حضور یک عکاس ایرانی در بزرگترین رخداد عکاسی آمریکای شمالی

naderdavoodi.jpg

سوریه کبیری، واشنگتن پریزم – نمایشگاه عکس”شکستن قاعده ها” از نادر داودی در نیمه ماه مه که ماه عکاسی در تورنتو لقب گرفته است، نخستین حضور یک عکاس ایرانی در بزرگترین رویداد عکاسی آمریکای شمالی را تجربه خواهد کرد.
جشنواره عکاسی تورنتو که هر ساله با نام کانتکت برگزار می شود هشتمین سال فعالیت متوالی خود را شاهد است. برگزار کنندگان جشنواره معتقدند که برپایی بیش از ١۵۰ نمایشگاه عکس و حضور بیش از ۴۰۰ عکاس کانادائی و جهانی در این نمایشگاهها جشنواره کانتکت را به بزرگترین رویداد در نوع خود در آمریکای شمالی تبدیل کرده است. در طول ماه مه عکاسان بزرگ جهان به تورنتو می آیند و کارگاههای عکس، فیلمهای آموزشی و مستند در ارتباط با عکاسی و میهمانیهای کوچک و بزرگ که به بهانه افتتاح نمایشگاههای متعدد برپا می شود فرصت استثنایی را برای آشنایی هنرمندان شاخه های گوناگون عکاسی با یکدیگر فراهم می آورد. ضمن آنکه شهر تورنتو به بهانه جشنواره کانتکت بیش از پیش مشتاق تماشای دنیا از نگاه عکاسان بزرگ می شود.
نادر داودی فتوژورنالیست ایرانی نیز در چهاردهم ماه مه نمایشگاه عکس خود را با عنوان “شکستن قاعده ها” در کتابخانه دانشگاه تورنتو واقع در مرکز شهر افتتاح خواهد کرد. نمایشگاه او درشامل تصاویری است که موقعیت زنان ایرانی سنت شکن را در جامعه امروز ایران روایت خواهد کرد. داودی در باره علت انتخا ب این موضوع می گوید: “معتقدم زنان ایرانی سهم بزرگی در ایجاد تغییرات اجتماعی دارند و نیروی عظیم آنها و اشتیاق بی مانندشان به تجربه رفتارهای جدید موجب تحولات نابهنگام خواهد شد.” او در مورد ارزیابی اش از این نمایشگاه می گوید: “این یک روایت فتوژورنالیستی است و من تلاش کرده ام تا حد امکان گزارشی خلاصه اما مفید از روند تغییرات در تمام حوزه های فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی را ارائه کنم.”
داودی از آن دسته عکاسانی است که کمتر در مورد کارهایش صحبت می کند و تلاش برای گفتگو با او نیز کار دشواری است: “اگر قرار به صحبت کردن بود، عکاسی را انتخاب نمی کردم”.
هر کدام از عکسهای او یک عنوان، تاریخ و شرح مختصری را به همراه دارند که اطلاعات عکس را تکمیل می کنند. داودی از سال ١٣٧۵ به عکاسی از این موضوع علاقه مند شده است و آن را به صورت یک پروژه شخصی ادامه می دهد. او امیدوار است تا روزی بتواند این مجموعه را منتشر کند. “ایرانیها در مستند کردن جریان زندگی روزانه خود و ماندگار کردن آن کمتر تلاش می کنند. گمان من بر این است که برای عکاسان مطبوعاتی یا آنها که گزارشهای مستند تهیه می کنند هیچ کاری شوق آورتر از به تصویر کشیدن لحظاتی نیست که به سرعت عبور لحظات از یاد ما می روند.”
عکسهای این نمایشگاه او در ایران، آمریکا، فرانسه و کانادا گرفته شده اند. داودی معتقد است که جنبش تغییرات اجتماعی با پشتوانه حضور زنان ایرانی محدود به مرزهای جغرافیایی خاصی نمی شود. “از نظر من برپایی مراسم دعای کمیل توسط زنان ایرانی در لوس آنجلس همانقدر جالب است که آموزش رقص در خانه ای در محلات جنوبی شهر تهران!”
آیا حضور در فستیوال کانتکت مهم تلقی می شود، داودی با بی تفاوتی توضیح می دهد: “خیر! نه از آن جهت که کانتکت فستیوال بی اهمیتی است، بلکه از آن روی که هر عکاس دیگری با کمی تلاش و پی گیری خواهد توانست جایی برای خود در آن دست و پا کند. حضور در چنین رویدادهایی برای یک عکاس مزیت نیست، نوع بهره گیری از این حضور مزیت است”. نمایشگاه عکس کانتکت روز اول ماه مه (یازدهم اردیبهشت) به طور رسمی افتتاح می شود و یک ماه ادامه خواهد یافت. گر چه برخی از نمایشگاهها اندکی زودتر و بعضی تا چند روز پس از اختتام رسمی نیز چشم بازدید کنندگان را می نوازند.
در کنار نمایشگاه های عکس در ١۵۵ نقطه شهر تورنتو٬ چهار سخنرانی ٬ هشت کارگاه تخصصی و چهارده فیم مستند به نمایش درمی آیند. از این میان ٢٨ نمایشگاه جمعی و بقیه انفرادی هستند.
اولین سخنرانی درمهمانی نهار و جمع آوری حمایتهای مالی توسط عکاس و موسیقیدان شهیر و صاحب سبک نیویورکی، دیوید بایرن ایراد خواهد شد.
درکارگاههای آموزشی چگونگی ارائه و نگارش صحیح سوابق تخصصی برای عکاسان تشریح خواهد شد. بخش نمایش فیلم با همکاری هیئت ملی فیلم کانادابرگزار میشود. یکی از مهمترین مستندهائی که در این بخش به نمایش در خواهد آمد” نگاه شور آفرین” اثرهینز باتلر مستند ساز سوئیسی است. این نمایش که با حمایت بخش فرهنگی کنسولگری فرانسه در تورنتو به نمایش در می آید در مورد کارهای هنری کارتیه برسون استاد مسلم فتو ژورنا لیسم و از با نیان آژانس معتبر مگنوم است. مستند تکان دهنده” مرگ به خاطر بیان واقعیت” در مورد دان الدون خبرنگار رویتر است که در سال ١٩٩٣ در سن ٢٢ سالگی و به هنگام انجام وظیفه در سومالی سنگسار شد و جان سپرد.
نمایشگاه عکسهای نادر داودی روز شنبه بیست و چهارم اردیبهشت (چهاردهم ماه مه) در کتابخانه روبارتز در دانشگاه تورنتو افتتاح میشود و تا دهم خرداد ماه (سی و یکم ماه مه) برای بازدید علاقه مندان دایر میباشد.
داودی عضوموسس انجمن فتو ژورنالیستهای ایران” ناشرهفته نامه تماشاگران” و عضواتحادیه بین المللی روزنامه نگاران ورزشی و اتحادیه عکاسان خبری شرق کانادا می باشد. وی در تهیه گزارش رد پای مارکوپولو در ایران با نشریه نشنا ل جئوگرافیک همکاری کرده است.
داودی در ده سال گذشته جوایز متعددی را در مسابقه های عکس داخلی و خارجی از آن خود کرده است که هیچیک از آنها را مهم نمی شمارد “مهم عکسی است که از ما بازماند.”