نشست خبری دومین جایزه سالانه عکاسی مطبوعاتی کاوه گلستان، روز یکشنبه – ۲۵ بهمن ۸۳ در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست خبری «لیلی گلستان»، دبیر جایزه و «بهمن جلالی» عضو شورای سیاست گذاری، به نمایندگی سایر اعضاء ضمن ارایه توضیحات کوتاهی در مورد برگزاری نخستین دوره جایزه سالانه کاوه گلستان، فراخوان دومین دوره و شرایط ارسال را اعلام کردند.

«از نمایشگاه و مسابقه پارسال راضی بودیم.» این جمله، نخستین جمله ای است که «لیلی گلستان» در مورد برگزاری اولین دوره مسابقه می گوید. بعد از آن، به محدودیت ها و تنگناهای دوره پیش اشاره می کند که: «اولین تجربه ما بود. زمان کافی هم در اختیار نداشتیم. با این وجود حاصل کار رضایت بخش بود.» از جمله تاثیراتی که کمبود وقت در کیفیت کار گروه برگزار کننده این مسابقه داشته، پایین بودن کیفیت کاتالوگ بود. «گلستان» می گوید: « کاتالوگ خوب نبود. به این دلیل که ۴۵ روز منتظر اجازه چاپ آن بودیم و این اجازه، تنها ۱۰ روز مانده به برگزاری مراسم داده شد.» او فکر می کند برنامه سال ۸۴ که روز ۱۴ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد، راضی کننده باشد.

او همچنین نوید بین المللی شدن این مسابقه در سال های آینده را می دهد: «با وجود مشکلاتی که برگزاری مسابقه به صورت داخلی داشت، اما استقبال عکاسان خارجی که کاتالوگ را دیده اند سبب شده تصمیم بگیریم بعد از سال ۸۵ جایزه را به صورت بین المللی برگزار کنیم.»

استقبال عکاسان از اولین دوره جایزه سالانه عکاسی مطبوعاتی کاوه گلستان بیش از پیش بینی برگزارکنندگان آن بوده است. به طوری که انتظار ارسال ۵۰۰ عکس برای اولین دوره، و رسیدن ۲۴۵۰ عکس به دبیرخانه جایزه، بیانگر توجه و استقبال عکاسان از این جایزه است.

او با تاکید بر «مستقل و ناوابسته» بودن این جایزه می گوید: «به دنبال جذب اسپانسر های خصوصی هستیم تا استقلال جایزه را حفظ کنیم.»

بخش داوری هم، اگرچه در دوره اول با اعتراض بعضی از عکاس ها همراه بوده اما شیوه سابق برای دور دوم هم به کار خواهد رفت. یعنی: «اینکه از کارشناسان رشته های مختلف هنری برای بخش داوری استفاده شود، در همه جای دنیا مورد قبول است. ما هم قصد داریم این شیوه را در مسابقه کاوه به کارببریم.»

داوران این دوره پنج کارشناس از رشته های عکاسی، سینما و ارتباطات هستند: «رخشان بنی اعتماد»، که فیلم هایش را بیشتر با مضمون اجتماعی می سازد، «یونس شکرخواه»، سردبیر سایت اینترنتی جام جم آن لاین و عضو شورای سردبیری کتاب هفته، «کامران جبرئیلی»، دبیر عکس آژانس آسوشیتدپرس در بخش کشورهای حوزه خلیج فارس، «جیهان عمار»، ادیتور و دبیر عکس آژانس عکس فرانس پرس، و «حسن سربخشیان»، عکاس خبرگزاری آسوشیتد پرس که در بخش «عکس خبری» مسابقه کاوه گلستان سال ۸۳ برگزیده شده است.

«بهمن جلالی» در مورد حضور «سربخشیان» در میان داوران می گوید: «قرار بر این است که هر سال از بین سه برنده دوره گذشته، یک نفر به عنوان داور حضور داشته باشد.» او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا جایزه کاوه به عکس ها و عکاس هایی با شیوه های متفاوت با سبک کاری کاوه تعلق گرفته است، می گوید: «کاوه گلستان، عکاسی بود با شیوه خاص خودش. ما نمی خواهیم نسخه ای به نام کاوه برای بقیه عکاس ها بپیچیم. این کار را نفی موجودیت عکاس ها، توهین به آنها و توهین به خود کاوه می دانیم. چون خود او هم هیچوقت نخواسته سلیقه اش را به کسی اعمال کند.»

«لیلی گلستان» هم در پاسخ به این سوال که چه تدبیری برای جلوگیری از خدشه دار شدن نام کاوه در مسابقه ای که به نام او، و برای حمایت از عکاسان جوان برگزار می شود اندیشیده اند، می گوید: «وظیفه ما این نیست که همه دیدگاه ها را یکسان کنیم.» و عقیده دارد : «حتما آدم هایی هستند که روی نام کاوه، خش بیندازند. سعی می کنیم این افراد را نادیده بگیریم.»

تغییراتی که امسال در شرایط شرکت در مسابقه به وجود آمده، عبارتند از تعیین سن شرکت کنندگان در بخش «استعداد جوان» از ۱۸ تا ۳۰ سال، و تعیین تاریخ عکس در بخش تک عکس خبری که باید از اول تیر ۸۳ تا تیر ۸۴ باشد. در این دوره علاقمندان به شرکت در مسابقه باید آثار خود را به صورت فایل دیجیتالی و بر روی CD، همراه با فرم شرکت در مسابقه و شناسنامه هر عکس، از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۳۰ تیر ۸۴ به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

اطلاعات دقیق در مورد فراخوان و مقررات ارسال به زودی در سایت اختصاصی مسابقه به نشانی www.golestanaward.com منتشر می شود.