عکس‌های مادون قرمز در اغلب موارد پس از تولید نیاز به ویرایش‌های خاص دارند. در این مطلب با یکی از روش‌های ویرایش این‌گونه عکس‌ها آشنا می‌شویم:



– من عکس مورد نظر را در لایت روم باز می‌کنم. عکس رنگ و رو رفته و گل‌آلود به نظر می رسد، پس قطعا جای کار دارد.



– اولین کاری که باید انجام دهم این است که باید عکس را برش بزنم و سگم را در جای مناسب و بیشتر به سمت بیرون کادر بگذارم و همچنین مقداری از ناحیه پیش زمینه را حذف کنم. 


– بعد، با استفاده از صفحه Basic در لایت‌روم تغییراتی اعمال می‌کنم.



– حالا عکس آماده است تا برای پردازش بیشتر وارد فتوشاپ شود. من از میان‌بر صفحه کلید CMD/CTRL+E استفاده می‌کنم تا عکس را در فتوشاپ CC ویرایش کنم. بعد، در صفحه Adjustment یک تنظیم Channel Mixer اضافه می‌کنم. Output Channel را روی Red می‌گذارم و Red را روی ۰ و Blue را روی +۱۰۰. 


 – بعد، در حالیکه هنوز در صفحه تنظیم Channel Mixer هستم، Output Channel یا کانال خروجی Blue را انتخاب می‌کنم، Red را روی +۹۵ و Blue را روی -۳ می‌گذارم.



– رنگ من در عکس ثابت است اما می‌خواهم کمی روی سگ کار کنم. پس با استفاده از صفحه Layers یک لایه Color Fill ایجاد کرده و یک رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای انتخاب می‌کنم.


– بعد، Blending Mode این لایه را به Color تغییر می‌دهم، رنگ ماسک را برعکس می‌کنم تا دیگر معلوم نباشد و از ابزار Brush استفاده می‌کنم تا روی پوست سگ را نقاشی کنم. وقتی کارم تمام شد، عکس را ذخیره می‌کنم و فایل را می‌بندم.



– عکس دوباره در لایت‌روم باز می‌شود، حالا در اینجا چند تنظیم دیگر انجام می‌دهم تا کار را تمام کنم.



– برای تمام کردن کار، تنظیمات بیشتری در صفحه Basic انجام می‌دهم تا رنگ و کنتراست به عکس اضافه شود.

منبع: Processing an Infrared Image using Lightroom and Photoshop