اگر یکی از شرکت کنندگان مسابقه فرش دستباف ایران هستید یا از علاقمندان به فرش، گفت و گوی ما با حسن سربخشیان دبیر این مسابقه برایتان جالب خواهد بود. این مسابقه را عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، سیف ا.. صمدیان، رضی میری و بهمن جلالی داوری می‌کنند و جوایز برگزیدگان اردیبهشت ماه در کیش اهدا خواهد شد.

  • مدت‌ها بود که جای خالی برگزاری مسابقات و رویدادهای فرهنگی در ارتباط با فرش کاملا به چشم می‌خورد.
بله- حقیقت این است که ما تاکنون در زمینه معرفی فرش ایرانی و استفاده از ظرفیت و کارایی رسانه‌ها برای تبلیغ این هنر اصیل کوتاهی کرده‌ایم. اما امروزه مجددا ظرفیت و کارایی رسانه‌ها، به ویژه عکس، مورد توجه  قرار گرفته است و به همین جهت برای شناساندن اهمیت فرش دستباف و استفاده از تاثیر عکس در معرفی آن، مرکز ملی فرش ایران تصمیم گرفته است مسابقه‌ای با موضوع فرش دستباف ایران برگزار کند.

  • در فراخوان آمده است عکس‌های برگزیده در یک یا چند نمایشگاه در معرض دید قرار می‌گیرند.  
نمایشگاه اصلی و مراسم اهدای جوایز به برندگان مسابقه، در کیش و همزمان با سومین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف خواهد بود و با توجه به حضور تجار و خریداران سرشناس داخلی و خارجی، دست اندرکاران و علاقمندان فرش، پیش بینی می‌کنیم این نمایشگاه بازتاب خوبی داشته باشد.
البته فعلا مسوولیت من برگزار کردن نمایشگاه در کیش است اما می‌دانم که مرکز ملی فرش ایران مصر است که این نمایشگاه را در تهران نیز برپا کند به علاوه با توجه به اینکه رویدادهای مربوط به فرش در سراسر ایران زیاد است، احتمالا این نمایشگاه به شهرهای دیگر نیز خواهد رفت. البته هنوز برنامه زمانی آن مشخص نیست.

  • استقبال از مسابقه رضایت بخش بوده است؟
از پانزدهم فروردین که دبیر خانه پذیرفتن آثار را آغاز کرده است، تعداد زیادی کار به دستمان رسیده و همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر پی در پی با من تماس می‌گیرند که مهلت ارسال آثار را تمدید کنیم اما همانطور که قبلا اعلام شد این مهلت قابل تمدید نیست و از دوستان عزیز می‌خواهم که کار را به روز آخر نیندازند تا هم خودشان و هم ما دچار مشکل نشویم.

  • به نظر شما مدت زمان شرکت در مسابقه کافی است؟
ما تلاش کردیم در سال گذشته با اطلاع رسانی و تبلیغات، نظر علاقمندان را جلب کنیم تا از تعطیلات خود استفاده کرده و آثار مناسب شرکت در مسابقه را آماده کنند. پنج روز هم برای تحویل یا ارسال آثار به دبیرخانه، به نظر کافی است.
البته برای اینکه دوستان شهرستانی هم فرصت برابر داشته باشند تصمیم گرفته‌ایم آثاری که روز بیستم به پست تحویل داده می‌شوند را هم بپذیریم.

  • آیا نمایشگاه در موعد مقرر برگزار خواهد شد؟
قطعا- من در این زمینه بسیار مقید هستم و تلاش داریم که طبق برنامه روز بیست و ششم داوری تمام شود و پس از آن چند روزی زمان خواهیم داشت تا کارهای آماده سازی نمایشگاه و پذیرایی از ده نفر از برگزیدگان را انجام دهیم و نمایشگاه روز هشتم اردیبهشت افتتاح خواهد شد.

  • ممکن است تعداد آثار برگزیده بیشتر شود؟
خیر- همانطور که در فراخوان اعلام شده است فقط هشتاد قطعه عکس برای نمایشگاه انتخاب خواهد شد. اما ممکن است برای کتاب تعداد دیگری هم عکس از میان آثار رسیده انتخاب شود که طبق برنامه به آنها حق تصویر تعلق خواهد گرفت.

  •  کمی درباره موضوعات متعدد مسابقه توضیح دهید؟
این تقسیم بندی موضوعات با مشورت مرکز ملی فرش ایران انجام شده است و از این روست که به عکاسان کمک کند تا راحت تر تصمیم گرفته و بر موضوع مورد علاقه خود تمرکز کنند. اما همین جا اعلام می‌کنم که اگر موضوع دیگری خارج از این سیزده عنوان به نظر افراد رسید، دبیرخانه آن را می‌پذیرد.