پاناسونیک اخیرا در زمینه تلفن‌های هوشمند فعالیت زیادی نداشته است، اما این سازنده ژاپنی در فتوکینا امسال در کلن آلمان، یک گوشی هوشمند جدید معرفی کرده که مطمئنا برای بسیاری از علاقمندان به عکاسی با موبایل جذاب خواهد بود.

   Lumix DMC-CM1 دارای بزرگ‌ترین سنسور تصویر است که تا بحال روی گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. تراشه تصویر ۱ اینچی با رزولوشن ۲۰ MP دارای همان ابعاد سنسور دوربین‌های کامپکت پیشرفته نظر RX100 سونی یا سری ۱ نیکون است و تقریبا ۷ برابر بزرگ‌تر از سنسور‌های ۱/۳” است که در بیشتر گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. این سنسور بزرگ با لنز لایکا F2.8 که دارای فاصله کانونی معادل ۲۸mm است همراه شده است.
 

   تاکنون این بهترین مشخصه دوربینی است که در یک گوشی هوشمند ارایه شده و رزولوشن ۲۰ MP امکان یک زوم دیجیتال با کیفیت خوب را نیز فراهم خواهد کرد. CM1 همچنین قادر به ضبط ویدیوی ۴K و ذخیره تصاویر با فرمت  خام  است. فوکوس، دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو و تراز سفیدی را می‌توان به صورت دستی تنظیم کرد، و یک حلقه کلیکی مکانیکی اطراف استوانه لنز در جلوی دوربین گوشی وجود دارد.



      سایر مشخصات در حد گوشی‌های هوشمند سطح بالای کنونی است. تصاویر را می‌توان در یک نمایشگر ۴.۷ اینچی ۱۰۸۰p مشاهده کرد. سیستم عامل اندروید ۴.۴ بوده و با پردازنده Qualcomm Snapdragon S801 چهار هسته‌ای با کلاک ۲.۳ GHz تجهیز شده است. حافظه داخلی تلفن ۱۶ GB است و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی تا ۱۲۸ GB نیز فراهم است.

  از لحاظ طراحی CM1 از یک طرف شبیه تلفن‌های هوشمند و از سوی دیگر شبیه دوربین‌های کامپکت پیشرفته است. این تلفن با ۲۱ mm  ضخامت از بیشتر تلفن‌های هوشمند فعلی ضخیم‌تر است که با در نظر گرفتن سنسور ۱ اینچی زیاد به نظر نمی‌رسد. CM1 قرار است با قیمت ۹۰۰ یورو از نیمه آبان ماه در بعضی کشورها ارایه شود.



مشخصات کلیدی:
–    سنسور یک اینچی CMOS 20MP
–    دیافراگم F2.8
–    فاصله کانونی معادل ۲۸ mm
–    ISO 100-25,600
–    4K-video
–    فایل RAW
–    نمایشگر ۴.۷-inch 1080p
–    دوربین جلو ۱.۱ MP
–    اندروید ۴.۴
–    پردازنده چهار هسته‌ای Qualcomm Snapdragon S801
–    2 GB رم
–    حافظه داخلی ۱۶GB
–    امکان استفاده از کارت حافظه تا ۱۲۸GB
–    باتری ۲۶۰۰mAh