یکی از هنرمندان هنر مفهومی دو سال پیش با فضاسازی معینی کار خود را در مقابل موزه هنرهای معاصر تهرا ن به نمایش گذاشت. یکی از دوستان عکاس با استفاده از فضای ایجاد شده توسط آن هنرمند عکسهایی تهیه کرد که یکی از آن عکسها را در جایی ارائه کرد. چند روز پیش این هنرمند طی تماسی نظر مرا در باره حقوق این عکس پرسید. من اظهار نظری کردم که در این جا فعلا نمی آورم. پرسشهای این هنرمند را در این جا می آورم و نظر دوستان را جویا می شوم:
۱. عکاسان، به ویژه این اواخر در پی حق و حقوق خود از نشریاتی که آثار آنها را بدون اجازه و بی ذکر نام چاپ می کنند گله مند هستند. آیا عکاس می تواند این حق هنرمند دیگر را با استفاده از فضایی که هنرمند مفهومی برای ارائه اثرش به وجود آورده نادیده بگیرد؟
۲. در مواردی مثل عکسبرداری مثلا از مجسمه فردوسی تهران، عکاس می تواند از این مجسمه عکس بگیرد و عرضه کند. عکس متعلق به عکاس و مجسمه آشکارا مشخص است که کار او نیست. پس شبهه ای پیش نمی آید که مرز این دو کار مخدوش شود.
۳. اما در مورد عکسهایی که معمولا عکاس با چیدمان و فضاسازی معینی عکس تهیه می کند، آماده سازی فضا برای ایجاد مفهوم معینی قاعدتا جزئی از تلاش و کار عکاس به حساب می آید. حال اگر این فضا را دیگری آماده کرده باشد اثر عکاسی را باید به حساب عکاس گذاشت یا آن هنرمند؟ مشکل این جاست که فضاسازی آن هنرمند به دلیل نا آشنا بودن بیننده عکس با اصل اثر این مرز را مشخص نمی کند و تمامی فکر و هنر به حساب عکاس گذاشته می شود.
۴. آیا عکاس نباید چنین کاری بکند؟ یا زیر عکس علاوه بر نام عکاس نام آن هنرمند هم ذکر شود؟ آیا اصلا فکر و مفهوم موجود در فضا را می توان به حساب عکاس گذاشت؟
۵. اظهار نظرهای شما برای عکاسان ما راهگشا خواهد بود. اسماعیل عباسی

اسماعیل عباسی