ipa.jpg

«بر اساس قانون کسی نمی‌تواند دوربین عکاس را که جزو اموال شخصی محسوب می‌شود, بدون دلیل موجه قانونی توقیف کند و طبق ماده پنجم قانون مطبوعات ممانعت از کسب خبر و عکاسی در مکان‌های غیر ممنوع, جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.
این را کامبیز نوروزی حقوقدان در کارگاه "بررسی مسایل حقوقی عکاسی مطبوعاتی" عنوان کرد.
این کارگاه با همت کمیته آموزشی انجمن، در محل خانه هنرمندان و با حضور عکاسان خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و دبیران عکس مطبوعات برگزار شد.
کامبیز نوروزی درباره حقوق عکاسان مطبوعات در مواجهه با موضوعاتی چون حریم خصوصی و حق عکاسی در اماکن عمومی و خصوصی گفت: «بر اساس حق جریان آزاد اطلاعات و حق کسب خبر، خبرنگار و عکاس خبری می‌تواند از هر چیزی که ارزش خبری دارد عکس و خبر تهیه کند. همه دیوارها برای خبرنگار و عکاس مطبوعاتی, شیشه‌ای است مگر اسناد محرمانه و طبقه بندی شده, پایگاه‌های نظامی و امنیتی, مکان‌های سری و حریم خصوصی افراد.»
در این نشست عکاسان نیز تجربیات و مشکلات صنفی خود را در حین کار و در مواجهه با مردم و یا نیروهای انتظامی به بحث گذاشتند. کامبیز نوروزی در این مورد معتقد است که این مشکلات در جامعه بیش از آن که حقوقی باشد, فرهنگی است و هر جامعه‌ای برای حل مشکلات فرهنگی  خود نیاز به تحولات تدریجی دارد.
شایان ذکر است  تعدادی از عکاسان از جمله راهب هماوندی، جواد منتظری، بهروز مهری، جواد مقیمی، آذین زنجانی، حسین فاطمی، سجاد صفری، حسن سربخشیان، وحید سالمی، محمد خیرخواه، فرزانه خادمیان، بهمن جلالی، سامان اقوامی و محمد قدمعلی در کارگاه حضور داشتند.

عکس از محمد خیرخواه