در فتوشاپ CS امکانات جدیدی برای عکاسی دیجیتال وجود دارد که با کمک آنها می توان روند کاری( Workflow )عکاسی دیجیتال را با سهولت بیشتر و امکانات کاملتر انجام داد.
در این نوشتار، مروری داریم بر این امکانات:

۱-Match color

مشخصه جدید Match color ،تنظیمات رنگ یک تصویر( یا یک لایه) را دریافت کرده و آنرا روی لایه ها یا تصاویر دیگر اعمال می نماید.با کمک این مشخصه میتوان تصاویر متعددی با رنگهای یکنواخت داشت که در عکاسی تجاری بسیار کاربرد دارد.همچنین میتوان رنگهای عکسهایی را که در شرایط نوری مختلف گرفته شده ، یکنواخت نمود.امکان ایجاد افکت های هنری نیز با این مشخصه وجود دارد.

۲-کار با فایلهای RAW

نسل دوم Plug-in های RAW در فتوشاپ CS به طور ذاتی وجود دارد.و امکان کار و ویرایش مستقیم فایلهای RAW را به کاربر میدهد.به همین علت کنترل فراوانی در زمینه ویرایش این فایلها مهیا است.با استفاده از کنترلهای کالیبراسیون رنگ می توان پروفایلهای مخصوص برای انواع مدلهای دوربین ایجاد کرد و مشکلات تغییر رنگ بعلت عکاسی در نورپردازیهای غیرطبیعی را حل کرد.می توان تنظیمهای مربوطه را به صورت گروهی و تا چند گروه مختلف اعمال نمود تا هنگام تبدیل گروهی عکسها ،هر گروه به درستی و با تنظیمات صحیح خود ،تبدیل شوند.

۳-ویرایش جامع ۱۶ بیتی

مشخصه طلایی فتوشاپ CS ،امکان ویرایش ۱۶ بیتی در مورد لایه ها ، متن و اشکال میباشد.در اینحالت چون اطلاعات تصویری بسیار بیشتر است،در هنگام انواع ویرایشها،رنگهای کاملتر ودقیقتری خواهید داشت، مناطق پرنور و سایه در عکسها واقعی تر خواهند بود و از پوستری شدن(Posterization) عکسها جلوگیری میگردد.
تمام ابزارها به جز Art History Brush Tool و تمام تنظیمات رنگ و تون به جز Variation قادر به کار در محیط ۱۶ بیتی هستند.حتی امکان اضافه نمودن Adjustment Layer ها به صورت ۱۶ بیتی وجود دارد.

۴- هیستوگرام جدید


هنگام کار با فایلها در فتوشاپ CS ، در هر لحظه و به طور زنده میتوان هیستوگرام را مشاهده کرد و از تغییرات آن در اثر انواع ویرایشها مطلع شد.امکان مشاهده همزمان هیستوگرامهای کانالهای مجزا ، امکان مشاهده همزمان هیستوگرامهای قبل و بعد از یک ویرایش خاص نیز وجود دارد.

۵- برش و اصلاح خودکار (Crop & Straighten)

با این خصیصه میتوان با راحتی وسرعت بالا، عکسها را اسکن نمود.چرا که فتوشاپ به طور خودکار آنها را اصلاح نموده و به اندازه لازم می چرخاند.از این روش برای اصلاح عکسهای موجود نیز میتوان استفاده نمود.

۶- اصلاح آسان مشکلات نوردهی

با مشخصصه جدید Shadow/Highlight می توان به راحتی و با حفظ تعادل کلی نور و رنگ عکس ،مشکلات نوردهی کم یا زیاد عکسها را اصلاح نمود.

۷- جلوه Lens Blur

با این فیلتر میتوان جلوه عمق میدان کم را ایجاد کرد.با انتخاب نواحی مورد نظر یا ایجاد یک کانال آلفای مجزا، می توان جلوه های زیبایی از عمق میدان کم را در عکس پدید آورد. به طور طبیعی شکل و تعداد تیغه های دیافراگم و فاصله کانونی ،در ایجاد این جلوه تاثیر دارد که این موارد نیز در این فیلتر قابل تنظیم است.ایجاد Blur تدریجی و کنترل میزان Noise در تصویر حاصله از دیگر امکانات این فیلتر قدرتمند است.

۸-ساخت عکسهای Panorama

امکان ساخت عکسهای پانوراما به راحتی ودقت بالا در فتوشاپ CS وجود دارد.این مشخصه جدید قادر به کار با فایلهای بزرگ بوده و امکان ترکیب پیشرفته با انواع تنظیمات فتوشاپ فراهم میباشد.در این روش عکسهای مختلف به صورت لایه های مختلف قرار می گیرند تا کنترل کاملی بر این فرآیند در اختیار کاربر باشد.

۹-شبیه سازی فیلترهای عکاسی

در فتوشاپ CS امکان اعمال فیلترهای مختلف استاندارد عکاسی با رنگهای مختلف وجود دارد.این فیلتر ها به صورت یک Adjustment Layer و با امکان تنظیم دقیق رنگ ،به تصاویر اعمال میشوند.

۱۰- جایگزینی رنگ

با ابزار جدید Color Replacement Tool به راحتی میتوان رنگ یک قسمت تصویر را،همراه با حفظ سایه ها و بافت آن قسمت ،تعویض نمود.

۱۱-Picture Package

با این مشخصه می توان چند تصویرمختلف یا چندین نمونه از یک عکس را با یکدیگر و در کنار هم ترکیب کرد و به صورت یک عکس چاپ کرد.امکان کنترل و تنظیم نوع ترکیب ،محل عکسها و فاصله عکسها نیز در فتوشاپ CS وجود دارد.

منبع:
سایت ادوب و مستندات ادوب فتوشاپ CS