tajlil.jpg



به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران روز گذشته ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ طی مراسمی در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از عکاسان دوران انقلاب تجلیل شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعات در این مراسم که با حضور دکتر کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه و مدیر عامل سابق ایرنا، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جعفر بهداد مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و راهب هماوندی رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات برگزار شد از بیش از ۳۰ عکاس روزهای انقلاب که در خبرگزاری پارس سابق (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)، روزنامه‌های کیهان و اطلاعات، رسانه‌های خارجی و به صورت آزاد مشغول به کار بودند و انقلاب اسلامی ایران را به تصویر کشیدند تجلیل و تقدیر شد.
دکتر خرازی در سخنان خود با اشاره به شکار لحظه‌های شکوهمند انقلاب اسلامی توسط عکاسان، گفت: عکاسان انقلاب با عکس‌های خود پیام ملت ایران را به جهانیان رسانیدند و عامل موثری در روند پیروزی انقلاب بودند.
خرازی در ادامه افزود: باید امکانات کافی در اختیار عکاسان قرار بگیرد و به مشکلات آن ها رسیدگی شود تا بتوانند وظیفه مهم حرفه‌ای خود را به خوبی انجام دهند.
پس از آن آقای بهداد، مدیر عامل ایرنا در سخنان خود اظهار داشت: اگر عکس‌های انقلاب نبود، سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها نمی‌توانست از عهده ثبت رشادت‌های مردم ایران در پیروزی انقلاب برآید. وی از عکاسان انقلاب به عنوان یاران گمنام ملت ایران در جریان انقلاب یاد کرد.
در ادامه مراسم تجلیل از عکاسان انقلاب، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود از عکاسان شهید دفاع مقدس و عکاسان و خبرنگاران سانحه هواپیمای (سی ۱۳۰) یاد کرد و گفت: عکس تمام مفاهیمی را که در خبر نهفته است بیان می‌کند،  عکس به تنهایی تیتر است،  خبر است و می‌توان ارزش های خبری را در یک عکس خوب، مشاهده کرد.
در پایان مراسم راهب هماوندی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، علیرضا ملکیان، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جعفر بهداد، مدیر عامل ایرنا و هاشم طالب، مدیر سابق روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری لوح تقدیر و هدایای عکاسان انقلاب را اهدا کردند.
در این مراسم که توسط  انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت نورنگار و شرکت نیکونگرش و با حضور چشمگیر عکاسان پیشکسوت و جوان و خانواده‌های عکاسان انقلاب برگزار شد از عکاسان زیر تجلیل به عمل آمد: آلفرد یعقوب‌زاده، اکبر ناظمی، محمدصیاد، شاهرخ حاتمی، عباس عطار، کاوه کاظمی، جهانگیر رزمی،  بهمن جلالی، قربان خلیلی، عباس ملکی، حسین پرتوی، مهدی رضوان، مهدی کاشیان، صادق ثمودی، ابوالقاسم حاج محمدی، محمود کلاری، هادی حراجی،کاوه گلستان، جعفر دانیالی، کامران جبرییلی، علی کاوه، محمد فرنود، احمد نصیرپور، سعید مرآت، یدالله وزیری، مهدی میرزایی، مرتضی خاکی، مجتبی رضوانی، سبحان قلی کهنبانی، منوچهر یگانه دوست، محمدحسین شرکت، احمد افضلی، عباس پیروزبخت، حمید رهبری، محسن شاندیز و یروم شاهمیرزاییان

لازم بذکر است که نام آلفرد یعقوب زاده در خبرهای قبلی از قلم افتاده بود که بدین وسیله تصحیح می‌شود.

خبر تکمیلی: بیانیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات در مراسم تجلیل از عکاسان انقلاب

‌خیابانی که امروز نامش انقلاب است، سیاه و سفید ، در کاغذی که به زردی می رسد، تصویری را روایت می کند که نامش، انقلاب است.
دست های خونین در هوای خاکستری، دیوار نوشته ها، خروش مردم، کودکانی که روی شانه های پدرانشان نشستند و فریاد کشیدند، تفنگی که به قلب یک انقلابی نشانه رفت، نزن سرباز، میدان ژاله، دانشگاه تهران و مردمی که روزنامه‌ها را بر سرهای خود نهادند تا خبر رسان "شاه رفت" شوند، گل هایی که  سر نیزه ها نشست، و مردمی که خیابان های این شهر را شستند، گام های امام بر پلکان هواپیما و در نهایت دیدار همافران با رهبر انقلاب، این تصاویر، برای همه ما آشنا است.
 برای همه ما که انقلاب را لحظه به لحظه از پشت دوربین هایمان به تماشا نشستیم و قاب عکس را با چشمی دوربین بستیم. هربار که هر کدام از ما انگشت اشاره را بر دکمه شاتر فشار آوردیم، باور نمی کردیم، فریم به فریم و لحظه به لحظه، در حال ثبت تاریخی‌ترین انقلاب قرن هستیم.
 ما، تصویرگران این لحظه های تاریخی هستیم.
اکنون سی سال از آن روزها گذشته است. اما هنوز رازها و حکایات بسیاری باقی مانده که نیاز است تا محققان و پژوهشگران انقلاب، لحظه‌های پنهان این تصاویر را دوباره کشف کرده و به روایت بنشینند. روایاتی که ما تصویرگران آن بودیم.
امروز، پس از سی سال گرد هم جمع شدیم تا با یاد و خاطره همه لحظه هایی که پابه پای مردمان این دیار، در کوچه ها دویدیم و فریاد آزادی سر دادیم و از تاریخ، عکس گرفتیم، یک بار دیگر، به تصاویر این تاریخ نگاهی بیاندازیم. یک بار دیگر رسالت حرفه‌ای خود را به تعریف بنشینیم و یک بار دیگر شاگردی کنیم به بزرگانی که تعهد را کف دست هایشان گذاشتند و رها از هوایی که با گلوله کباب می شد، به روایت تصویر گونه مردمی پرداختند که خواستشان، آزادی بود.
 اینک، در این لحظه می دانیم که هنوز تصاویر بسیاری از انقلاب ایران باقی مانده. تصاویری که بی شک، حکم اسناد تاریخی این سرزمین را دارد.
امروز، پس ازگذشت سی سال، از عکاسانی تقدیر می کنیم که آن روزها، در میانه میدان ایستادند و انقلاب را به تصویر کشیدند. عکاسانی که شاید کمتر نامی از آنها به میان آمد. عکاسانی که کسی از آنها نپرسید، تماشای به خون کشیده شدن جوانان از پشت چشمی دوربین، چقدر برایشان دردناک بود.
اما، امروز، گروهی از آنها اینجا ایستاده اند.
همه کسانی که  امروز به نام تصویرگران انقلاب، نامشان در این دفتر ثبت خواهد شد، همه عکاسانی نیستند که آن روزها در همهمه آتش و فریاد ایستادند و عکس گرفتند. ما به خوبی می دانیم که برای شناسایی عکاسان انفلاب و به نمایش گذاشتن این اسناد و معرفی این عکاسان، راه طولانی در پیش داریم. راهی که نیاز است دوباره و چند باره طی شود تا همه تصویرگران این انقلاب، شناسایی و معرفی شوند و باور داریم که به تنهایی قادر به این مهم نیستیم.
در این تقدیر و سپاس، علاوه بر انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همکاری داشتند. هرچند که انتظار می رفت تا ارگانهای مسئول ما را در برگزاری این جشن کوچک بیشتر همراهی کنند.
برای تجلیل بهتر و با شکوه تر از چشمان بینای جامعه، نیاز به همکاری و همراهی بیشتر ارگان‌های فرهنگی و مطبوعاتی کشورمان است تا بتوان جشنی در خور این عزیزان برپا کرد. اما واقعیت این است که با دست ها خالی نمی توان به این راه بلند ادامه داد.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران