نخستین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام با حضور هنرمندان ۴۰ کشور از دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار می‌کند.
دبیرنخستین دوسالانه عکس جهان اسلام، سیدعباس میرهاشمی، گفت این برنامه به همت فرهنگستان هنر و مشارکت موسسه فرهنگی هنری صبا با هدف ایجاد جریانی گسترده در عرصه عکس جهان اسلام و شناسایی هنرمندان عکاس مسلمان یا علاقمند به ثبت جلوه‌های حیات فردی و جمعی جوامع اسلامی، تشکیل آرشیو بزرگ و بانک اطلاعات جامع عکاسان جهان اسلام با موضوع خانواده مسلمان برگزار می‌شود.
میرهاشمی افزود: شش هزار و ۱۵۰ عکس در قالب ۱۵۰ اثر تک‌عکس و ۳۱ مجموعه عکس از ۴۰ کشور توسط هیئت داوران برای حضور در بخش نهایی برگزیده شده است. ضمن اینکه در این دوره علاوه بر نمایش آثار چند کارگاه علمی و میزگرد تخصصی با مشارکت دانشگاه هنر و عکاسان برجسته برگزار خواهد شد.
وی افزود: روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری هم مراسم سخنرانی و نشست‌هایی باحضور میهمانان خارجی دوسالانه درمحل دانشگاه هنر برگزار خواهد شد و موسسه صبا هم در طول برپایی نمایشگاه، همایش‌ها و میزگرد‌هایی تخصصی و پژوهشی را با بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی ابعاد مختلف عکاسی جهان اسلام برپا می‌کند.
دبیر دوسالانه عکس جهان اسلام گفت: تمام عکس‌هایی که در این دوسالانه به نمایش گذاشته شده علاوه بر اینکه در قالب یک کتاب نفیس منتشر خواهد شد، در تعدادی از کشورهای آسیایی به صورت دوره‌ای در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد. امیدواریم در دوره‌های بعد در صورت فراهم آمدن امکانات و کسب مجوزهای لازم آثار برگزیده به فروش برسد.
اکرم پوراکی،مدیر بخش بین‌المللی نمایشگاه، نیز توضیح داد: دراین نمایشگاه از کشورهای آذربایجان آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، اردن، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات، اندونزی، انگلستان، ایتالیا، ایران، بحرین، بلژیک، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تایوان، ترکیه، تونس، الجزایر، ژاپن، سنگاپور، سوریه، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قطر، کورواسی، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هندوستان مجموعا شش‌هزار و ۱۵۰ اثر به دبیرخانه رسیده است که هیات داوران با بررسی تمام آنها، ۱۵۰ تک عکس و ۳۱ مجموعه عکس را برای راهیابی به نمایشگاه برگزیده‌اند.
وی اضافه کرد: بهمن جلالی، فرهاد سلیمانی، سعید صادقی ساعدنیک‌ذات، فرزاد هاشمی از ایران، شهیدالاعلم از بنگلادش و جیمزنچوی از آمریکا، آثار رسیده به نمابشگاه را داوری می کنند. اکرم پوراکی همچنین گفت: به سه نفر برتر و سه نفر دوم در بخش مجموعه عکس و به سه نفر اول و سه نفر دوم در بخش تک‌عکس جایزه تعلق خواهد گرفت که مراسم اهدای جوایز هم روز  30 اردیبهشت‌ برگزار می شود.