همانطور که قبلا به اطلاع رسید هفته گذشته عکاس کمپانی برونکالر به منظور آموزش نورپردازی و معرفی فلاش های این شرکت به ایران آمد. و در شهرهای شیراز – اصفهان – مشهد با همکاری نمایند گی های شرکت آفومار اقدام به بر پایی کارگاه آموزشی (Workshop) نمود.

recher1.jpg

در این میان مدیریت و برنامه ریزی صحیح عکاسی آبرنگ مشهد قابل توجه و تقدیر بود و موجب شد این کارگاه آموزشی در مشهد از کیفیت بسیار مطلوب و آموزنده ای برخوردار شود.

سایت عکاسی در راستای اهداف خود، به محض اطلاع از این موضوع ضمن هماهنگی با مرکز تجهیزات عکاسی حرفه ای، به منظور برپایی این کارگاه در دانشگاه های هنر . آزاد و تهران خبر این برنامه را به اطلاع مدیریت های دانشگاه های هنری رساند که در این میان فقط دانشگاه هنر با اعلام آمادگی خود درروز شنبه ۲۶ اردیبهشت شاهد بر پایی کارگاه آموزشی نورپردازی بود.

در این Workshop آقای URS RECHER عکاس کمپانی برونکالر ضمن معرفی و نمایش انواع نورهای مورد استفاده درعکاسی ( نور سخت – نور نرم – نور ملایم و … ) همراه با نمایش اسلاید با استفاده از یک دستگاه دوربین Canon EOS1D-s و ست کامل فلاش برانکالر در لحظه به صورت دیجیتال و با نورهای مختلف اقدام به عکس برداری تبلیغاتی از اجسام مانند: چراغ قوه و خود نویس با نورهای متفاوت نمود و ضمن معرفی و نمایش عملی نورپردازی با نمایش عکس های گر فته شده بر پرده توضیحات لازم در خصوص هر عکس به تفضیل ارائه می کرد.

از نکات بسیار قابل توجه در شیوه عکاسی این عکاس بکارگیری ابزارهای بسیار ساده ای مانند یک صفحه کاغذ و یا CD به عنوان منعکس کننده نور جهت ایجاد نورهای بسیار زیبا و خارق العاده در عکس بود.

سایت عکاسی امیدوار است مدیریت های فرهنگی و آموزشی کشور با اینگونه برنامه ها برخورد مناسب تری داشته باشند! و اجازه دهند که هنرجویان و دانشجویان از چنین فرصت هایی جهت آگاهی از اطلاعات روز استفاده کنند.

گزارش یک دانشجو از Workshop دانشگاه هنر

شنبه ۲۶/۲/۸۳
سالن آمفی تاتر دانشگاه هنر تهران
در سالن حدود چهل نفر دانشجو و تعدادی از استادان نشسته و جلوی همه برروی سن مردی قد بلند با موهای بور و مجعد که بی شک خود ریچر ـ عکاس شرکت برونکالر ـ است که در حال جابجا کردن باکس های نور و نورپردازی روی یک چراغ قوه است .

recher4.jpg

این دومین کارگاه آموزشی بود که طی هفته اخیر در دانشگاه هنر برگزارمی شد. دومی خیلی کوتاه (دو ساعت) ولی خیلی راضی کننده تر.
بنا به گفته یکی از دانشجویان حدود چهارده میلیون تومان وسیله عکاسی و نورپردازی روی سن بود که ظاهرا ساده و جمع و جور ولی متنوع و کاراتر از آنچه ما در دانشگاه داریم .

recher3.jpg

خوانساری – دانشجوی فوق لیسانس عکاسی:اتود های نورپردازی که ریچر روی چراغ قوه و قلم خودنویس انجام داد و عکسهایی که گرفت و نشان داد جالب وعجیب بود.
ایجاد نور منعکس شده از چراغ قوه با کمک کاغذ سفید A4 استفاده از یک CD برای ایجاد رفله نور رنگین کمانی روی قلم خودنویس برای حاضرین قابل توجه بود.
هوتن دانشجوی ترم شش عکاسی: ریچر لحظه ای آرام نداشت و فعال و پر جنب و جوش جوری کارمی کرد که همه می گفتیم چقدر آسان می توان عکسهای درست و حسابی گرفت. وی از عدم فیلبرداری و ضبط این برنامه توسط مسوولین دانشگاه متعجب بود.
علی اتحاد دانشجوی سینما سیستم و نمایش سریعی که ریچر برای آموزش استفاده می کرد را موثر دانست.
خادمیان ـ از باتجربه ترین و قدیمی ترین استادان عکاسی ـ کارگاه ریچر را ازنظر کیفی ارزیابی نمی کند بلکه تداوم این حرکتها و ارتباطات بین المللی را برای دانشجویان مفید می داند.
در پایان جلسه تعدادی از دانشجویان آلبوم عکسهای او را ورق می زدند و او در حال جمع آوری وسایلش با حوصله ودقت به سوالات آنها پاسخ می داد.

این کارگاه علی رغم میل دانشجویان خیلی زود به پایان رسید.