توجه: دبیرخانه فراخوان در تاریخ ۹ خرداد ۸۸ ضمن تمدید فراخوان تا ۳۱ خرداد ۸۸ متن فراخوان را با اصلاحات جدید تکمیل و منتشر کرد. جهت اطلاع از آخرین اصلاحات به سایت فراخوان مراجعه کنید.

گروه عکاسی فوکوس ۲ قصد دارد کتابی با موضوع قابلیت‌های صنعتی ایران با همکاری نهادهای مربوط چاپ کند.این کتاب در خارج از کشور توزیع می‌شود و هدف از آن نشان دادن قابلیت‌های صنعتی کشورمان است. امیدواریم با کمک تمامی هنرمندان عکاس کشورمان اثری بیاد ماندنی خلق کنیم که در خور نام کشورمان باشد.

آیین نامه:
۱-  شرکت تمامی عکاسان آزاد است.
۲-  فقط عکس‌های رنگی مورد قبول است.
۳- عکس‌های با جنبه مثبت و تبلیغاتی مد نظر هیئت انتخاب است. جنبۀ تبلیغاتی و اطلاع رسانی عکس در اولویت اول و جنبه زیبایی و هنری عکس در اولویت بعدی قرار دارد. بطور کلی عکس‌هایی انتخاب می‌شوند که قابلیت‌های کشورعزیزمان برای صادرات را نشان دهند. اعم از صادرات محصولات صنعتی، کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و یا خدمات.
۴-  تعدادی عکس به عنوان نمونه و برای راهنمایی در سایت فراخوان قرار دارد.
۵- حداکثر تعداد آثار ارسالی برای هر بخش در قسمت موضوعات آورده شده است.
۶-  آثار ارسالی می‌توانند بصورت تک عکس و یا مجموعه عکس باشند. هر مجموعه عکس بین ۳ تا ۷ عکس را دربر می‌گیرد. هیئت انتخاب مجاز است از بین مجموعه عکس‌ها تعدادی تک عکس انتخاب کند.
۷- عکاس مجاز به انجام هرگونه پردازش در عکس است. اعم از کامپیوتری و یا در طی مراحل چاپ
۸- شرکت کنندگان برای مرحله انتخاب کافیست آثار خود را در اندازه کوچک ارسال کنند.
–  اندازه بزرگترین ضلع عکس های دیجیتال ۸۰۰ پیکسل باشد. فرمت عکس‌ها jpg و باQuality 7  ذخیره شوند.
– آثاری که فاقد فایل دیجیتال است (آنالوگ) را می‌توانید به صورت چاپ شده برروی کاغذ عکاسی ارسال کنید. حداقل اندازه عکس ۱۸×۱۳ سانتی متر و حداکثر ۳۰×۲۰ سانتی متر باشد.
۹- پس از انتخاب آثار، برگزارکننده با صاحبان آثار منتخب تماس گرفته و عکاس می‌بایست نهایتاً ظرف ۳ روز کاری فایل دیجیتال با سایز اصلی را ارسال کند. در مورد آثار آنالوگ یک چاپ ۳۰×۲۰ و با کیفیت مناسب از آثار منتخب درخواست می‌شود.
۱۰- حق تألیف آثار منتخب به حساب صاحب اثر واریز می شود. حق تألیف هر تک عکس پانصد هزار ریال و هر مجموعه عکس یک میلیون و پانصد هزار ریال است.
۱۱-  برگزار کننده مجاز است از عکس‌های منتخب که حق تألیف آنها پرداخت شده در نشریات، کتب و سایر اقلام تولیدی خود با قید نام عکاس استفاده کند.
۱۲-  ارسال اثر توسط عکاس به منزلۀ اعلام مالکیت معنوی عکس‌ها است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله ای عواقب حقوقی و جزایی آن برعهده شرکت کننده است.
۱۳-  فرم شرکت و برچسب آثار را به دقت تکمیل کرده و ارسال کنید.
۱۴-  در فرم ثبت نام در قسمت شماره حساب در صورتی که شماره حساب سپهر صادرات دارید آن را یادداشت کنید. در غیر این صورت شماره کارت ATM یکی دیگر از بانک‌هایی که در فرم آمده یادداشت کنید.
۱۵- عکس‌هایی که برخلاف آیین نامه ارسال شوند و نیز عکس‌هایی که فاقد اطلاعات خواسته شده درباره عکس و عکاس باشند، حذف شده و انتخاب نمی‌شوند.
۱۶-  آثار ارسالی برگشت داده نمی‌شود و پس از مرحله انتخاب معدوم می‌شوند.
۱۷-  ارسال اثر به منزل قبول شرایط فراخوان است و تصمیم گیری در مورد نکات پیش بینی نشده به عهده برگزار کنندگان است
۱۸- آخرین مهلت ارسال آثار ۹ خرداد می باشد. لطفاً ارسال آثار را به آخرین روز موکول نکنید!
۱۹- برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت فراخوان مراجعه کرده و یا با شماره ۰۹۳۵۴۸۸۳۴۲۴ تماس بگیرید.

هیئت انتخاب:
۱- سید مجتبی علوی، دکترای مدیریت تبلیغات چند رسانه ای (دانشگاه کانتربری انگلستان)؛برگزارکننده چندین جشنواره فرهنگی هنری،تهیه کننده چندین فیلم ، روزنامه نگار
۲-  داریوش اورانوس بخت، ۱۱ سال سابقه عکاسی، شرکت در جشنواره های مختلف داخلی وخارجی، مدرس عکاسی
۳- علی سامعی، ۲۱ عکس برگزیده در جشنواره های خارجی، دریافت بیش از ۲۰ جایزه عکاسی، حضور در بیش از  80 جشنواره و نمایشگاه عکس خارجی و داخلی

موضوعات:
الف: بخش صنعت (S)
–  در این بخش هر عکسی که قابلیت‌های صنعتی ایران را برای صادرات نشان دهد مد نظر است. در زیر تعدادی از موضوعات به عنوان نمونه پیشنهاد می‌شوند:
صنایع خودروسازی، موتورسیکلت، دوچرخه، نفت، گاز، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، نیروگاه‌های برق، نیروگاه‌های برق بادی، صنایع فولاد و نورد، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو، ذوب آهن، کارخانجات صنعتی تولید محصولات مس و آلومینیوم، کارخانجات صنایع غذایی (کمپوت، آب میوه، رب، ماکارونی، آرد، لبنیات و …)، نساجی، صنایع پوشاک، مبلمان، صنایع چوب و کاغذ، مخابرات، انتقال نیرو، سد سازی، پل سازی، پروژه های عمرانی بزرگ (برج سازی، ورزشی و …)،  جاده سازی، ماهواره امید، صنایع هوایی، راه آهن، نیروگاه هسته ای، لاستیک سازی، معادن (مس، آهن، فیروزه، طلا، نقره، سنگ‌های ساختمانی، زغال سنگ و …)، صنایع الکترونیک، کارخانجات لوازم خانگی، کشتی سازی، اسکله، محصولات شوینده، صنایع دارویی، لوازم بهداشتی
کادرهای باز از مراحل تولید و استخراج، کادرهای بسته و تبلیغاتی از محصولات مد نظر است. در این بخش محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
ب: بخش کشاورزی(K) :
زعفران، پسته، خرما، برنج، کشمش، انگور، چای، پنبه، انار، خشکبار، انجیر، زرشک، ریواس، زیتون، مرکبات و …
– در این بخش عکس‌هایی مد نظر است که قابلیت‌های محصولات کشاورزی ایران را برای صادرات نشان دهند. کادرهای باز از مزارع- عکس از درخت یا بوته- کادر بسته یا کادرهای تبلیغاتی از خود محصول (در مزرعه یا آتلیه)- عکس از کلیه مراحل پرورش- برداشت، بسته بندی، فرآوری و فروش و نیز عکس‌های تبلیغاتی مد نظراست. در این بخش محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
ج: بخش دامپروری (D)
پرورش گاو، گوسفند، مرغ وطیور، شترمرغ، اسب اصیل، زنبور عسل، کرم ابریشم، ماهی، خاویار، شتر
کادر باز از محل پرورش- کادر باز و بسته از خود حیوان و محصولات آن- عکس از کلیه مراحل پرورش، فرآوری یا بسته بندی محصولات و فروش و نیز عکس‌های تبلیغاتی مد نظر است. در این بخش محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
د: بخش صنایع دستی (SD)
فرش، قلمزنی، سایر صنایع دستی
کادر باز و بسته از خود محصول، ارائه محصول، مراحل تولید و فروش و نیز عکس‌های تبلیغاتی مد نظر هستند. در این بخش محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
ه:بخش میراث فرهنگی و معماری (M)
در این بخش هرعکسی که نشان دهندۀ میراث فرهنگی و معماری ایران باشد و یا اماکنی که قابلیت جذب توریست را دارند مد نظر هستند. کادرهای باز بیشتر از کادرهای بسته که به جزئیات (detail) پرداخته‌اند مد نظر هستند. هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۵ اثر در این بخش ارسال کند.
ابنیه تاریخی: تخت جمشید، میدان امام اصفهان، سی و سه پل و …
آرامگاه‌های مشاهیر ایران: فردوسی، نادرشاه، خیام، عطار، حافظ، سعدی و …
برج میلاد و …
و: بخش طبیعت ایران (T)
در این بخش کادرهای باز از طبیعت ایران مدنظر است. جنبۀ زیبایی اثر در اولویت قرار دارد.
دریا، جنگل، کویر، کوهستان، مراتع، مرداب، پرندگان، حیات وحش، پاییز، مناظر برفی
در این بخش فقط تک عکس مد نظر است. هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۵ اثر در این بخش ارسال کند.

ارسال آثار:
۱-  برچسب آثار را پرکرده و پشت عکس‌ها درگوشه سمت راست و بالا بچسبانید.
۲-  برروی CD یا DVD حاوی عکس‌ها نام و نام خانوادگی و شماره تلفن عکاس را بنویسید.
۳- فایل‌های دیجیتال مطابق زیر نامگذاری شوند:
شماره ردیف عکس در هر بخش- دو حرف اول اسم – پنج حرف اول فامیل – کد بخش
 -مثال: اگر نام شرکت کننده Ali Rezamanesh باشد:
عکس شمارۀ ۴ وی در بخش صنعت به این روش نام گذاری شده s–rezam-al-4
عکس شمارۀ ۴ وی در بخش طبیعت به این روش نام گذاری شده t-rezam-al-4
کد بخش:
=S صنعت، =SD صنایع دستی، =K کشاورزی، =D دامپروری، =T طبیعت ایران، =M میراث فرهنگی و معماری
۴- عکس‌های هر بخش را در پوشه (folder) جداگانه به نام کد هر بخش ذخیره کنید.عکس‌های هر موضوع را در پوشه جداگانه با نام موضوع و در داخل پوشه بخش اصلی ذخیره کنید. هر مجموعه عکس را در داخل یک پوشه به نام موضوع و در بخش مربوطه ذخیره کنید.
– مثلاً اگر عکاسی در ۲ بخش کشاورزی و صنعت شرکت می‌کند. ابتدا ۲ پوشه به نام‌های S عکس‌های بخش صنعت و K عکس‌های بخش کشاورزی درست می‌کند. سپس عکس‌های پسته را در پوشه‌ای بنام پسته و در پوشه K ذخیره می‌کند و عکس‌های زعفران را در پوشه‌ای بنام زعفران و در پوشه K ذخیره می‌کند.
۵-  در مورد عکس‌های دیجیتال فرم مشخصات عکس‌های دیجیتال را پرکرده و همراه آثار ارسال کنید.
۶-  آثار را به آدرس زیر ارسال کنید:
تهران – خیابان پیروزی – چهارراه کوکاکولا- خیابان جعفرنژاد – پلاک ۴۷ جدید – واحد یک – کدپستی ۱۷۶۵۷۸۴۸۱۱

فراخوان و فرم شرکت

دبیرخانه فراخوان بند زیر را به فراخوان اضافه کرد: (دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۸ ساعت ۱۶)

۲۰ – از آنجا که قصد برگزارکنندگان تهیه کتابی است که تمام قابلیت‌های ایران عزیز را نشان دهد و نمی‌توان برای شرکتی خاص تبلیغ نمود، بلکه هدف معرفی خود محصولات ایراتی است. و برای استفاده از تمام پتانسیل موجود در بین هنرمندان عکاس، دبیرخانه فراخوان به اطلاع می‌رساند در صورتی که عکسی از محصولات صادراتی دارید که نشان تجاری (Brand) شرکت خاصی را تبلیغ می‌کند، می‌توانید با استفاده از پردازش‌های کامپویتری نشان تجاری را به نام انگلیسی ایران (IRAN) یا نشان پرچم ایران تغییر داده و سپس عکس را برای فراخوان ارسال کنید.

دبیرخانه فراخوان بند زیر را به فراخوان اضافه کرد: (سه‌شنبه ۵ خرداد ۸۸ ساعت ۱۱)

لازم به ذکر است آثار دیجیتال فقط ارسال سی دی به صورت فرمت ذکر شده در بالا کافی است، و نیازی به ارسال چاپ نیست.