ایسنا – در نخستین مجمع عمومی سالانه انجمن عکاسان بحران، تفاهم‌نامه نیروی انتظامی تهران بزرگ با عکاسان خبری برای تسهیل امورشان امضا شد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسمی که عصر روز گذشته در موسسه‌ی فرهنگی هنری اسوه برپا شد و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، بنیاد شهید، هلال احمر، انجمن‌های عکاسی همراه بود، مجتبی آقایی خواستگاه تشکیل انجمن عکاسان بحران را توضیح داد.
رییس هیات مدیره انجمن عکاسان بحران از حادثه‌ی زلزله‌ی بم در سال ۸۲ و ضعف نظام اطلاع‌رسانی در زمینه انتشار اخبار یاد کرد. او با اشاره به تعداد شهیدان، جانبازان، معلولان و از کارافتادگان عکاسی، میزان این افراد را در مقایسه با سایر رشته‌ها، بیشتر و دلیل آن‌را در بطن حادثه بودن عکاسان دانست.
وی سپس به ضرورت تشکیل و تجمیع ظرفیت‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت که تاکنون انجمن یادشده تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان داوطلبان هلال احمر به امضا رسانده و پس از امضای تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی تهران بزرگ، تفاهم‌نامه‌هایی با ناجا – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران – و بنیاد شهید نیز به امضا خواهد شد.
سرهنگ روزبهانی – معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی تهران بزرگ – به نمایندگی از سردار طلایی در این مراسم حضور داشت. او دلیل نیامدن فرمانده نیروی انتظامی تهران را در مراسم یادشده، بیماری وی عنوان کرد و گفت که پلیس هم‌سنگر عکاسان در پاسداری از حریم تاریخ، اعتقادات و انقلاب است و گردهم‌آیی امروز صرفا و ایجاد زمینه‌ای است؛ تا امور مشترک‌مان تسهیل یابد.
وی گفت که پیش‌تر همیشه مسائل با ارتباط حل می‌شدند؛ اما ضروری بود تا سیستمی تعریف کنیم تا شاهد آثار این ارتباط و تعامل در فعالیت‌های پژوهشی، مستندسازی و مستندات اجتماعی باشیم.
به گمان این سرهنگ نیروی انتظامی کیفی کردن عکاسان در انجام فعالیت‌شان و نیز ارایه بهترین خدمات از نظر پلیس است و مشکلات تاکنون، به‌خاطر ملاحظاتی بوده که در کار مشترک پلیس و عکاس‌ها تعریف نشده مانده بود.
وی اضافه کرد که می‌خواهند برای محورهای مورد نظر عکاسان و مفاد مورد نظر کارشناسان پلیس و انجمن عکاسان بحران در سطح فرماندهی تهران بزرگ قدم بزرگی را در مستندسازی صحیح تاریخی برداند.
سپس تفاهم‌نامه یادشده میان انجمن عکاسان بحران و نماینده نیروی انتظامی تهران به امضا رسید و مفاد آن خوانده شد.
زاج‌کانی‌ها – رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر – نیز از نقش عکاس‌های خبری گفت و اینکه هرجا که آن‌ها – نیروهای هلال احمر – رفته‌اند عکاس‌ها نیز با دوربین‌های لحظه ثبت‌کنشان حاضر بوده‌اند، یاد کرد و اذعان داشت که کارشان تعریف شده نبود. او به تشریح فعالیت‌های سازمان و بخش متبوع خود پرداخت و گفت که با بانک ملت تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌اند تا با معرفی اعضا و افراد مورد نظر اعتباراتی را در اختیارشان قرار دهند.
وی سپس عکاسان را تشویق به داشتن کارت هلال‌احمر کرده و تاکید داشت هر جای دنیا به عنوان طالبان گیر بیافتید این کارت شما را نجات می‌دهد.
سرهنگ رحمانی‌پناه – یکی دیگر از معاون های نیروی انتظامی تهران – نیز در ادامه این مراسم از این نگرش که عکاسان همواره پلیس را مقابل خود می‌دیدند، یاد کرد و گفت که اکنون این ارتباط چهره به چهره باعث شده است تا یکدیگر را باور کنیم و شما – عکاسان – نیز فهمیدند پلیس آن نیست که فکر می‌کردید.
وی سپس از خلاء فرهنگی هنری و ادبی در نیروی انتظامی گفت و به ۲۲۱ هزار NGO مرتبط با نیروی انتظامی اشاره کرد که تنها یکی از آن‌ها هنری است.
خامه‌یار – نماینده بنیاد شهید – نیز از امضای تفاهم‌نامه این بنیاد یا انجمن عکاسان بحران یاد کرد که گویا پیش‌نویس آن آماده شده است.
وی همچنین به ضرورت مستندنگاری تاریخ انقلاب اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی که اسناد و خاطرات انقلاب را در سینه داشته‌اند از دنیا رفته و اکنون هیچ سندی از آنها به جا نمانده است.
وی تعهد و آمادگی بنیاد شهید را برای ثبت حرف‌ها و ناگفته‌های در حاشیه‌ی عکس‌های به‌جا مانده‌ از انقلاب عنوان کرد.
عبدالمجید حسینی راد – رییس مرکز هنرهای تجسمی – هم آخرین سخنرانی این برنامه بود.
او نیز از رسانه‌ی عکاسی به عنوان رسانه‌ای قوی یاد کرد و گفت: بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر در قالب عکاسی به ثبت رسیده و شکی نیست در تاریخ معاصر و پس از انقلاب، عکاسی به عنوان رسانه‌ای قوی توانسته است قله‌های افتخار ما را فتح کند.
وی تشکیل انجمن عکاسان بحران را ابتکاری دانست که الگو و نمونه‌ی خارجی ندارد و می‌تواند به‌عنوان سرمشق حتا در دنیا عمل کند.
حسینی راد همچنین عنوان کرد که تشکیل انجمن عکاسی بحران در کلیت می‌تواند رویدادهای عکاسی بیشتری را با شکل‌گیری انجمن ملی عکاسان فراهم آورد تا حقوق مادی و معنوی عکاسان را جامه عمل بپوشاند.
در ادامه مراسم از چهار عکاس انقلاب به‌ترتیب اولویت زمانی کاری که انجام داده‌اند، تقدیر شد. عباس ملکی به‌خاطر عکس‌هایی از حادثه‌ی ۱۷ شهریور، عبدالحسین پرتوی به‌خاطر عکس ملاقات همافرها با حضرت امام (ره)، محسن شاندیز به‌خاطر عکس‌های اشغال لانه‌ی جاسوسی در ۱۳ آبان و محمد صیاد برای عکس‌های واقعه‌ی طبس مورد تجلیل واقع شدند.
هدیه‌ی عباس ملکی را بنیاد شهید و بقیه را معاونت هنری تامین کرده بود.
در ادامه نیز کارت عضویت افتخاری انجمن عکاسان بحران به حسینی راد، خامه‌یار، امراحمدی – از طرف سردار طلایی -، زاج‌کانی‌ها و… داده شد.
در این مراسم همچنین یاد شهیدان هواپیمای C-130 گرامی داشته شد.