zipole.jpg

در این نشست که به همت نشر فرزان درگالری راه ابریشم برگزار شد, ریکاردو زیپولی استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ونیز و رئیس فعلی دپارتمان تحقیقات اروپا- آسیای این دانشگاه در مورد “مناظر ذهنی در عکاسی کیارستمی” سخنرانی کرد.
زیپولی در این نشست به شرح تئوری کارهای کیارستمی پرداخت؛ او این تئوری را مبتنی بر “تصاویر ذهنی” بیان می کند, از دید وی, مناظر طبیعی و عشق به طبیعت جایگاه ویژه ای در تصاویر ذهنی کیارستمی دارد و در رسانه های مختلف هنری اعم از سینما, عکاسی, شعر و نقاشی که کیارستمی از آنها استفاده کرده است, به اشکال گوناگون به چشم می خورد.
زیپولی علاوه برمقالات و کتابهای زیادی که درباره اشعار کلاسیک فارسی نوشته و ترجمه کرده است, چهار کتاب عکس با عناوین “گلشن راز” در میلان در سال ۱۹۷۶, “تا نا کجا” در تهران در سال ۱۹۸۴,” باغی در صدا” در فلورانس در ۱۹۹۵ و “تا شقایق هست” در تهران در ۲۰۰۵ به چاپ رسانده است, ضمنا” وی به تازگی نمایشگاه عکسی از مناظر طبیعی ایران با عنوان “تا شقایق هست” و بر مبنای اشعاری از سهراب سپهری در گالری ابریشم برگزار کرده است. زیپولی سخنرانی خود با تسلط کامل به زبان فارسی ارائه نمود.