880217_1.jpg

نمایشگاه عکس های "مهدی وثوق نیا" و ویدئو ی "تورج خامنه زاده" در گالری آریا با موضوع "گراند هتل قزوین" طی هفته جاری بر پا خواهد شد. گراند هتل قزوین در دوره قاجار و در زمان سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین، توسط معمار معروف قزوینی، استاد علی جولای در مرکز شهر و ضلع غربی کاخ چهلستون بنا می گردد. گراند هتل از قدیمی ترین هتل های باقی مانده در ایران است. به روایت تاریخ، این هتل محل اتفاقات سیاسی ای چون طرح کودتای تهران توسط رضا خان و … بوده است. همین اهمیت تاریخی موجب شده است تا بهانه ای باشد برای این دو هنرمند تا با نگاهی دوباره به این فضا، جستجو گر حضور انسان هایی باشند که به آن روح بخشیده اند.
۱۲ قطعه عکس از مهدی وثوق نیا که به صورت چاپ روی بوم، در ابعاد ۱۲۰×۸۰ و یک ویدئو سه لتی با باند صدای اختصاصی در این نمایشگاه به نمایش در می آیند. نمایشگاه از پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در گالری آریا افتتاح و تا ۲۸ همین ماه دائر خواهد بود.


گزارشی از نمایشگاه ویدئو و عکس های تورج خامنه زاده و مهدی وثوق نیا در نگار خانه آریا
نگاه‌های ماندگار در فضاهای خالی گراند هتل

آرزو جعفریان

تا به حال گراند هتل رفته اید ،گراند هتل در تاریخ هنر ایران هم رد پایی به جا دارد تا جایی که حسن هدایت فیلمی با این عنوان دارد و می پردازد به دختر لر و دیگر فیلم های اولیه سینمای ایران . اگر تا به حال کراند هتل را ندیده اید دو هنرمند در نمایشگاهی که در نگارخانه آریا برپاست ویدئو و عکس هایی رااز گراند هتل قزوین که اولین گراند هتل ایران است را به معرض تماشا گذاشته اند.
در این نمایشگاه مهدی وثوق نیا ۱۲ قطعه عکس را به معرض تماشا گذاشته است، در این عکس ها فضاهای خالی از گراند هتل را به نمایش گذاشته.  این فضاها با چهره هایی از اشخاص تلفیق شده اند و این اولین تجربه کاری او است که عکس ها به صورت کلاژ هستند.
وثوق نیا در رابطه با ایده ی عکس هایش می گوید: از گذشته علاقه زیادی به فضا های خالی داشته ام ، فضاهایی که افراد فکر می کنند چیزی ندارد، گراند هتل یک هتل لوکس بوده و شرایط بخصوصی داشته که هر کس نمی توانسته به آن راه پیدا کند و نگاه های بعضی افراد در آن به جا مانده است، او اضافه کرد: در این عکس ها اغلب از رنگ های سرد استفاده شده،نگاه افراد گلچین شده و طی ساعت های مختلف روز عکس ها را گرفته و بهترین ها را انتخاب کرده ام.
و نیز اثر ویدئویی تورج خامنه زاده در اصل ۳ فریم عکس از لوکیشن های مختلف گراند هتل است که به یک ویدئو سه لتی با باند صدای اختصاصی تبدیل شده ، او می خواهد حس همزاد پنداری را بین خودش و دوران های قبل و بعد را بوسیله این ویدئو ایجاد کند. از نظر او سیر تکاملی بشر ادامه دارد. او می گوید: گراند هتل یکی از فضاهای مرموزی است که حس خوبی را برایش به وجود آورده ، چون توسط میراث فرهنگی استان قزوین مرمت می شده توانسته اند به آن راه پیدا کنند.
خامنه زاده در اثر ویدئویی خود از نوعی پوشش استفاده کرده که باعث آشنایی زدایی شود، از نظر او انسانها در دوران متفاوت دارای نقاط مشابه هستند و آدم ها در بازه های زمانی در رفت وآمدند، تمام حرکاتشان به هم شیبه اند و این یک سیر تکاملی است که ادامه دارد.
علاقمندان می توانند تا ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶ الی ۲۰ (جز ایام تعطیل) از آثار دیدن کنند.