پروانه ستاری:

«چیزی که امروزه بیش از پیش به آن محتاجیم قبول کردن تنوع فرهنگی در جهان است. قبول دیدگاه «دیگری» و حق دیگری برای بازنمایی خود برای ادامه ی زیست با «اتکا به خود» که از پایه های نهضت مهاتما گاندی بود.» ساتیش شارما، عکاس، نویسنده و دبیر هنری، در کارگاهی که در روز جمعه، ۲۵ آذر، در آخرین روز نمایشگاهش درگالری راه ابریشم برگزار شد، نظریاتش را درباره ی عکاسی و نقش آن در کشوری مانند هند که سال ها زیر سلطه ی استعمار بوده، بیان کرد.
ساتیش در ابتدای سخنانش درباره ی نقش عکاسی در دنیای معاصر گفت:« تعداد عکس هایی که در دنیا وجود دارد، از تعداد آجرهای آن بیشتر است. هر کدام از عکس ها خشت هایی هستند که ما خانه های خیال خود را با آن می سازیم. تعداد عکس هایی که در طول سال گذشته گرفته شده است، از تعداد عکس های ۱۵۰سال تاریخ عکاسی بیشتر شده است.»
او که این جلسه را با نمایش تصویری از نقشه ی جهان شروع کرد، ادامه داد:« عکاسی به گونه ای نقشه کشی است» و این گونه تصویر سازی ابزاری است برای قدرت. سپس با اشاره به نحوه ی برخورد با عکاسان در جنگ عراق گفت که کنترل تصویر یکی از مهمترین مسائل دنیای امروز است، تا فلسفه ی وجودی قدرت توجیه شود.
ساتیش که کار خود را با عکاسی مستند شروع کرده، با مطالعه ی تاریخ هند به اهمیت نقش استعمار در فرهنگ آن کشور متمرکز شده و به این نتیجه رسیده است که:«فلسفه ی عکاسی با تاریخچه ی استعمار رابطه دارد.»
او تعدادی از عکس هایی را که در سال های آغازین عکاسی گرفته شده بود، نمایش داد و گفت که اولین استفاده از عکاسی مستند در خدمت استعمار بوده است.
در ادامه ی نمایش عکس ها ساتیش تعدادی از عکس هایی راکه توسط عکاسان هندی گرفته شده بود، نمایش داد و گفت که اعتقاد هندو ها بر این مساله که دنیا توهمی بیش نیست، سبب شده که عکاسان مفهوم واقعیت در عکس را نادیده بگیرند و حتی در بعضی موارد روی آن نقاشی کنند. او گفت:« ازدیدگاه هندو ها عکس کامل نبوده و نمی تواند انعکاس واقعیت باشد» و این مساله سبب بروز دیدگاهی جدید در عکاسی شد که در آن گفتگوی واقعی را کنار بگذارند و به دید جدیدی برسند.
ساتیش که از طرفداران تنوع فرهنگی و گفتگوی تمدن هاست با تاکید بر حقوق افراد (سوژه ها) در عکاسی در پایان گفت:«عکاسی ای که بتواند دنیای خیالی اشخاص را نشان دهد از عکاسی مستند بهتر است و حق هر کس است که آن طور که دلش می خواهد نمایش داده شود.»
نمایشگاه عکس های ساتیش شارما، عکاس هندی، که از ۱۲ آذر در گالری راه ابریشم برگزار شده بود، با این کارگاه آموزشی در روز ۲۵ آذر به پایان رسید.