نشست هیئت داورن و دبیر اولین دوسالانه جهان اسلام روز سه شنبه، ۲۸ خرداد، در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
در این جلسه بهمن جلالی عضو هیات انتخاب و داوری این دوسالانه با ارائه تعریفی از عکس که دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است و روایتی دیگر باره از جهان و هستی می دهد که شعور و آگاهی ما را کامل می کند، گفت:ما هم به عنوان داور جزو کوچکی از این ماجرا هستیم و تیم بزرگتری فعالیت کردند تا عکس ها روی دیوار رود.
او با اشاره به این نکته که فرهنگستان از چند سال پیش می خواست چنین نمایشگاهی برگزار کند گفت که بالاخر در سال ۸۶ و ۸۷ این امر با صرف ۸ ماه وقت محقق شد.
او به عنوان داور گفت که به عنوان داور اعتقاد ندارم که این نمایشگاه بی عیب بود اگرچه این دوسالانه می‌توانست بهتر از این برگزار شود، اما با همه محدودیت‌ها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه حرکتی قابل تحسین بود که در اولین قدم خود موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسر دنیا شد که چهره‌های شاخص و شناخته شده هم در آن کم نبودند. این که ما بخواهیم هر اتفاقی را نفی و تخریب کنیم خیلی آسان است.
سید عباس میرهاشمی، دبیر اولین دوسالانه جهان اسلام، دومین سخنران این نشست بود. وی تعداد عکس های رسیده به این دوسالانه را ۶۱۵۰ عکس اعلام کرد که در طی ۵ روز انتخاب و ۲ روز داوری شدند.
وی گفت: یکی از نکات قابل توجه در این دوسالانه نوع داوری آن بود که بدون توجه به نام عکاسان این داوری صورت گرفت و حتی عکس هایی از عکاسان معروف حذف شدند.
میرهاشمی در پایان به انتشار همزمان کتاب و کاتالوگ این دوسالانه همزمان با برپایی نمایشگاه اشاره کرد.
سعید صادقی، عضو هیات داوران این دوسالانه، درباره سوژه این دوسالانه گفت: این موضوع ناب است و به دلیل تازه‌ بودن موضوع خانواده‌های مسلمان عکاسان ما شناخت کافی در این حوزه ندارند در نتیجه این دوسالانه می‌تواند به ‌صورت کامل‌ تری برگزار شود و دوسالانه عکس جهان اسلام می‌تواند سفیر خوبی برای معرفی خانواده‌های اسلامی در جهان باشد.
فرهاد سلیمانی، عضو هیات داوران این دوسالانه، سخنران بعدی بود. وی با اشاره به محوریت رنج و بلایای طبیعی و جنگ در این دوسالانه گفت که آن چه در این نمایشگاه نمود داشته آن چیزی است که بیشتر رسانه ها به آن می پردازند. این مسئله کار داوری را بسیار دشوار‌تر می‌کرد چرا که هدف ما ارایه جنبه‌ها و جلوه‌هایی دیگر از زندگی با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوه‌های فرهنگی، تمدنی، اقلیمی و قومی و … بود.
آخرین سخنران از هیئت داوران فرزاد هاشمی بود. وی با اشاره به اهمیت الگوسازی در نگاه به مسایلی همچون خانواده، زندگی و … در جهان اسلام اشاره کرد و گفت چند پروژه باید در جوایز این دو سالانه تعیین کننده باشد و عکاسان را تشویق و جهت دهی کند تا این مسیر را پیگیری کنند. وی گفت: پیشرفت عکاسی در همه شاخه‌های خود از عکاسی خبری عکاسی مد عکاسی ورزشی، عکاسی مواد غذایی و … به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عکس به صورت سنجیده و اصولی است ولی خانواده مسلمان موضوعی نیست که باعث رشد و تکامل این شاخه از عکاسی شود چرا که متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این که جایگاهی در روند رو به رشد جهانی از این شیوه عکاسی ترسیم کنیم ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار کتاب به صورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.
در این جلسه مهدی منعم به عنوان یکی از حضار در سالن پیشنهاد کرد که خیلی خوب است که دوسالانه های چنینی جایزه شان حمایت از پروژه های عکاسان باشد.
نکته دیگری که در باره این دوسالانه گفته شد این بود که هیئت داوران این دوسالانه ترکیبی متفاوت و جدید داشت.
این جلسه در ساعت ۱۹:۱۵ در سینما تک موسسه فرهنگی هنری صبا به پایان رسید.