"برای من عکاسی مانند رازی است که در آن قلب وچشم در امتداد یک خط دید قرار می‌گیرند، و این شیوه‌ای از زندگی است." (کارتیه برسون- کتاب چشم‌اندازی از طبیعت، چشم‌اندازی از شهر)

مراسم بزرگداشت هانری کارتیه برسون عکاس فقید فرانسوی، سه شنبه ۲۷ مرداد، از سوی خانه عکاسان ایران درحوزه هنری برگزار شد. این مراسم با سخنان احمد ناطقی آغاز شد:" برسون و هر عکاس دیگری جایگاه ویژه خود را در دنیای عکاسی دارد، ولی باید بگویم که اینجا قرار نیست مراسم ختم برای کارتیه برسون داشته باشیم، بلکه بزرگداشت وی و آنچه ما را بر آن می‌دارد چنین برنامه‌ای برگزار کنیم ایجاد فضایی برای دورهم بودن و جمع شدن عکاسان و هنرمندان است. آنچه من بر آن تاکید دارم و متاسفانه در جامعه ما کمرنگ است، وحدتی است که باید بین عکاسان و هنرمندان ما باشد که هر چه تلاش می‌شود نمی‌دانم چرا ایجاد نمی‌شود. من اعتقاد ندارم که ما "نچوی" نداریم، "سالگادو" نداریم، معتقدم ما خودمان اجازه رشد و معرفی را از اینها می‌گیریم، ما در عکاسی جنگ، در مستند اجتماعی و… عکاسان واقعا خوبی داریم، ولی آنچه درچنین شرایطی در دنیا اتفاق افتاده، درشرایط اینجا برای عکاسان ما اتفاق نمی‌افتد.امیدوارم روزی را ببینیم که عکاسان ما هم اینگونه در سطح جهانی مطرح باشند و ما(البته بعد از هزار سال عمر!) برایشان بزرگداشت بگیریم."

ناطقی اشاره کرد که برنامه قرار بود با سخنرانی کوتاه محسن راستانی همراه باشد، ولی ترجیحا این سخنرانی به برنامه مفصل‌تری در هفته بعد و به صورت جلسه آموزشی توسط آقای راستانی، موکول شده است و این جلسه به پخش سه فیلم کوتاه که با تلاش شبانه روزی آقایان اسلامی راد و رازدشت تهیه شده اختصاص می‌یابد. سپس محمد اسلامی راد به توضیح کوتاهی درمورد محتوای فیلم‌ها پرداخت:
"ابتدا یک فیلم ۵ دقیقه‌ای از آخرین نمایشگاهی که برسون برگزار کرد و در واقع آخرین تصاویری که از خود برسون گرفته شده را می‌بینیم، فیلم دوم مربوط به ۱۰-۱۲ سال قبل و دیدار من با برسون است. فیلم سوم را که به زبان آلمانی بود،۶-۷ ماه قبل به کمک آقای رازدشت ضبط و به کمک خانم کشمیری (عضو دفتر شبکه ZDF آلمان در ایران) به زبان فارسی دوبله کرده‌ایم. به نظر من فیلم می‌تواند پاسخی به این سوال باشد که "عکاسی چیست" آنچه که مدتی است در جامعه عکاسی ما مطرح است."

پخش فیلم‌ها با مختصری اشکالات تکنیکی(نا هماهنگی صدا و تصویردر آغازفیلم) که ناشی از ضرب العجل در تهیه این فیلم بوده آغازشد..فیلم سوم که توجه حاضرین در سالن را نیز بیشتر جلب کرده بود، شامل صحبت‌های برسون ونظرات افراد مشهوری چون ژوزف کودلکا، آرتور میلر(نویسنده آمریکایی و همسر مریلین مونرو)،ایزابل هوبرت و فردیانت ساین در مورد برسون و آثارش بود. ایزابل هوبرت:"هانری از سکوت عکس نمی‌گیرد، بلکه از یک لحظه بعد از کلمه عکس می‌گیرد." در این فیلم برسون دانه دانه عکس‌هایش را مرور می‌کند و جلوی دوربین به ما نشان می‌دهد:" با هر عکس خاطراتم به یادم می‌آید، خیلی چیزها دوباره برایم زنده می‌شود."
با پایان فیلم مراسم نیز پایان یافت و حضار برای پذیرایی به خارج از سالن راهنمایی شدند.

از آقای اسلامی‌راد جزییات بیشتری در مورد این فیلم جویا شدم و ایشان توضیح داد: "این فیلم ۲۴ ساعته برای این برنامه آماده شده ولی تدوین کامل آن به اضافه بخش دوم این فیلم که نمایش داده نشد در حال انجام است وبه زودی آماده خواهد شد. من دلم می‌خواهد جوانان و عکاسان ما سخنان برسون را بشنوند، این سخنان برابر سالها آموزش عکاسی برای ماست، به همین خاطر متن کامل سخنان برسون در فیلم را برای انتشار در سایت عکاسی بزودی دراختیار شما قرار خواهم داد."

مهری شیربتی – سایت عکاسی