هیات موسس انجمن ملی عکاسی ایران در پی بیماری سختی که حسین پرتوی با آن دست به گریبان است نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته‌اند. در این نامه آمده است: بی شک پایداری نظام جمهوری اسلامی مرهون تلاش ایثارگران پنهان و آشکار دوران  انقلاب و دفاع مقدس بوده و خواهد بود. در این بین خالقان آثار هنری و فرهنگی در بحبوحه نقاط عطف انقلاب اسلامی نقش حیاتی در باور انقلاب و اتحاد ملی نیروهای پیشرو و حامی داشته‌اند … امروز خالق عکس تاریخی اعلام بیعت همافران نیروی هوایی با رهبری انقلاب اسلامی و پیوستن به صف مبارزین آن دوران شکوهمند، حسین پرتوی، لحظات دشواری را در سایه بی اعتنایی مسئولین فرهنگی کشور در بستر بیماری سپری می‌کند و جامعه عکاسان کشور در یک بهت درونی با بغضی غم زده از خود می‌پرسد در چنین شرایطی چشم امیدش که حساسترین لحظه انقلاب اسلامی را دید و برای همیشه ثبت کرد باید به سوی چه کسی باشد؟
در پایان این نامه آمده است: … جامعه عکاسی ایران از کلیه مسئولین فرهنگی و سیاسی کشور که امروز موقعیت خود را مدیون ایثار هزاران دلباخته گمنام و بی ادعای این انقلاب می دانند انتظار پاسخ و واکنش نسبت به مردی می‌داند که آثارش تبدیل به تاریخ تصویر یک انقلاب شده است… لذا بدینوسیله از جنابعالی و کلیه نیروهای انقلابی و نهادهای زیربط تقاضای عاجل برای یک اقدام موثر را دارد و امیدوار است تجلیل در زمان حیات هنرمندان به تجلیل پس از مرگ آنان بدل نشود.
لازم به یاد آوری است که رونوشت این نامه به ریاست دفتر مقام معظم رهبری، جواد شمقدری مشاور هنری رییس جمهور، کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، خبرگزاری‌ها و جراید کثیرالانتشار و سایت‌های عکاسی ارسال شده است.