دفتر کل امور فرهنگی و حمایت از تشکلهای غیر دولتی معاونت فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با انجمن عکاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران تفاهم نامه‌ای در ۵ ماده تنظیم کرده‌اند. این سازمان و انجمن به مدت ۴ سال همکاری های دو جانبه‌ای در راستای اهداف قانونی دو طرف به انجام می‌رسانند. متن کامل تفاهم‌نامه از قرار زیر است :

تفاهم نامه
مقدمه :
در راستای تحقق سیاست ها ﻮ اهداف دولت ﻮ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در توسعه همه جانبه و پایدار اجتماعی ، فرهنگی و هنری و ارتقای نظام اطلاع رسانی کشور در پاس‌داشت میراث فرهنگی و توسعه و ترویج گردشگری کشور و گسترش همکاری و تعامل با تشکل‌ها و نهادهای صنفی و بهره گرفتن از ظرفیت‌های تخصصی جدید در جامعه و با عنایت به اهداف مشترک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن عکاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران و تمایل به اثربخشی فعالیت‌ها و همکاری متقابل ، این تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در این تفاهم‌نامه به اختصار " سازمان " نامیده می‌شود به نمایندگی آقای عبدالکریم بابارضا و انجمن عکاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران به شماره ثبت ۱۸۸۱۸ مورخ ۱۷/۷ / ۸۴ که به اختصار " انجمن " نامیده می‌شود به نمایندگی اعضاء هیئت مؤسس آقایان مجتبی آقایی، ابراهیم خادم بیات، سعید محمودی ازناوه، سید اصغر خدایی و همایون امیریگانه به شرح ذیل مبادله می شود.
ماده یک – اهداف
۱. بسترسازی مناسب از طریق تعامل و همکاری دو سویه انجمن و سازمان برای طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی – هنری در زمینه عکاسی در حوزه های داخلی و بین المللی
۲. توسعه مشارکت وحضور بیشتر و مؤثرتر هنرمندان و عکاسان نخبه کشور در فعالیت‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی ﻮ گردشگری کشور
۳. اجرای برنامه های ملی و بین‌المللی در زمینه عکاسی در راستای اهداف سازمان

ماده دو – زمینه‌های همکاری
۱. مستند سازی ، معرفی و شناساندن میراث فرهنگی و گردشگری ایران به مجامع داخلی و بین المللی
۲. برگزاری مسابقه‌ها ، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عکاسی و اجرای طرح‌های انتشاراتی، پژوهشی، آموزشی و بانک‌های اطلاعاتی و اجرای برنامه‌های مشترک در سطح ملی و بین‌المللی و در زمینه اهداف سازمان
۳. حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن

ماده سه – وظایف و تعهدات
۱. انجمن تعهد نمود نسبت به تهیه و اجرای پروژه ها و فعالیت های مشترک در زمینه‌های فرهنگی – هنری و اطلاع رسانی و شناساندن اهداف سازمان پس از بررسی و تأیید سازمان اقدام نماید.
بر این اساس انجمن متعهد به پیشنهاد و اجرای حداقل سه پروژه یا طرح در قالب فعالیت های مشترک در طول یک سال خواهد بود.
۲ . در صورت اعلام نیاز سازمان به نیروها و خدمات تخصصی عکاسی، انجمن نسبت به معرفی آن‌ها از بین اعضاء یا سایر عکاسان حرفه‌ای کشور اقدام می‌نماید و انجمن در صورت نیاز خدمات مشاوره تخصصی به سازمان ارائه می‌دهد.
۳ . سازمان نسبت به معرفی انجمن به تمام واحدهای تحت پوشش خود و سازمان های همکار در داخل و خارج از کشور اقدام خواهد کرد.
۴ . انجمن و سازمان نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک در حیطه فعالیت های مربوطه اقدام خواهند کرد.
۵ . با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای نظام اطلاع رسانی کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و به منظور سهولت فعالیت اعضای انجمن، سازمان کارت های شناسایی ویژه انجمن را به عنوان عکاسان و خبرنگاران ویژه میراث فرهنگی و گردشگری به رسمیت شناخته و جهت همکاری آن را به ادارات سراسر کشور و مجامع ذیربط بین‌المللی معرفی نمود، و در واقع نیاز انجمن را در اولویت اطلاع رسانی و خدمات رسانی برای اعزام و حضور به موقع در صحنه‌های مورد نظر قرار می‌دهد.
۶ . سازمان، انجمن را در فهرست حمایت‌های مادی و معنوی خود قرار داده و انجمن در کلیه امور تخصصی مربوط، خدمات گوناگونی را در قالب توافقات مستقل به سازمان ارائه خواهد کرد.
۷ . انجمن نسبت به پیشنهاد طرح‌های مسابقه‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و طرح‌های انتشاراتی و تبلیغاتی، پژوهشی، آموزشی و ترویجی به سازمان اقدام نموده، و سازمان پس از بررسی و تصویب بودجه و اعتبارات لازم آن را برای اجرا به انجمن واگذار می‌نماید.

ماده چهار- نحوه اجرا
۱ . برای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه کار گروه مشترکی مرکب از نماینده سازمان و انجمن تشکیل و دستورالعمل‌های اجرایی و برنامه‌های کار لازم را تدوین می‌نمایند.
۲ . بررسی کارشناسی درباره هر یک از زمینه های این تفاهم نامه به عهده کار گروه مشترک خواهد بود.

ماده پنج – مدت تفاهم نامه
این تفاهم‌نامه از زمان امضاء به مدت چهار سال دارای اعتبار بوده ﻮ در پایان مدت مذکور قابل تمدید می‌باشد.
این تفاهم‌نامه در پنج ماده تنظیم ﻮ در شش نسخه تاریخ ۲۹ / ۸ / ۱۳۸۴ به امضای طرفین رسید.

امضاء کنندگان :
عبدالکریم بابا رضا
نماینده سازمان میراث فرهنگی ﻮ گردشگری ایران

نمایندگان انجمن عکاسان دوستدار میراث فرهنگی ﻮ گردشگری ایران
اعضاء هیئت مؤسس:
مجتبی آقایی سربرزه / ابراهیم خادم بیات / سعید محمودی ازناوه / سید اصغر خدایی / همایون امیریگانه