مثالها
همانطور که قبلا گفته شد، فقط به این دلیل که یک هیستوگرام در سمت راست ارتفاع زیادی دارد (نورزیاد) هیستوگرام بد یا خوبی نیست. یک هستوگرام فقط شرایط عکس را به شما نشان می‌دهد و تصمصم گیری در مورد اینکه این عکس خوب است یا بد ه عهده شماست. در اینجا با چند مثال موضوع را شرح می‌دهیم.







در اینجا دو عکس مشاهده می نمایید که با سه و نیم گام نوری متفاوت با یکدیگر گرفته شده‌اند. هر دو عکس با دیافراگم f/9 گرفته شده‌اند، ولی سرعت شاتر در عکس اولی ۲۰۰۰/۱ ثانیه و در عکس پایینی ۲۰۰/۱ ثانیه است. هیستوگرام عکس بالایی در انتهای محور تیره نمودار مقادیر بزرگی دارد (نشاندهنده کم نور شدن عکس) و عکس پایینی در انتهای روشن محور مقادیر بزرگی دارد (ور زیاد در عکس)
در دوربین‌های دیجیتال امروزی یا فیلم‌های اسلاید دوربینی وجود ندارد که بتواند محدوده دینامیکی کامل این عکس را که حدود ۸ گام است پوشش دهد. بنابر این مجبوریم در مورد اینکه چنین منظره‌ای را چگونه عکاسی نماییم کمی تعمق کنیم. باید یک منظره با ۸ گام محدوده دینامیکی را در عکسی که فقط توانایی نشان دادن ۵ گام دینامیکی را دارد بگنجانید…
چند راه حل‌ موثر عبارتند از:
۱- از فلاش اجباری برای روشن کردن جلوی زمینه استفاده نمایید.
۲- از یک فیلتربا چند درجه تراکم خنثی ND استفاده نمایید.
۳- چند عکس با چند تنظیم مختلف بگیرید و سپس عکسها را در یک ویرایشگر تصویر با هم ادغام نمایید.
۴- بی خیال عکس شوید و به خانه برگردید!
در این مورد به علت دوری و بزرگی بیش از حد سوژه جلوی عکس استفاده از فلاش اجباری فایده‌ای ندارد. ممکن است فیلتر تراکم خنثی هم همراه نداشته باشید. حتما وقتی یک دوربین دیجیتال همراه دارید و منظره‌ای به این زیبایی هم پیش رویتان است گذشتن از خیر عکاسی از این منظره خیلی دردناک باشد. پس باید چاره دیگری اندیشید. در اینجا برای حل مشکل از ادغام دو عکس پیش استفاده شده است، بخش آسمان از عکس اول و زمین از عکس دوم برداشته شده است. عکس زیر نتیجه کار را نشان می دهد. کار هنر بزرگی نیست… ولی منظور ما را خوب توضیح می دهد.

 

ادامه دارد…