چند روزی است که در “تاریک خانه” ی گالری دی نمایشگاه عکس های آگوست سندر(August Sunder) برپاست. در این نمایشگاه که تا روز شنبه، ۸ بهمن، در این مکان ادامه دارد ۲۴ تابلو از نسخه های اصلی عکس های سندر از مجموعه ی شخصی خانم و آقای کازرونی است به نمایش در آمده است. این عکس ها که شامل عکس های سندر قبل و بعد از محرومیت از عکاسی است، از اقشار مختلف آلمان و طبیعت گرفته شده است.

841025-2.jpg


اگوست سندر در نوامبر سال ۱۸۷۶ در آلمان متولد شد. پدرش نجار بود و در معدن کار می کرد. سندر به عنوان دستیارعکاس برای شرکت استخراج معدن آغاز به کار کرد و این اولین آشنایی وی با عکاسی بود. پس از آن با حمایت مالی عمویش توانست برای خود تجهیزات عکاسی تهیه کند. سندر در دوران سربازی نیز دستیار عکاس در ارتش بود. بعد از آن در استودیوهای مختلف در سراسر آلمان به کار مشغول شد تا در سال ۱۹۱۰ استودیوی شخصی اش را که به هنر عکاسی و نقاشی اختصاص داشت، در شهر کلن برپا کرد.

841025-3.jpg

سندر پروژه ی عظیم خود را با هدف به تصویر کشیدن اقشار اجتماعی و شغل های مختلف در آلمان با نام “انسان در قرن بیستم”( Man in the Twentieth Century ) در سال ۱۹۱۰ آغاز کرد. عکسهای وی از کارخانه داران مرفه تا آشپزها و کارکنان سیرک را دربرمی گرفت. بسیاری از این عکسها در فضای باز و یا در محیط های کاری گرفته شده اند و از پرده های نقاشی شده ی پس زمینه که در آن زمان مرسوم بود، استفاده نشده است. اولین جلد از این پروژه با نام “چهره ی عصر ما” شامل ۶۰ پرتره، در سال ۱۹۲۹ به چاپ رسید. بر خلاف تاکید نازی ها بر نژاد خالص آریایی آلمانی ها، آثار سندر با چند نمونه ی بارز و مشخص جامعه ی آلمان را چند ملیتی و با تنوع نژادی نشان می داد. این یکی از دلایلی بود که نازی ها مانع ادامه ی کار وی شدند و کتابها و آثارش را توقیف کردند و از بین بردند. با این حال سندر به کار خود ادامه داد، ولی بعد از اتمام جلد پنجم به ناچار این پروژه را رها کرد و مجددا به عکاسی طبیعت روی آورد.

841025-1.jpg


از دیگر اتفاقات ناخوشایند در زندگی سندر دستگیری پسرش اریک بود. او که عضو حزب کارگران سوسیالیست بود در سال ۱۹۳۴ دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم شد ولی کمی قبل از تمام شدن دوران محکومیتش در اردوگاه کار اجباری درگذشت.
سندر در زمینه های مختلف عکاسی کرده، اما بیشتر به دلیل پرتره هایش به شهرت رسیده است که نمونه بارز آنها مجموعه ی “انسان در قرن بیستم” است. این مجموعه به هفت بخش “کشاورزان”، “کاسبان”، “زنان”، “طبقات اجتماعی و مشاغل”، “هنرمندان”، “شهرها” و “گذشتگان” تقسیم می شود.
او تا کمی قبل از مرگش، در سال ۱۹۶۴، به کار عکاسی ادامه داد.
قرار است بعد از این نمایشگاه عکس های آلفرد استیگلیتز، عکاس امریکایی، در همین مکان برگزار شود.
برای بازدید از این نمایشگاه می توانید هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹به گالری دی واقع در خیابان ولیعصر، روبروی پارک ساعی، پلاک ۱۰۶۰ مراجعه کنید.