کمپانی کانن بعد از معرفی دوربین کامپکت G9 X در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، اکنون در نمایشگاه CES ۲۰۱۷ نسل دوم از این دوربین پاورشات تحت عنوان G9 X Mark II رونمایی کرد تا بتواند به صورت مشترک خانواده‌ها و همچنین علاقمندان به عکاسی را در کنار هم در بازار هدف خود قرار دهد.

   می‌توان گفت از لحاظ شکل ظاهری این دوربین نسبت به نسل قبلی خود هیچ تغییری نکرده و حتی کانن از حک کردن عبارت Mark II در قسمت جلویی بدنه دوربین خودداری کرده، اما در قلب این پاورشات کانن تغییرات مهمی اتفاق افتاده است.

   مهمترینِ این تغییرات، قرار دادن پردازنده‌ی قدرتمند DIGIC 7 در این دوربین کوچک است که عکاسی پیاپی با نرخ چشمگیر ۸.۲ fps را برای دارنده‌ی خود به ارمغان می‌آورد. بهره بردن از این پردازنده باعث بهبود عملیات کاهش نویز در حساسیت‌های بالا (High-ISO Noise Reduction) و همچنین ارتقاء سیستم لرزشگیر این دوربین نسبت به نسل قبلی از ۳ به ۳.۵ استاپ شده است. به برکت وجود این پردازنده، عملکرد سیستم فوکوس خودکار (AF Tracking) این دوربین بهتر از نسل گذشته شده است. همچنین شاهد تغییرات جزئی دیگری نظیر قابلیت تغییر تنظیمات نوردهی در حین عکاسی در حالت Time-Lapse و بالا رفتن عمر باطری از ۲۲۰ فریم به ۲۳۵ فریم در هر بار شارژ (هنگام استفاده در حالت نرمال) نیز هستیم. 

   G9 X Mark II برای ثبت تصاویر از سنسور یک اینچی CMOS با وضوح تصویر ۲۰.۲ MP بهره می‌برد و در کنار آن از لنزی معادل ۸۴-۲۸ میلیمتری با حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم f/۲ در حالت واید و f/۴.۹ در حالت تله استفاده می‌کند. سرعت شا‌تر این دوربین از ۱/۲۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه است اما کانن با قرار دادن گزینه Bulb دست عکاسان جدی‌تر را در هنگام استفاده از این پاورشات کوچک باز گذاشته است. همچنین بازه‌ی حساسیت (ISO) همچون نسل گذشته ۱۲۵ تا ۱۲.۸۰۰ است تا در بحث عوامل نوردهی، این دوربین با نسل گذشته‌ی خود تفاوتی نداشته باشد. 

   همانطور که می‌دانیم نسل اول G9 X از داشتن چشمی (View Finder) محروم بود و این موضوع درمورد نسل جدید این دوربین هم صدق می‌کند. کارخانه سازنده با ساخت صفحه نمایشی با کیفیت مناسب سعی بر راضی نگه داشتن طرفداران این محصول کرده است، به همین جهت در دوربین G9 X Mark II از یک صفحه نمایش ۳ اینچی با دقت ۱.۰۴۰.۰۰۰ نقطه‌ای برای فراهم کردن تصویری هرچه شفاف‌تر استفاده شده است. این نمایشگر فاقد امکان چرخش است که به نظر می‌رسد کانن برای باریک‌تر نگه داشتن هرچه بیشتر این دوربین از قرار دادن این امکان صرف نظر کرده است. همچنین قابلیت کنترل دوربین با استفاده از صفحه لمسی در نسل دوم این دوربین همچنان پابرجا است. 
 


   از دیگر امکانات تازه‌ی این محصول می‌توان به سیستم بلوتوث داخلی آن اشاره کرد که برای اولین بار بر روی سری دوربین‌های پاورشات کانن استفاده شده است در نتیجه کاربران می‌توانند با سهولت بیشتری تصاویر خود را به موبایل یا تبلت‌های سازگار با دوربین انتقال دهند.
 

   در مجموع دوربین G9 X Mark II یک دوربین Point And Shoot رده بالا است که هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای علاقمندان به عکاسانی که در ابتدای راه قرار دارند باشد و هم انتظارات بالای خانواده‌هایی که روی کیفیت عکس‌های خانوادگی خود حساسیت دارند را برطرف خواهد کرد.  بر اساس گفته‌ی شرکت سازنده، این دوربین از فوریه سال ۲۰۱۷ در دو رنگ نقره‌ای و مشکی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

منبع:
DPreview ، IMAGING RESOURCE