روز ششم ژانویه سال نوی میلادی،همزمان با آغاز به کار نمایشگاه CES2016 در شهر لاس‌وگاس ایالات متحده، نیکون همزمان از چهار محصول هیجان‌انگیز جدید خود رونمایی کرد.

بعد از مدتها انتظار دوربینِ رده بالای فول‌فریم D5 معرفی شد. از این پس این دوربین به عنوان پرچم‌دار جدید نیکون شناخته می‌شود. همچنین در این روز نیکون از دوربین رده بالایی در فرمت DX خود، با نام D500 رونمایی کرد که از جهاتی شبیه به D5 در رده پایین‌تر است. برای همراهی این دو دوربین، فلاش Speedlight SB-5000 نیز معرفی شده است.

اما جدیدترین محصول، که با معرفی آن نیکون وارد عرصه ساخت دوربین‌های ورزشی (action Camera) شده است KeyMission 360 نام دارد؛ دوربینی با قابلیت تصویربرداری ۳۶۰ درجه ای با کیفیت ۴K

 

Nikon D5
به ادعای نیکون، با معرفی این دوربین سرعت، دقت و کیفیت نزد عکاسان حرفه‌ای معنای جدیدی می‌یابد. این دوربین بر اساس نیاز عکاسان حرفه‌ای طراحی شده است و طیف وسیعی از ژانرها و سبک‌های عکاسی را پوشش می‌دهد.

 


 
D5 به یک سنسور ۲۰.۸مگا پیکسلی مجهز است. با دارا بودن قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۴K UHD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، و با تکیه به سیستم فوکوس جدیدش، فصلی نو در فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR آغاز نموده است.

سیستم فوکوس ۱۵۳ نقطه‌ای (با ۹۹ نقطه‌ی متقاطع) با بهرمندی از ۱۸۰K-pixel RGB و  یک موتور فوکوس اتوماتیک اختصاصی امکان فوکوس در نور خیلی کم (-۴EV) را ممکن ساخته است. 

حساسیت بین ISO 100 و ISO 102400 است و رنج ISO تا عدد شگفت‌انگیز ۳۲۸۰۰۰۰ قابل افزایش بوده که در تاریخ نیکون بی‌سابقه است؛ و بدین ترتیب ثبت تصاویر با دقت و جزئیات فرای بینایی بشر را ممکن می‌سازد. 
سرعت عکاسی پیاپی در این دوربین ۱۲ فریم بر ثانیه بوده و چنانچه از کارت‌های حافظه‌ی XQD استفاده شود تا ۲۰۰ عکس خام به صورت پیاپی میتواند گرفته شود. این دوربین به یک صفحه‌ی نمایشگر لمسی ۳.۲ اینچی با کیفیت ۲۳۵۹ نقطه بر اینچ، با قابلیت پخش‌زنده به هنگام عکاسی، حتی هنگام بزرگنمایی تصویر مجهز شده است.
 


 

D5 از یک پردازشگر جدید EXPEED5 در قلب خود بهره می‌برد که نهایت سرعت و عملکرد بهینه‌ی جزء جزء دوربین را ممکن می‌سازد.

 

Nikon D500
D500 به نوعی همزاد D5 در رده DX است.  به لحاظ فنی بخشی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی D5 به D500 نیز رسیده است. نیکون با معرفی همزمان این دو محصول، هوشمندانه دو بازار هدف، یعنی عکاسان حرفه‌ای و آماتورهای جدی را نشانه گرفته است.



 
در این دوربین یک سنسور قطع DX با رزولوشن ۲۰.۹ مگا پیکسل استفاده شده است. حساسیت بین ISO 100 و ISO 51200 است و تا ISO 1640000 قابل افزایش است. در D500 همان سیستم فوکوس D5 وهمان پردازنده‌ی EXPEED5 بکار گرفته شده است. 
 

سرعت عکاسی پی در پی ۱۰ فریم بر ثانیه است و تا ۲۰۰ فایل تصویر (۱۴-bit lossless compressed RAW) بافر میشود. همانند D4 به صورت ۴K UHD (3840 x 2160)/30p/25p/24p امکان تصویربرداری در این دوربین مهیا شده است.  یک صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچی با قابلیت تیلت ۸ سانتیمتری برای این دوربین تعبیه شده است که حداکثر شفافیت و وضوح را به کاربر ارائه می‌نماید.همچنین ماژول‌های ارتباطی داخلی (وای‌فای داخلی، بلوتوث نسخه ۴.۱ و NFC نوع سوم) به گونه‌ای انتخاب شده‌اند تا دوربین به راحتی به دیگر تجهیزات هوشمند متصل شده و امکان بارگذاری و انتشار سریع عکس‌ها را دارا باشد. منوهای دوربین به ۳۴ زبان مختلف از جمله فارسی قابل نمایش هستند.
ابعاد دوربین حدوداً (W x H x D) 147 x 115 x 81 میلیمتر است و حدود ۸۶۰ گرم وزن آن است.

 

Speedlight SB-5000
SB-5000 اولین فلاش نیکون است که به سیستم کنترل رادیویی جدید نیکون موسوم به  Advanced Wireless Lighting و سیستم خنک کننده‌ که امکان ۱۰۰ شلیک پیاپی در حداکثر توان فلاش را ممکن می‌سازد، تجهیز شده است. چنانچه از این فلاش با دوربینهای D5 و D500 استفاده گردد، استفاده‌ از چندین فلش به صورت بی‌سیم، برای عکاسان حرفه‌ای و آماتوران جدی، منعطف‌تر و جذابتر می‌گردد. عدد راهنمای این فلاش در دوربین‌های قطع FX معادل ۳۴.۵  و در قطع DX معادل ۴۱ است. همچنین در  این فلاش از کلید  i ، شبیه آنچه در دوربین‌های  نیکون وجود دارد و امکان دسترسی سریع به تنظیمات اصلی را فراهم می‌کند استفاده شده است.
  


 


Key Mission 360 
با معرفی Key Mission 360 عملاً نیکون وارد بازار دوربین‌های ورزشی (action Camera) شد.  این دوربین پوشیدنی که از تکنولوژی اپتیکال و پردازش تصویر فوق‌العاده نیکون بهره می‌برد، قابلیت ضبط تصاویر ۳۶۰ درجه با کیفیت ۴K UHD را داراست. تصویر ۳۶۰ درجه با ترکیب تصاویر دو دوربین مجزا که پشت به پشت هم قرار دارند ایجاد می‌شود. شاید این اولین دوربین از این دست نباشد اما می‌تواند برای علاقمندان به این دوربین‌ها گزینه‌ای جذاب باشد. Key Mission 360 در برابر گرد و غبار، ضربه و برودت هوا مقاوم و تا عمق ۳۰ متری در برابر نفوذ آب عایق است. در این دوربین یک کاهنده‌ی لرزش قابل اعتماد الکترونیکی اضافه شده است تا هنگام بازپخش فیلم، لرزش غیرقابل اجتناب دوربین در موقیعت‌های خاص ورزشی و اکشن را به حداقل برساند.

 


 


نیکون محصولات خوبی را در ابتدای سال رونمایی کرد و مشخص است ک برای عقب نماندن از بازار تدبیر و نقشه‌راه دارد. عرضه KeyMission 360 گواه این مطلب است.
در انتها امیدواریم ضرب‌المثل "سالی که نکوست از بهارش پیداست" برای غیرفارسی‌زبانان و تقویم میلادی نیز صدق کند و سال میلادی جدید سالی سرشار برای دنیای تجهیزات عکاسی باشد.

 

منبع: www.nikon.com