سایت عکاسی – یاسر تو یسرکانی

نشست مطبوعاتی تصویر سال با خبرنگاران و عکاسان مطبوعات امروز صبح ساعت ۱۱ در خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این نشست کلیپ کوتاهی از نمایشگاه سال گذشته در خانه هنرمندان پخش شد و سپس سیف‌الله صمدیان در مورد تصویر سال ۸۲ توضیحاتی ارایه داد.
وی گفت: سال گذشته برای اولین بار همزمان با انتشار تصویر سال نمایشگاهی از آثار در خانه هنرمندان برگزار شد که آثار ۱۵۰ هنرمند عکاس، گرافیست، کاریکاتوریست و سینماگر به نمایش درآمد.
اتفاق مهمی که در سال گذشته افتاد زلزله بم بود که عکاسان ایرانی آن را به خوبی پوشش دادند. به همین منظور می خواستیم نمایشگاه ویژه‌ای از آثار عکاسان در بم داشته باشیم که به خاطر نمایشگاه بام شکسته بم نخواستیم کار تکراری کنیم. به هر حال در تصویر سال ۸۲ بخش ویژه بم داریم که از ۸۰ عکاس هر کدام یک عکس به انتخاب خودشان از روز شنبه ۱۶ خرداد ماه در خانه هنرمندان به نمایش درمی آید. در این عکس ها اثری از اجساد و صحنه های تلخ نمی بینیم و بیشتر جنبه های هنری و انسانی را در نظر گرفتیم.

tasvir3.jpg (عکس: ارشیا کیانی/AFN)
با توجه به این که تصویر سال شامل رویدادهای سال گذشته و سه ماه اول سال بعد است؛ از جمله مهم ترین موضوعات دیگر در بخش عکاسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عکس از جشنواره ‌های مهم فیلم، تئاتر، عکس، نقاشی، مجسمه سازی و… انتخابات مجلس هفتم زلزله چالوس عکس های منتخب جشنواره ‌های ایران گزارش های تصویری از سینما و تئاتر در بخش گرافیک نیز ۲۰ اثر و در بخش کاریکاتور نیز ۱۸ اثر از هنرمندان پیشکسوت این رشته ها به انتخاب خودشان به نمایش درمی آید. بخش جدیدی که امسال برای اولین بار به تصویر سال اضافه شده جشنواره فیلم تصویر هنرمند است که شامل کلیه فیلم هایی است که از زندگی یک هنرمند ایرانی ساخته شده است. در این بخش بیش از ۶۰ فیلم داریم که از ۱۶ تا ۲۸ خرداد هر روز در دو سئانس ۵ تا ۷ و ۷ تا ۹ به نمایش درمی آیند و از ساعت ۹ تا ۱۱ شب جلسات گفت و شنود با سازندگان و موضوعات فیلم ها خواهیم داشت. با راه‌اندازی این جشنواره کل هنرهای تصویری که قرار است در دل تصویر سال داشته باشیم را کامل کردیم. زیرا قبلاً از سینما فقط گزارش تصویری داشتیم. هدف ما در این جشنواره این است که با توجه به وجود امکانات دیجیتال جوانان فیلسماز بتوانند از زندگی هنرمندان ایرانی فیلم بسازند یا پشت صحنه کارهایشان را نشان دهند. ما هنرمندانی داریم که ۴۰-۵۰ سال از زندگی خود را وقف هنر کرده‌اند حتی ۴-۵ ثانیه فیلم از آن ها ساخته نشده است. وی اضافه کرد: با کامل شدن این مجموعه با فیلم، اتفاق نادری در هنر ایران افتاده که از حالا تقاضای زیادی در نقاط مختلف دنیا پیدا کرده و قرار است آثار در کشورهای خارجی به نمایش گذاشته شوند؛ به همین منظور شکل ارایه آثار به گونه‌ای انتخاب شده که قابل حمل و نقل باشند. وی در مورد افتتاحیه گفت: افتتاحیه رسمی نداریم و اختتامیه رسمی داریم و همانند پارسال در پایان اختتامیه با حضور هنرمندان شرکت کننده عکس دسته جمعی خواهیم گرفت. لازم به ذکر است تصویر سال ۸۲ زیر چاپ است و به قیمت ۳۰۰۰ تومان به فروش خواهد رفت و در زمان برگزاری نمایشگاه با ۵۰۰ تومان تخفیف پیش فروش می شود.

افتتاح نمایشگاه شانزدهم خرداد است و مراسم افتتاحیه روز بیست و نهم خرداد خواهد بود.