holtser.jpg

از روز سه شنبه ۳ خرداد ماه ۱۳۸۴ مجموعه فرهنگی هنری صبا،نگارخانه خیال، میزبان مجموعه آثار نفیس و ارزشمند عکاس آلمانی ارنست هولستر است. این نمایشگاه با عنوان هزار جلوه عکاسی ازسوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی برگزار می شود.
هزار جلوه عکاسی با نمایش ۷۰ عکس هولتسر از ایران دوره ناصرالدین شاه تصویری ماندگار از آن دوره را به نمایش می گذارد.
ارنست هولتسر مهندس آلمانی تبار (متولد ۱۸۳۵ میلادی ) که در طی مدت ماموریتش از سوی دولت انگلیس درتلگرافخانه ی جلفای اصفهان عکسهای بسیاری از ارامنه جلفا و فرهنگ و معماری شهر اصفهان تهیه کرد.
او علاوه بر مهندسی تلگراف از دیگر علوم و فنون جدید نیز بهره‌ای برده بود. عکاسی خوب و مردم‌شناسی متوسط بود. به اصفهان علاقمند شد و دیگر از این شهر نرفت و با پشتکار به جمع‌آوری یادداشتها و اطلاعاتی از وضع زندگی مردم، مشاغل،‌ آمار کسبه و آداب و رسومی پرداخت که بسیاری از ویژگی‌های آنها اکنون دیگر معمول نیست.
وی از مردم در محیط واقعی زندگی و کارشان عکس می‌گرفت. تنها در بعضی موارد پرده‌ای ساده پشت سر آنها می‌آویخت،‌ تا اشیاء و موضوعات زائد را از کادر عکس حذف کند. همین امر باعث شده، جزئیات دقیقی از فضای اجتماعی آن زمان ثبت شود.

holtser2.jpg

برخی ازعکسهای وی با گزارش ها و توضیحاتی همراه است که ارزش تاریخی این عکسها رابخاطر پرداختن به جزئیات زیر و بم جوانب زندگی آنروز ایران، چند برابر می کند چنانکه این یادداشتها یکی از منابع مهم مطالعات مردم‌شناسی منطقه اصفهان در نیمه دوم دوران ناصری به شمار میآید.
عکسهای هولتسر در کتابها و نشریات مربوط به عکاسی به چاپ رسید. و نمایشگاههایی از آثارش در مراکز هنری اروپا از جمله لندن برگزار شد.
لازم به ذکر است که مجموعه اثار ارنست هولتسر در کتاب نفیس و ارزشمندی با مقدمه پریسادمندان، محقق تاریخ عکاسی ایران، همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، منتشر شد. درباره این کتاب در آینده بیشتر خواهیم گفت.
این نمایشگاه تا ۱۳ خرداد همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر و پنجشنبه ها تا ۲ بعد از ظهر برای بازدید عموم دایر است. فرهنگسرای خیال درخیابان ولیصر،بالاتر از چهارراه ولیعصر،قبل از تقاطع طالقانی واقع شده است.