عصر دیروز در مراسمی با حضور جمعی از مسئولین، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، مجید سرسنگی قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ایزدی رئیس دانشگاه هنر، خادم شهردار منطقه ۳، منیژه شعاعی رئیس جشنواره و شرکت‌کننده برگزیدگان دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت معرفی شدند.

در این مراسم شاهرخ حیدری، میثم رستگاری هرمزی، نوید ریحانی، قادر عاقلی و داود عامری به عنوان برگزیدگان دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت معرفی شدند و به هر یک لوح افتخار، تندیس جشنواره و هفت سکه بهار آزادی اهداء شد. همچنین هیات داوران فهیمه اکبری، مسعود خامسی‌پور، لیلا کاشانی، حسن غفاری و مجتبی خاتمی را شایسته تقدیر دانست.
نمایشگاه ۷۰ عکس برگزیده از ۵۷ عکاس تا پنجم آذر در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپاست.

بیانیه هیئت داوران
دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت

کودک امروز نسبت به کودک گذشته درک عمیق‌تر، کنجکاوی و حساسیت بیشتری پیدا کرده است. او در دنیای خود سیر می‌کند و بر اساس فطرت پاک و معنویش، تمامی پیرامونش، افراد و اشیا را از همان منظر کودکی خود نگاه و تجربه می‌کند و در نهایت به تفسیری می‌رسد. اگر خانواده و ما بزرگترها به همان تفسیری که او از جهان دارد دست بیابیم، در این صورت می‌توانیم برای تربیت و برنامه‌ریزی آینده او گام‌های اجرایی‌تر و مؤثرتری را برداریم . در این میان هنر عکاسی به مدد خالق این هنر به عنوان عکاس با ثبت و شکار لحظه‌های ناب و زلال دنیای کودکان که تماما معنوی است، می‌تواند قالب مناسبی برای بیان جاودانه این مفهوم باشد.
هیأت داوران ضمن اظهار خرسندی از برگزاری دومین جشنواره عکس کودک، آینه معنویت، تأثیرگذاری و نتیجه‌بخش بودن این حرکت فرهنگی – هنری را در تداوم آن می‌داند از این رو به مسئولان ذی‌ربط پیشنهاد می‌کند که با تشکیل دبیرخانه دائمی به برنامه‌ریزی منظم و مناسب‌تر و تداوم این حرکت ارزشمند یاری رسانند. در آن صورت است که می‌توان به تأثیرگذاری چنین حرکتی در جامعه امیدوار بود.
گروه داوران ضمن قدردانی از تلاش عکاسان شرکت کننده، به ‌دلیل نو بودن موضوع کودک، آینه معنویت و نوپا بودن این حرکت، اذعان دارد که به تصویر کشیدن این موضوع در قالب عکس با دشواری‌هایی همراه است، بدین سبب و به منظور تقویت و تداوم دقت و کاوش در موضوع جشنواره، آگاهانه از بعضی از خطاهای فنی و ساختاری چشم‌پوشی کرده و بیشتر به مفاهیم عکس توجه کرده است. داوران برای ارتقاء سطح کیفی و فنی آثار شرکت کنندگان توجه آنان را به این نکات جلب می‌کند.

۱. مفهوم و مصادیق معنویت و تجلی آن‌ها در آینه پاک ضمیر کودکان بسیار گسترده‌تر از آن است که فقط آن را در یک شاخه و ژانر (عزاداریها و آیین‌های مذهبی) جست و جو کنیم. در این میان باید دقت داشت که کودک خود عامل فضای معنوی باشد نه حضور او در مراسم معنوی.
۲. در این دوره موضوع‌های انتخاب شده برای عکاسی غالبا مناسب بودند ولی به دلیل پردازش ضعیف و عدم راهیابی هنرمندان عکاس به لایه‌های درونی موضوع‌ها، در نهایت تلاش‌ها منجر به ثبت عکس مطلوب و تاثیرگذار نشده است، که امید است با تداوم جشنواره و اطلاع‌رسانی و ارائه مطالبی روشنگر و کارآمد در ارتباط با موضوع جشنواره از طرف دست‌اندرکاران و همچنین بذل توجه جدی به موضوع کودک، آینه معنویت از طرف شرکت کنندگان، در دوره‌های بعد شاهد آثار قدرتمند و نابتر آنان باشیم.

هیئت داوران دومین جشنواره عکس کودک، آینه معنویت از میان ۳۰۸۶ اثر رسیده از ۵۴۰ هنرمند عکاس، با توجه به نوآوری‌ها و نگاه خلاق هنرمندان، ۷۰ اثر از ۵۷ عکاس را برای ارائه در نمایشگاه برگزیدند.
با آرزوی توفیق از پروردگار یکتا برای هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت
بهمن جلالی، اسماعیل عباسی، سید عباس میرهاشمی، مجید ناگهی و اسعد نقشبندی

گزارش دبیر دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت
بنام خدا

کودک به دلیل فطرت پاکش با مبداء نزدیک تر است ودارای معنویتی فطرتی وذاتی می باشد ، بدون حاشیه و پیرایه ها ، تغییرات و تحریف ها . کودک امروز نسبت به کودک گذشته ، درک عمیق تر ، کنجکاوی و حساسیت بیشتری پیدا کرده است ، او در دنیای خود سیر می کند و براساس فطرت پاک ومعنویش ، تمامی پیرامونش ، افراد و اشیاء را از همان منظر کودکی خود نگاه و تجربه می کند و در نهایت به تفسیری می رسد ، اگر خانواده ها و ما بزرگترها به همان تفسیری که او از جهان دارد ، دست بیابیم ، دراین صورت می توانیم برای تربیت و برنامه ریزی آینده او گامهای اجرایی تر و موثرتری را برداریم .دراین میان هنر عکاسی به مدد خالق این هنر بعنوان عکاس با ثبت و شکار لحظه های ناب و زلال دنیای کودکان که تماما معنوی است می تواند قالب مناسبی برای بیان جاودانه این مفهوم باشد .
دومین جشنواره عکس کودک ، آینه معنویت به حول و قوه الهی و به همت و تلاش پرشور عکاسان حرفه ای کشور و یاری مدیریت فرهنگی هنری منطقه سه ، نتیجه اعتماد و نگاه هوشمندانه و دقیق عکاسان به جشنواره و موضوع آن است . رشد ۱۱% عکسهای ارسالی به جشنواره ، ارتقاء سطح کیفی و مفهومی عکسها و نزدیکی بیشتربه موضوع جشنواره ، کودک آینه معنویت ، متمایز بودن آن نسبت سال قبل و افزایش تعداد عکاسان حرفه ای و تحصیل کرده حاکی از آن است که ما در قدمهای اول و دوم توانسته ایم شروع خوبی را تجربه کنیم و انشاا… با تداوم و توالی هدفمند این جشنواره ، ایجاد دبیرخانه دائم ، ارتباط مستمر و ارائه مطالب و برنامه ریزیهای مناسبتر و تخصصی تر ، ساماندهی برنامه های گوناگون مرتبط در طول سال ، بازخوانی تجربه های صورت گرفته و مشابه در جامعه فرهنگی و هنری کشور بتوانیم با تنظیم تقویم ثابت و منظم برای اجرای دوره های آتی فعالیت نماییم .
با پایان یافتن فرصت جمع آوری آثار دومین جشنواره عکس کودک ، آینه معنویت ، دبیرخانه با اعلام افزایش ۱۱% تعداد آثار دریافتی نسبت به سال گذشته مراتب سپاس و قدردانی خود را از تمامی جامعه عکاسان ایران مخصوصا عکاسان حرفه ای اعلام می دارد
در دومین جشنواره عکس کودک ، آینه معنویت تعداد ۵۴۰ هنرمند عکاس با ۳۰۸۶ اثر شرکت کرده اند که آمار آثار ارسالی پس از ثبت اطلاعات و عملیات دبیرخانه ای بدین شرح می باشد
۵۵% شرکت کننده از تهران / ۴۵% شرکت کننده از شهرستان / ۶۸% شرکت کننده مرد / ۳۲% شرکت کننده زن / ۳۴% شرکت کننده دیپلم / ۲۸% شرکت کننده دانشجو و فوق دیپلم / ۶۸% شرکت کننده لیسانس و بالاتر
گستره جغرافیایی عکس های ارسالی علاوه بر اکثر استان های داخلی شامل کشورهای خارجی مانند فرانسه، آلمان، عربستان و افغانستان هم گردیده است.
همچنین کوچکترین شرکت کننده ۷ ساله و مسن ترین شرکت کننده ۸۲ ساله است.

با توجه به حجم آثار ارسالی جلسات هیات داوران بلافاصله پس از پایان عملیات دبیرخانه ای در روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه برگزار گردید. داوران به لحاظ تجربه و نوع کار با همدیگر منسجم بوده و نسبت به اعلام نقطه نظرات خود، دقت و توجه خاصی داشتند که این مهم منجر به بحث های چالشی بین داوران و رسیدن به نتایج بهتری گردید.
از میان ۵۴۰ شرکت کننده این دوره آثار ۵۷ عکاس به تعداد ۷۰ عکس به نمایشگاه راه یافت که ۵ نفر از این افراد طبق فراخوان جشنواره به عنوان عکاس ممتاز شناخته شدند. و به منظور سپاس و پرداخت هرچه بیشتر عکاسان شرکت کننده به موضوع جشنواره مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۳ به پیشنهاد دبیرخانه و بر اساس رای هیات داوران علاوه بر نفرات ممتاز از ۵ عکاس دیگر بعنوان عکاسان برگزیده تقدیر بعمل می آورد.
همچون سال قبل حق التالیف عکس های منتخب دومین جشنواره امروز همزمان با افتتاح نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر فلسطین به صاحبان آثار اهداء می گردد. و کتاب دومین جشنواره عکس کودک آینه معنویت به تمامی عکاسان شرکت کننده اهداء می گردد.
با سپاس فراوان از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۳ و تمامی عکاسانی که ما را در برگزاری باشکوه تر این جشنواره یاری نموده اند.
دبیر دومین جشنواره عکس کودک؛ آینه معنویت
داریوش عسکری