نمایشگاهی از عکسهای رضا دقتی با عنوان “زنان،مبارزه و زیبایی” درگالری مرکزی آلکاتل در پاریس ‏به نمایش در آمده است.

reza-d1.jpg

بیست و پنج عکس به نمایش در آمده در این نمایشگاه به زندگی روزمرۀ زنان سراسر جهان می پردازد. و بازدید کنندگان را به تماشای سایه هایی که جنگ، فقر و خشونت بر چهرۀ آنان انداخته است میهمان می ‏کند، اما نگاه متفاوت رضا به موضوعاتی که محور عکاسی خبری او قرار می گیرد زیبایی و عطوفت زندگی ‏روزمرۀ این زنان را به تماشا می گذارد. وی می گوید: “باکشیده شدن جنگ از خطوط اول جبهه به شهرها ‏زنان و کودکان نیز وارد جنگ می شوند با این تفاوت که سربازان درگیر در جنگ سنگری برای پناه گرفتن ‏دارند اما زنان و کودکان با حمله به شهرها کاملا بی پناه می مانند. اما زنان در سخت ترین شرایط زندگی و ‏علیرغم تمامی مصائب جنگ و خشونت مقاومت می کنند و این مقاومت زیبایی خاصی را در چهرها یشان ‏ایجاد می کند. برای من نشان دادن زیبایی این مقاومت بسیار مهم است.”

reza-d2.jpg

در یکی از عکس های این مجموعه دو زن رواندایی به تصویر کشیده شده اند که پشت به هم و خیره به ‏تابلوهایی پوشیده از عکسهای کوچک سعی در یافتن نشانی از کودکان خود دارند.این عکس مربوط به ‏جنگ داخلی روانداست که در خلال آن قتل عام های وسیعی از مردم رواندا صورت گرفت . این کودکان به ‏هنگام گریز از صحنۀ جنگ از خانواده های خود دور افتاده و توسط یونیسف در اردوگاهی متمرکز شده بودند.

رضا در این مورد می گوید: “بزرگترین مشکل در آن زمان یافتن والدین این کودکان بود. به همین خاطر و ‏با همکاری یونیسف و صلیب سرخ در سال ۱۹۹۶شروع به عکاسی از این کودکان کردم که در پایان ‏مجموعا دوازده هزار عکس را شامل می شد. پس از اتمام عکاسی از کودکان با برگزاری نمایشگاههای ‏متعدد در اردوگاههای پناهندگان در نواحی مختلف نزدیک به سه هزار و پانصد کودک توانستند به میان ‏خانواده های خود باز گردند.” ‏

reza-d3.jpg

درگسترۀ بدون مرز دریچۀ دوربین رضا زندگی زنان از چین، روسیه، هند، افغانستان گرفته تا آذربایجان، مصر، ترکیه، فرانسه و … علیرغم تفاوتهای فرهنگی که گاه فرسنگها از یکدیگر فاصله دارند، عظمت و ‏شکوه آنان به نمایش گذارده می شود، آنجا که ایندیرا گاندی به تنهایی در مقابل ردیفی از سربازان سیک ‏هندی ایستاده است تا مراسم استقبال از سران کشورها را برگزار کند. این عکس یکی از مهمترین ‏عکسهای موجود پیش از ترور ایندیرا گاندی است.

رضا در شرح این عکس می گوید:”در خلال کنفرانس کشورهای بی طرف، ایندرا گاندی در مقابل خطی از ‏سربازان سیک به تنهایی ایستاده بود تا مراسم استقبال از رهبران کشورهای مصر، کوبا، سوریه و… را ‏برگزار کند، چند روز پیش از آن دولت هند به دستور ایندیرا گاندی به معابد سیکها حمله کرده بود. ایستادن ‏او در مقابل محافظان شخصی خود که اکثرا از سیکها بودند و کادری که برای ثبت این عکس داشتم درست ‏صحنۀ اعدام را تداعی می کرد. در آن لحظه این موضوع آنقدر برای من واضح بود که صحنه را به ‏خبرنگاری که در کنارم بود نشان دادم و گفتم ببین او مانند یک اعدامی در مقابل جوخۀ اعدام ایستاده ‏است، به فاصلۀ چند روز پس از آن ایندیرا گاندی توسط دو محافظ سیک خود به قتل رسید.” ‏رضا دقتی در طول بیست و پنج سال عکاسی خبری همواره در جریان تمام وقایع انسانی رخ داده شده در ‏جهان حضور موثری داشته و با به تصویر کشیدن این وقایع باعث جلب افکار عمومی جهان به آثار مخرب ‏جنگ بر زنان و کودکان شده است و بارها به عنوان نمایندۀ سازمان ملل در این کشورها وظیفۀ کمک به ‏بازسا زی ویرانی های پس از جنگ شده است.

‏‏ پس از سقوط دولت دست نشاندۀ روسیه در افغانستان به عنوان نمایندۀ بازسازی این کشور در سال ‏‏۱۹۹۲ انتخاب شد و در ادامۀ این فعالیت ها بنیاد فرهنگی آینا را در آنجا تاسیس کرد. وی در توضیح این ‏حرکت می گوید: “در ادامۀ روند کمک به راه اندازی مطبوعات کشورهای آسیب دیده از به دلیل شناختی که ‏از جامعۀ افغانستان داشتم در سال ۲۰۰۱ بنیاد فرهنگی آینا را با هدف احیای مطبوعات آزاد و ‏مستقل، آموزش خبرنگار و متخصصین وسایل ارتباط جمعی را در افغانستان راه اندازی کردم. این بنیاد یک ‏سازمان غیر دولتی و کاملا مستقل است. بنیاد آینا که بلافاصله پس از سقوط طالبان تاسیس شد فعالیتهای ‏فراوانی در افغانستان داشته است. انتشار چند روزنامه و مجله و همچنین اولین مجلۀ اختصاصی کودکان به ‏نام پرواز که در آموزش کودکان افغان نقش مهمی دارد و به منظور بالا بردن میزان سواد و دانش ‏درکودکان افغان منتشر می شود از کارهایی است که این بنیاد انجام داده است. علاوه بر آن راه اندازی ‏رادیو و تلویزیون و تربیت متخصصینی مهارت های مربوط به این رسانه ها را داشته باشند از دیگر ‏اموری است که بنیاد فرهنگی آینا با تمام مشکلات عظیمی که در مسیر خود دارد موفق به انجام آن شده ‏است.” آینا فعالیت خود در سری لانکا را با انتشار مجلۀ مختص کودکان با همان سبک انتشار پرواز آغاز ‏کرده است. ‏
نمایشگاه عکسهای رضا دقتی تا تاریخ سوم ماه مه همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات ادامه خواهد ‏داشت و در این روز مجموعه عکسهای به نمایش در آمده در گالری آلکاتل پاریس به منظور کمک به ادامۀ ‏انتشار مجلۀ پرواز در افغانستان به معرض فروش گذارده می شود.