فردا بعدازظهر نمایشگاه مهمی از کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان با موضوع آفریقا و آفرینش شامل عکس، فیلم و موسیقی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود. این خبر کوتاه را برای برنامه ریزی داشته باشید تا خبر تکمیلی را در ساعات آینده تقدیم کنیم. ساعت افتتاح برنامه ۵ بعد از ظهر چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۴

تکمیل خبر:
همزمان با ۱۴ اردیبهشت روز فرانسه زبانی نمایشگاه آفریقا و آفرینش متشکل از ۷۰ عکس از ۸ عکاس – ۷ فیلم و اجرای موسیقی زنده از هفتم تا ۱۴ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. این برنامه که با حمایت و برنامه ریزی بخش فرهنگی سفارت فرانسه و کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان برگزار می شود موقعیتی است برای گرامی داشت فرانسه زبانی و بزرگداشت ارزش های دوستی در عرصه تنوع فرهنگی.
فرانسه زبان بودن تنها دفاع از یک زبان نیست، بلکه از این طریق مبارزه ای است برای کسب ارزش های دیگر. همه ساله صدها کشور در سراسر جهان فرانسه زبانی را گرامی می دارند تا از این راه بر ارزش زبان مشترکی که در آن سهیمند و به غنای فرهنگ و ارزش های انسانی ارج نهند.
درباره بخش عکس:
پنجمین دوره ملاقات با عکاسی آفریقایی “باماکو” با بهره گیری از مضمون پذیرش دیگران، پذیرش جهان و همه اشکال بیان هنری، چهره ای جذاب از تنوع فرهنگی در این قاره را ارائه می کند، چیزی که فرانسه همواره در سرار جهان از آن حمایت کرده است.
“باماکو” پایتخت عکاسی آفریقا است. آفریقایی که در عین ارائه نگرش خود پذیرای نگرش دیگران هم است. تلاقی موضوع ها و دیدگاه ها،تبادل نظر میان هنرمند و تماشاگر به دور از گفتمان مرسوم پیرامون تنوع فرهنگی در چارچوب گفت و گوی فرهنگ ها شکل می گیرد.
موضوع عمومی نمایشگاه مفهوم آیین در جوامع است. آیین ها، چه مذهبی چه غیر مذهبی بیانگر ذات انسانیت اند. آیین های مقدس به خدایا یا خدایان توجه دارند حال آنکه مرکز توجه آیین های غیر مذهبی انسان است. زمانی که آنها را در عکاسی به کار می بریم، رابطه ما با موضوع بازنمایی می شود. بنا بر تعریف، مقدس چیزی است که دیده نمی شود، چیزی است که نباید دیده شود. غیر مقدس اما همگانی است، عمومیت دارد و تجربه زندگی روزمره است.
انجمن فرانسوی فعالیت هنری ( آفا) مجموعه ای از هفتاد عکس از ۸ عکاس را برگزیده تا در قالب یک نمایشگاه در سراسر جهان عرضه شود. از سه عکاس آفریقای شمالی، تامی بن گیران یکی از آیین های عیدالکبیر ( عید قربان) رابه نمایش می گذارد، محمد دیب از غم غربت الجزایر می گوید و زلیخا بو عبدالله نشان می دهد که مغرب یکی از ارکان “ملاقات با عکاسی ” است. آندره البانی ضرب آهنگ کهنه رئونیونی را که رگه هایی از دوران استعمار بر خود دارد را به نمایش می گذارد. آثار زولتو امتتووا تلفیقی از مسیحییت با آیین های مختلف است. میشل ماگما و میریام میهیندو زنان جوان آفریقایی پرسش هایی را درباره نقش زن در جامعه سنتی مطرح می کنند. سرانجام امکا اودمبا نمادهای زندگی جوامع در آفریقای جنوبی را مورد توجه قرار می دهد.
سیمون انجامی دبیر نمایشگاه “باماکو” میهمان افتخاری ملاقات ایران و آفریقا است که ضمن شرکت در جلسه های بحث و گفت و گو پیرامون عکاسی، مجموعه عکس های پنجمین دوره نمایشگاه “باماکو” را معرفی می کند.

برنامه زمان بندی این نمایشگاه به شرح زیر است :
چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۷ تا ۲۰ – مراسم گشایش برنامه با حضور سیمون انجامی دبیر نمایشگاه، فرانسوا آنیکولو سفیر فرانسه در ایران و مولدی سکری سفیر تونس در ایران و دبیر کل گروه سفرای کشورهای فرانسه زبان کنسرت گروه موسیقی بوشهر
پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶ تا ۱۸ – دیدار و گفتگو پیرامون عکاسی معاصر با شرکت سیمون انجامی
۱۸ تا ۱۹ – کنسرت موسیقی بوشهر
جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶ تا ۱۸ – نمایش فیلم “بخشایش”
۱۸ تا ۲۰ – نمایش فیلم “آبونا”
شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶ تا ۱۸ – دیدار و گفتگو پیرامون عکاسی معاصر با شرکت سیمون انجامی
۱۸ تا ۲۰ – نمایش فیلم “سکوت کاخ”
یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶- ۱۸ نمایش فیلم “نامه عاشقانه زولو”
۱۸-۲۰ نمایش فیلم “علی زانونه ”
دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶- ۱۸ نمایش فیلم ” در انتظار خوشبختی”
۱۸-۲۰ نمایش فیلم “کفتارها”
سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴
۱۶-۱۸ نمایش فیلم “آبونا”
۱۸-۲۰ نمایش فیلم “بخشایش”

بازدید از تمام برنامه های موسیقی و فیلم آفریقا و آفرینش رایگان است و نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب میزبان علاقه مندان خواهد بود.