     Lightroom Mobile یک app است که فعلاً برای سیستم iOS عرضه شده است و روی iPadهای نسخه دو به بعد قابل نصب است. بزودی نسخه آندروید آن نیز عرضه خواهد شد.

    کار اصلی این ابزار آن است که می‌تواند به کاربری که دارای نرم‌افزار لایت‌روم بر روی کامپیوترش است این امکان را بدهد تا یک سری کارهای مورد نیازش را بر روی تبلت انجام دهد و سپس این تغییرات را با نرم‌افزار اصلی‌اش که در کامپیوتر است، همسان‌سازی یا Sync نماید.
 
      مکانیسم کار این است که کاربر باید دارای یک اکانت Adobe ID باشد و در هر دو ابزار ( در کامپیوتر و در تبلت) با این اکانت Sign-in نماید. سپس عکس‌های مورد نظرش را انتخاب کند تا از طریق سرورهای Creative Cloud ادوبی، عکسها به صورت خودکار به تبلت منتقل شوند.

      خوشبختانه نیازی نیست که اصل فایلهای حجیم عکس به‌خصوص عکسهای RAW به تبلت منتقل شوند. در نسخه‌های اخیر لایت‌روم، امکان ایجاد Smart Preview از فایلهای خام فراهم شده است که در‌واقع یک نسخه بسیار کم حجم از فایل اصلی است . این فایل امکان تمام ویرایش‌ها را به کاربر می‌دهد و سپس می‌تواند این ویرایش‌ها را بر روی فایل اصلی منتقل کند.
 
     در‌واقع برای انتقال عکسها به تبلت نیز از همین Smart Preview ها استفاده می‌شود. بنابراین عمل انتقال نسبتاً به سرعت انجام میگردد و عکسهای منتخب  به سرعت به تبلت منتقل شده و در تبلت قابل دیدن و ویرایش خواهد بود.
 
     کاربر می‌تواند در تبلت به کار ویرایش و نیز مدیریت اولیه عکسها بپردازد. ویرایشها فعلاً در حد ویرایشهای Basic لایت روم است و پس از انجام ویرایشها، هر زمان که مجدداً با تبلت به اینترنت متصل شود، این ویرایشها به صورت خودکار بر روی لایت روم اصلی سینک خواهند شد.
 
لایت روم موبایل چه کاری نمی‌کند؟

    با این ابزار نمی‌توان مستقیماً عکسها را ویرایش کرد. هر چند در این ابزار می‌توان عکسهایی را که با دوربین تبلت گرفته شده است، ویرایش کرد اما به طور کلی هدف این ابزار این نیست که  عکسهایی را که با دوربین عکاسی گرفته‌اید وارد تبلت کنید و با این ابزار ویرایش کنید.

    در‌واقع کار اصلی لایت‌روم، انجام یک سری کارهایی است که یک کاربر حرفه‌ای می‌خواهد در لایت‌روم انجام دهد. این کارها را می‌تواند در لایت‌روم تبلت انجام دهد و سپس وقتی آنلاین شد، این تغییرات را بر روی فایل اصلی در نرم‌افزار اصلی لایت‌روم، سینک کند. به معنای دیگر، لایت روم موبایل، مکمل لایت روم اصلی است و نه یک نرم‌افزار مستقل.
 
چگونه باید از لایت‌روم موبایل استفاده کنیم؟

الف) نسخه ۵.۴ لایت روم بر روی کامپیوتر نصب باشد.
ب) ابزار Lightroom mobile ( که فعلاً فقط برای iOS در دسترس است و بعداً نسخه اندرویدش عرضه خواهد شد) بر روی تبلت نصب شود. نصب این app رایگان است اما استفاده از آن برای کسانی که اشتراک Creative Cloud ادوبی را نداشته باشند تنها تا ۳۰ روز به صورت رایگان ممکن خواهد بود.
ج) یک اکانت Adobe ID تهیه شود.
د) در نرم‌افزار لایت روم کامپیوتر و لایت‌روم موجود در تبلت با این اکانت Sign-in شود.
ه) عکس‌های مورد نظر برای سینک شدن، انتخاب شوند و در یک کالکشن قرار گیرند.
و) روی کالکشن مورد نظر کلیک راست کنید و Sync With Lightroom Mobile را انتخاب کنید
ز) بسته به تعداد عکس ها، بعد از مدت کوتاهی، عکسها در لایت‌روم موبایل ظاهر خواهند شد. اگر قبلاً ویرایشی در لایت‌روم اصلی کرده باشید، آن ویرایشها نیز سینک هستند و می‌توانید کار را از همان جا ادامه دهید.
ح) پس از ویرایش در تبلت، اگر به اینترنت متصل شوید، نتیجه ویرایشها روی لایت‌ روم اصلی سینک خواهد شد.
چون این ویرایشها به صورت یک فایل کوچک XML منتقل می‌شود، سرعت انتقال و همسان سازی ویرایش‌ها، بسیار مناسب است.
 
چه ویرایش‌هایی در لایت روم تبلت امکان‌پذیر است؟

    ویرایش های قسمت Basic لایت روم شامل : وایت بالانس، تنظیم دمای رنگ بر حسب کلوین، Tint، Auto Tone،   Exposure، Contrast، Highlight، Shadow، White، Black، Clarity، Vibrance، Saturation 
 

 

photo_3


هر چند فعلاً این ویرایشها محدود به همین ها ( بعلاوه امکان اعمال Preset ها  و نیز امکان Crop) هستند اما: اولاً در آینده احتمالاً ویرایشهای بیشتری ممکن خواهند بود و ثانیا، همین ها نیز بسیار ارزشمند هستند: تصور کنید که فایلهای RAW خود را در تبلت به صورت کم حجم و به صورت خودکار، در اختیار خواهید داشت و براحتی می‌توانید روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید و یا مناطق روشن یا تاریک را احیاء کنید ( با همان میزان انعطاف پذیری اصل فایلهای RAW در لایت‌روم اصلی) و سپس هر زمان که به اینترنت وصل شدید، این ویرایشها به ادامه ویرایشهای اصلی شما، اضافه شوند.

 
  کارهای دیگری نیز در لایت روم تبلت قابل انجام است : امکان Share کردن عکسهای ویرایش شده و ایمیل آن‌ها و یا  کارهای مدیریتی اولیه مثل انتخاب عکسهای برتر و Flag کردن شان. این‌ها نیز با لایت‌روم اصلی سینک خواهند شد.
 
Lightroom mobile و  عکاسان ایرانی؟

بعد از خبرهای خوب، نوبت خبرهای بد است. دو مشکل برای ما وجود دارد:
 

۱- برای استفاده از Lightroom Mobile باید دارای اشتراک Creative Cloud  باشیم. هر چند نصب اولیه آن رایگان است و تا ۳۰ روز می‌توان به صورت رایگان آن را امتحان کرد اما، استفاده دائمی از آن نیازمند اشتراک  Creative Cloud است. منتظر کرک نرم‌افزاری هم نباشید چون اساس این روش، همان‌طور که گفتیم، نیازمند سرورهای Creative Cloud ادوبی است و نصب نرم‌افزارها برای استفاده از آن‌ها کافی نخواهد بود.
 
    خرید اشتراک Creative Cloud غیر ممکن نیست. اتفاقاً هزینه آن نیز برای کاربر حرفه‌ای معقول است: در‌واقع با پرداخت ۱۰ دلار در ماه، شما دارای سه نرم‌افزار فتوشاپ CC، لایت روم کامپیوتر و نیز لایت‌روم تبلت خواهید شد. داشتن نسخه‌های اصلی این نرم‌افزارها با هزینه حدود ۳۵۰ هزارتومان در سال، غیرمنطقی نیست.

 

۲- مشکل دیگر آن است که اصلاً ادوبی، ایران را هنوز در لیست کشورهای تحریم شده، قرار داده است. در‌واقع شما برای تهیه اکانت Creative Cloud اصلاً در لیست کشورها ایران را نمی‌یابید و حتی برای اتصال به ادوبی نیازمند روشهایی مانند VPN هستید. از آن بدتر، برای استفاده از لایتروم mobile نیز باید با تبلت و کامپیوتر‌تان با VPN به اینترنت متصل باشید.
 
عملاً با این مشکل دوم، امید استفاده از این ابزار رنگ می‌بازد. مگر اینکه ادوبی در آینده، ایران را از لیست تحریم خارج کند. به هر روی، اگر بخواهید این ابزار را امتحان کنید و با آن آشنا شوید، با در نظر گرفتن شرایط فوق، می‌توانید به مدت ۳۰ روز آن را بررسی کنید.