کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با هدف اشاعه فرهنگ دریایی در کشور و ایجاد زمینه‌های مناسب برای آشنایی و نزدیکی هر چه بیشتر افکار عمومی و عکاسان با مقوله دریا و موضوعات مرتبط با آن، دومین جشنواره عکس دریایی کشور را برگزار می‌کند.
به همین منظور از تمامی عکاسان محترم کشور دعوت می‌شود با تشریک مساعی و ارسال آثار خود ما را در برگزاری شایسته تر این جشنواره همراهی نمایند.
الف) آخرین مهلت ارسال آثار: ۷ مهر ۱۳۸۴ (همزمان با روز جهانی دریانوردی)
ب ) انتخاب و داوری: ۲۱ مهر ۱۳۸۴
ج ) برگزاری نمایشگاه و اهداء جوایز به برگزیدگان جشنواره: ۷ آذر( به مناسبت روز نیروی دریایی )
موضوع :
جشنواره در شش بخش برگزار می‌شود:
۱. کشتی و دریا
۲. بندر و دریا
۳. صنعت و دریا
۴. طبیعت، محیط‌زیست و دریا
۵. انسان و دریا
۶. آزاد ( در حوزه‌های مرتبط با موضوع دریا )
امتیازات
۱. عکس‌های برگزیده به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
۲. به ازای هر یک از آثار که به نمایشگاه راه یابد مبلغ ۰۰۰/۴۰۰ ریال به صاحب اثر پرداخت خواهد شد.
۳. عکس‌های برگزیده به صورت یک مجموعه چاپ و منتشر خواهد شد.
جوایز
الف) نفر اول در بخش‌های شش‌گانه:
۶ سکه تمام بهار آزادی/ لوح افتخار/ تندیس جشنواره/ نشان ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
(جمعاً ۳۶ سکه تمام بهار آزادی)
ب ) نفر دوم در بخش‌های شش‌گانه:
۴ سکه تمام بهارآزادی/ لوح افتخار/ تندیس جشنواره/ نشان ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
( جمعاً ۲۴ سکه تمام بهار آزادی)
ج ) نفر سوم در بخش‌های شش‌گانه:
۳ سکه تمام بهارآزادی/ لوح افتخار/ تندیس جشنواره/ نشان ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
( جمعاً ۱۸ سکه تمام بهار آزادی)
د) هم‌چنین از ۱۲ نفر در بخش‌های مختلف با اهدای جوایز تقدیر به عمل خواهد آمد.
داوران جشنواره :
۱. محمد اسلامی‌راد
۲. سیدعباس میرهاشمی
۳. فرهاد سلیمانی
دبیر جشنواره: داریوش عسگری
مدیر اجرایی جشنواره: ابراهیم رجبیان
مقررات جشنواره:
۱. شرکت تمامی عکاسان در این جشنواره آزاد است.
۲. عکس‌ها و آثار ارسالی می‌بایست مربوط به محدوده جغرافیایی کشور ایران و آب‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.
۳. هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۰ عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
۴. تمامی عکس‌های ارسالی به صورت چاپ آنالوگ یا دیجیتالی باشد. ( پرینت با کیفیت مطلوب هم پذیرفته می‌شود.)
۵. ابعاد و اندازه عکس‌های ارسالی به صورت رنگی و سیاه و سفید حداقل با عرض ۲۰ سانتیمتر و طول آن حداکثر ۴۵ سانتیمتر باشد، عکس‌ها نباید قاب یا پاسپارتو شده باشد.
۶. از عکاسانی که آثار خود را به صورت چاپ یا پرینت دیجیتال ارسال می‌نمایند تقاضا می‌شود که حتماً عکس خود را در اندازه ۳۰×24 سانتیمتر با حداقل DPI 300 و فرمت Tif به صورت CD به همراه عکس‌ها یا پرینت ارسال نمایند. ( برای هر عکس، بخش مورد نظر، نام عکاس، عنوان، محل و تاریخ عکاسی درج می‌شود. )
۷. عکس‌های ترکیبی و ساخته شده توسط ابزار گرافیکی پذیرفته نخواهد شد.
۸. دبیرخانه از دریافت عکس‌های فاقد کیفیت و چاپ مطلوب معذور می‌باشد.
۹. تکمیل فرم شرکت در جشنواره توسط عکاس و ارسال آن همراه عکس‌ها ضروری است.
۱۰. ارسال اثر توسط افراد به منزله قبول مالکیت اثر و اصالت آن تلقی گردیده و هیچ‌گونه مسئولیتی به عهده دبیرخانه نخواهد بود.
۱۱. هر عکاس باید برچسب مربوطه را تکمیل و پشت هر عکس بچسباند.
۱۲. برگزارکننده مجاز است که آثار منتخب را در نقاط مختلف اعم از داخل یا خارج کشور به نمایش بگذارد و از این آثار در انتشارات خود با ذکر نام عکاس استفاده نماید و چنانچه این امر منجر به کسب درآمدی شود، برگزارکننده مطابق تعرفه خود هزینه استفاده از عکس را به صاحبان اثر پرداخت می‌کند.
۱۳. به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۱۴. آثاری که به نمایشگاه راه نیافته‌اند عودت داده می‌شوند.
۱۵. دبیرخانه جشنواره ضمن به کار بردن نهایت کوشش خود برای حفظ و نگهداری عکس‌ها هیچ مسئولیتی را در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب یا مشکلات پست نمی‌پذیرد.
۱۶. ارسال عکس برای این جشنواره به منزله قبول شرایط و مقررات آن است.
۱۷. تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده به عهده برگزارکننده است.
دبیرخانه : تهران ـ خیابان پاسداران ـ میدان شهید صیادشیرازی(فرمانیه سابق) ـ برج آسمان ـ شماره ۳۷ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
تلفن : ۲۸۱۳۸۱۶ ـ ۲۳۸۴۴۷۵۵، فاکس : ۲۸۱۳۸۱۹

مشروح گزارش سفر هنرمندان عکاس به بنادر کشور

از تاریخ ۲۲ الی ۲۵ تیرماه جاری
سفر پنجمین گروه هنرمندان عکاس به بندر بوشهر، جزیره خارک و منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

booshehr.jpg

در پی اعزام هنرمندان عکاس به بنادر شمالی و جنوبی کشور، پنجمین و آخرین گروه از این هنرمندان طی سفری از تاریخ ۲۲ الی ۲۵ تیرماه جاری به بندر بوشهر اعزام شدند.
به گزارش دبیرخانه جشنواره، در این گروه ۱۵ نفر از عکاسان کشور- رئیس هیئت مدیره عکاسان فیلم ، تعدادی از عکاسان دوران دفاع مقدس، مدیر مسئول نشریه عکاس خلاق، مدیر سایت عکاسی، مدیر ویژه‌نامه‌ی تخصصی عکس و دو تن از عکاسان با سابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – حضور داشتند.
گروه اعزامی به بوشهرآخرین گروه از پنج گروهی بود که به بنادر ایران سفر داشتند. در این سفرهای هنری و کاری هریک از عکاسان از منظر خود به سوژه‌های دریایی نگریستند و پا به پای همدیگر، صمیمی و دوستانه کوشیدند تا با دستانی پُر برای شرکت در دومین جشنواره عکس های دریایی ایران خود را مهیا کنند.
جزئیات سفر آخرین گروه هنرمندان عکاس به شرح ذیل از نظرتان می گذرد:
ساعت ۱۰ شب چهارشنبه ۲۲ تیرماه گروه فرودگاه مهرآباد را به مقصد بوشهر ترک و ساعت ۱۱ شب با ورود به فرودگاه بوشهر جهت اقامت به مقصد مرکز آموزش کشیرانی جمهوری اسلامی در بوشهر عزیمت کردند.
صبح ۲۳ تیرماه رأس ساعت ۵ صبح هنرمندان عکاس با حضور در اسکله شرکت ملی نفتکش ایران بوسیله یدک کش یونس متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به سمت سوپر تانکر ایران هویزه که در نزدیکی جزیره خارک لنگر انداخته بود، حرکت کردند.
با حرکت یدک کش از اسکله بوشهر عکاسان ضمن عکاسی از بندر و تجهیزات اسکله بوشهر، از لنج های تجاری و ماهیگیری همچنین منظره‌ی طلوع آفتاب و قسمت های مختلف یدک‌کش یونس و فعالیت کارکنان این یدک کش به عکاسی پرداختند. در طول مسیر، عبور یدک کش ها و لنج ها در طبیعت زیبای خلیج فارس از دیگر موضوعات جذاب برای عکاسان به شمار می رفت تا آنان بتوانند از این مناظر تصاویری را تهیه کنند.
هنرمندان عکاس در طول مسیر خود تا رسیدن به سوپر تانکر ایران هویزه یک سفر دریایی چهار ساعته را تجربه کردند.
پس از رسیدن گروه به سوپر تانکر ایران هویزه، عکاسان با استقبال گرم افسر سوم این نفتکش رو به رو شدند. بعد از ورود به این کشتی با حضور کاپیتان کشتی جلسه‌ی توجیهی برای عکاسان به منظور رعایت نکات ایمنی ویژه کشتی های نفتکش برگزار شد. پس از توضیحات کاپیتان و صرف ناهار، عکاسان هنرمند به منظور بازدید از نفتکش ایران هویزه به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه از موتورخانه، گروه دوم از اطاق فرماندهی و گروه سوم از عرشه و مخازن نفتی عکاسی کردند. که پس از مدتی عکاسی هر یک از گروه ها جای خود را با یکدیگر عوض می کردند.
فعالیت عکاسان در سوپر تانکر ایران هویزه تا ساعت ۵/۴ بعدازظهر به طول انجامید. گروه مجدداً با یدک کش یونس، سوپر تانکر ایران هویزه را به مقصد بندر بوشهر ترک کردند و در طول راه نیز ضمن عکاسی از نفتکش های دیگر شرکت ملی نفتکش ایران که در سواحل نزدیک به جزیره خارک مستقر بودند،‌ از منظره‌ی غروب دریا تصاویری را به ثبت رساندند.
در روز دوم هنرمندان عکاس به طرف اسکله های بوشهر ازجمله منطقه‌ی قدیمی جفره عزیمت کردند. تخلیه ماهی های صید شده از لنج های صیادی و نیز جمعی از مردم که در آن جا در حال شنا کردن و ماهیگیری بودند از جمله سوژه های جذاب برای تهیه عکس به شمار می رفت.
پس از آن عکاسان علاوه بر عکاسی از فضاها و بافت قدیمی و سنتی ساحل بوشهر (گمرک و شهرداری) از کودکان و نوجوانانی که از فرط گرمای هوا به دریا و شنا کردن روی آورده بودند، تصاویری را تهیه کردند و در ادامه همان روز ضمن بازدید از محله بازار کنار ساحل بوشهر، از غروب دل انگیز خلیج فارس به عکاسی پرداختند.
در روز سوم عکاسان پس از طی مسافت ۴۰۰ کیلومتری بوشهر تا منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) مهمان روابط عمومی این منطقه بودند و پس از استقبال و ارائه اطلاعات لازم از سوی مسئولین منطقه ویژه اقصادی انرژی پارس با حضور در دو اسکه پتروشیمی و پشتیبانی
این منطقه از دورنمای تأسیسات منطقه، یدک کش ها و کشتی آتش نشانی که در اسکله پهلو گرفته بود، تصاویری را تهیه کردند و از نزدیک با پروژه های عظیم در ست ساخت این منطقه آشنا شدند این هنرمندان در هنگام بازگشت سفر خود را با بازدید و عکاسی از خانه‌ی رئیس علی دلواری در دلوار و موزه ای که در آن مکان بود پایان دادند و با فرودگاه بوشهر را به مقصد تهران ترک کردند. .


از تاریخ ۱۴ الی ۱۷ تیرماه جاری صورت گرفت:
اعزام چهارمین گروه هنرمندان عکاس به بنادر شمالی

shomal.jpg


در پی اعزام هنرمندان عکاس به بنادر ایران، چهارمین گروه از هنرمندان عکاس از تاریخ ۱۴ الی۱۷ تیرماه جاری به بنادر شمالی کشور اعزام شدند.
به گزارش خبرنگار ما، این تور که با حضور ۱۷ نفر از عکاسان هنرمند کشورمان بر پا شد، هنرمندان عکاس توانستند ضمن بازدید از بنادر امیرآباد، کشتی سازی صدرا، اسکله جدید و نوساز امیرآباد، بنادر نوشهر و کیان شهر، کشتی ایران بصیر و مرداب انزلی تصاویر خوبی را به گنجینه ی تصاویر دریایی اضافه کنند.
براساس این گزارش، جزئیات سفر هنرمندان عکاس به شرح ذیل از نظرتان می گذرد:
۱۴ تیرماه رأس ساعت ۵ صبح هنرمندان عکاس از میدان آزادی تهران به مقصد نکاء (بندر امیرآباد و کشتی سازی صدرا) عزیمت کردند . کشتی سازی صدرا اولین مکانی بود که هنرمندان عکاس از آن دیدن کردند. این کشتی سازی بهترین سوژه برای عکاسان بود. آنها توانستند از بزرگترین سکوی حفاری نفت که ساخت آن در حال اتمام بود، عکاسی نمایند.
همچنین ساخت دو رانش سکو و عظمت این پروژه برای هنرمندان عکاس جالب بود که فرصتی شد تا آنان بتوانند از فعالیت نیروی انسانی و پروژه های در حال اجرا در این کشتی سازی تصاویری را تهیه کنند. در ادامه‌ی این بازدید یکی از مهندسان ناظر پروژه مذکور، توضیحات مبسوطی را درخصوص فعالیت کشتی سازی صدرا به عکاسان ارائه کرد.
شایان ذکر است در این بازدید استقبال خوبی از سوی مسئولین کشتی سازی صدرا نسبت به گروه اعزامی انجام شد.
پس از این مرحله هنرمندان عکاس به اسکله جدید و نوساز امیرآباد عزیمت کردند، این اسکله باتکنولوژی روز دنیا احداث شده است و دارای تجهیزات مدرن جهت تخلیه و بارگیری می باشد. در این اسکله عکاسان هنرمند پس از تهیه عکس از محوطه عملیات تخلیه و بارگیری، به وسیله‌ی یک یدکش به لنگرگاه امیرآباد اعزام شدند. محوطه عمومی اسکله و شناورهای موجود در بندر امیرآباد موضوع جالب دیگری برای عکاسی بود. شبانگاه چهاردهم تیرماه، گروه عکاسان اعزامی به طرف بندر نوشهر حرکت کردند. در روز پانزدهم در محوطه عملیات بندری در بندر نوشهر حضور پیدا کرده و ضمن گردش با یدک کش، از فضای عمومی اسکله و بندر نوشهر تصاویری را تهیه کردند. لازم به ذکر است بندر نوشهر تنها بندری است که با طبیعت زیبای شمال کشور پیوند خورده است.
عصر روز پانزدهم تیر ماه، گروه اعزامی به سمت بندر انزلی حرکت کردند. در حومه بندر انزلی از بندر کیان شهر که یکی از بنادر کوچک صیادی شمال کشور می باشد و دارای طبیعت زیبایی است عکاسی نمودند. در این بندر غروب زیبایی نمایان بود که توجه هنرمندان را به خود جلب کرد و آنان توانستند تصاویر خوبی را به ثبت برسانند.
عکاسان هنرمند صبح روز شانزدهم به اسکله انزلی رفتند و از طریق یدک کش تصاویری را از اسکله تهیه کردند. در همان روز اجرای مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که رویدادی پیش بینی نشده بود، سوژه‌ی مناسبی را برای عکاسان ایجاد کرد تا آنان بتوانند تصاویر خوبی را در ارتباط با بندر، امنیت و قدرت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ثبت و ضبط نمایند.
پس از آن هنرمندان عکاس از کشتی ایران بصیر بازدید کردند. در این بازدید کاپیتان غلامی فرمانده این کشتی، نکات مهمی را پیرامون دریانوردی نوین به جمع حاضر ارائه کرد. همچنین در ادامه عکاسان هنرمند ضمن تهیه تصویر از محوطه عمومی اسکله و تجهیزات بندر انزلی، به قسمت های صیادی و تفریحی بندر انزلی جهت عکاسی اعزام شدند.
بعدازظهر روز شانزدهم عکاسان به وسیله‌ی چهار قایق موتوری به مرداب انزلی اعزام شدند. جذابیت این مرداب باتوجه به فصل رویش گل های نیلوفر توجه هنرمندان عکاس را به خود جلب کرد و آنان توانستند از این طبیعت زیبا و همچنین از نمای غروب در مرداب انزلی تصاویر خوبی را بگیرند.
در روز پایانی ۱۷ تیرماه هنگام برگشت، گروه عکاسان از طبیعت دریا و مناظر شالیزارها تصاویری را تهیه کردند و ساعت ۳۰/۱۸ روز جمعه این هنرمندان به سفر ۴ روزه خود پایان دادند.
اما در این سفر تعدادی از عکاسان هنرمند نظرات و پیشنهادات ارزنده ای را ارائه نمودند که گزیده‌ی آن از نظرتان می گذرد:
یکی از هنرمندان عکاس اظهار داشت: به منظور تبلیغات این حرکت خوب، می توانید از وجود خبرنگاران همراه هم استفاه کنید تا نسبت به پوشش خبری تصویری این حرکت، اقدام لازم را به انجام برسانند همچنین علاوه بر عکس می توانید فیلم های یک دقیقه ای را به جشنواره اضافه کنید که حتماً جذابیت خوبی خواهد داشت.
تقسیم بندی جشنواره عکس به بخش های کودک و نوجوان ، آماتور و حرفه ای می تواند علاوه بر مشارکت تعداد بیشتری از عکاسان، آینده سازان کشور را نیز با دریا و دریانوردی آشنا کرده و فرهنگ عکاسی و دریانوردی را اشاعه دهد.
وی افزود: جشنواره داستان های کوتاه از بخش های دیگری است که می تواند دست اندرکاران ادبیات نوشتاری و نیز علاقه مندان به قلم را به این وادی بکشاند.
هنرمند دیگری گفت: پیشنهاد می کنم برای معرفی یک موضوع خاص، از عکاسان در زمینه‌های مادی، اخذ مجوز، تأمین منابع و امکانات حمایت شود تا هر عکاس باتوجه به توانایی های شخصی و در مدت زمان لازم بنا به تشخیص خود پروژه ای را در این ارتباط با دقت تمام پیگیری کند و به نتیجه برساند.
افزایش مدت زمان توقف هنرمندان در هر مکان برای تهیه عکس از دیگر پیشنهاداتی بود که برخی از هنرمندان به آن اشاره کردند.
دبیرخانه دومین جشنواره تصاویر دریایی ایران وظیفه می داند که مراتب تشکر و قدردانی هنرمندان عکاس کشور را از همکاری و مساعدت آقای کمال مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر و همکاران ایشان در روابط عمومی این شرکت و همچنین مدیر شعبه نوشهر و نکاء و مسئولین سازمان بنادر و کشتیرانی نوشهر و امیرآباد ابراز نماید.

 

بندر چابهار

iris2.jpg

عکاسان خانم در عزیمت به بندر چابهار ابتدا از اسکله شهید بهشتی بازدید و عکاسی نمودند. سپس از طبیعت و محیط زیست دریا در حومه‌ی بندر چابهار تحت عنوان سواحل صخره‌ای چابهار عکاسی کردند.
عکاسی هنگام شب از دریا و کشتی موضوع جالب دیگری بود تا هنرمندان عکاس به هنرنمایی در این زمینه بپردازند. همچنین این هنرمندان عکاس در روز دوم این سفر رأس ساعت ۵ صبح در اسکله صیادی حضور یافتند تا از صیادانی که با شرایط سخت ازصید ماهی بر می‌گشتند و صید را به ساحل منتقل می‌کردند عکس بگیرند.
عکاسی از مردم بومی و مرکز خرید (بازار سنتی و بومی) چابهار و بازدید از قسمت های مختلف کشتی ایران ابوذر (اسکله شهید کلانتری) در قالب ۳ گروه ۵ نفری فرصتی ایجاد کرد تا آنان ضمن دریافت اطلاعات مربوط به کشتی از قسمت های مختلف آن عکاسی کنند.
عکاسی هنگام غروب از مناظر غروب دریا و همچنین از نقاط مرتفع مسلط به دریا وبازدید از اسکله صیادی رمین در حومه‌ی بندر چابهار و عکاسی از فعالیت هایی که در زمینه‌ی بافت تورهای صیادی و دریانوردان بومی انجام می‌گیرند از دیگربرنامه‌هایی بود که در این تور انجام شد.
در آخرین روز این سفر، عکاسان هنرمند از بندر کنارک که از بنادر قدیمی و بزرگ صیادی استان سیستان و بلوچستان می باشد بازدید کردند. سپس ضمن یک گردش دریایی با یدک کش به اطراف اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری، از مناظر دریایی و همچنین نمای دریا در غروب و هنگام شب عکاسی کردند.
خبرنگار ما به منظور آشنایی هرچه بیشتر با نقاط ضعف و قوت برگزاری چنین تورهایی، نظرات هنرمندان عکاس را در این زمینه جویا شد. با اینکه تمامی عکاسان خانم از نحوه‌ی برنامه‌ریزی و برگزاری چنین تورهایی از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کردند ولی عده ای از آنان به نکات ظریفی اشاره کردند که مشروح آن از این قرار است:
یکی از عکاسان خانم گفت: مکان هایی که برای عکاسی ما را بردند بسیار عالی بود، مخصوصاً سفر با یدک کش به اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری بسیار جالب بود.
عکاسی دیگر گفت: اگرچه سفرهای زیادی با عکاسان رفته ام، به نظرم این سفر فوق العاده بود باتوجه به اینکه جمع کردن افرادی که نقطه نظرات و دیدگاه های متفاوت دارند و ایجاد شرایط عکاسی برای آنان کار بسیار سختی است ولی با درایت و رفتار خوب مسئولین سفر و برگزارکنندگان، ما توانستیم نهایت استفاده را از این تورببریم.
در ادامه خانم عکاس دیگری گفت: امسال جشنواره خیلی خوب برگزار شد و با اینکه دومین مرحله آن بود کار جدیدی صورت گرفت و همه‌ی کارها با نظم و ترتیب و کاملاً حساب شده بود.

بندرعباس

iris3.jpg

همزمان با ورود هنرمندان عکاس خانم به بندر چابهار، آقایان عکاس نیز به منظور تهیه عکس از بندرعباس بازدید کردند که گزارش و نقطه نظرات سفر آنان به شرح ذیل است:
در روز اول این تور چهار روزه هنرمندان عکاس ضمن بازدید از کشتی ایران اصفهان، با همکاری کاپیتان کاظمی و کارکنان این کشتی از محیط بیرون و داخل این کشتی و همچنین کشتی های مستقر در لنگرگاه عکاسی کردند. سپس در روز دوم این گروه از هنرمندان به مجتمع کشتی‌سازی و مجتمع فراساحل ایران هدایت شده و ضمن بازدید، از فرایند ساخت و تعمیرات کشتی تصاویری را تهیه نمودند و در ادامه از سواحل و بندرپُل، بندر خمیر و نیز لنج سازی حرا عکاسی کردند.
سفر با اتوبوس دریایی به جزیره قشم و سپس بازدید و عکاسی از بندر لافت و نیز شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی در بندرعباس (کارگاه های تخصصی و انبارها) از دیگر برنامه های این تور در روز سوم بود.
همچنین در روز چهارم هنرمندان با اخذ مجوز مربوطه و هماهنگی با حراست شعبه و گمرک اسکله از فعالیت شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی درخصوص سوخت رسانی در اسکله شهید رجایی، تصاویری تهیه و در ادامه بوسیله بارج های سوخت رسانی به اطراف اسکله شهید رجایی رفته و با عکاسی از انواع کشتی های مستقر در این اسکله به سفر خود پایان دادند.
این گروه از عکاسان هم به نوبه خود ضمن تشکر و قدردانی از این اقدام شایسته نظرات و پیشنهادات خود را به شرح ذیل اعلام کردند.
در ابتدا یکی از عکاسان گفت: امیدوارم که در این سفرها بتوانیم خوب عکاسی کنیم.
همه با انگیزه کار می کنند و این نشان دهنده اهمیت جشنواره است و امیدواریم که همه موفق شوند و جشنواره هم کار خود را به نحو احسن انجام دهد. وی در ادامه گفت: واقعاً این کار جدیدی است که در طول ۳۰ سال عکاسی انجام داده ام و از این که در این سفر دوستان عکاس را در کنار خودمان می‌دیدم، خوشحال هستم. البته بعضی ها می گویند چون ۱۸ نفر همه در یک مکان هستیم ممکن است عکس ها یک رویکرد واحد داشته باشند ولی به نظر من این طور نیست. این کار دیدگاه‌های مختلف هنری عکاسان را نشان می دهد.
در ادامه هنرمند عکاس دیگری گفت: موضوعی که در جهت بالا بردن فرهنگ تصویری جامعه انتخاب شده خیلی کار مفیدی است و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از اینکه نسبت به ارگان های دیگر خیلی زودتر اقدام به این کار کرده جای تقدیر دارد.
هنرمند دیگری از کشورمان ضمن تشکر از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره گفت: برنامه ریزی را خیلی جامع ندیدم. پیشنهادم این است که مسئولین مربوطه نمایشگاهی از آثار عکاسان صرفاً در تهران برگزار نکنند و در شهرستان های مختلف که دفاتر کشتیرانی در آنجا مستقر است این گونه جشنواره ها را برگزار کنند تا نیروهای بومی هم جذب شوند. تغییر ترکیب داوری در دومین جشنواره و استفاده از اساتید در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از جمله مواردی بود که این هنرمند به آن اشاره کرد.
هنرمند دیگری گفت: به شیوه‌ی اجرای برگزاری این تور انتقاد دارم. چون این شیوه که در خدمت دوستان عزیز هستیم بیشتر به سفرهای دانشجویی شباهت دارد و این درست نیست برای اینکه در این تور تعدادی از عکاسان پیشکسوت و حرفه ای هم حضور دارند و در این سفر ما بیشتر در قالب توریستی کار را انجام می دهیم که این کار زیاد شکل زیباشناسی و هنری کار را نمی تواند نشان دهد و به دلیل کثرت عکاسان کار خوبی در نمی آید و پیشنهادم این است که در قالب پروژه کار مطرح شود چرا که عکاسان قابلیت های خیلی زیادی دارند و باید از این قابلیت ها به نحو احسن استفاده کرد.
تشکیل شورای سیاستگذاری در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، انتخاب عناوین بیشتربرای مسابقه، شناسایی توانایی و قابلیت عکاسان به صورت تیم‌های جداگانه، تشکیل جلسه به منظور انتخاب سوژه قبل از برگزاری جشنواره و… از جمله نکات ارزنده ای بود که عکاسان به آن اشاره کردند.
دبیرخانه دومین جشنواره تصاویر دریایی ایران وظیفه می‌داند که مراتب تشکر و قدردانی هنرمندان عکاس کشور را از همکاری صمیمانه و مساعدت مهندس حمید کشاورزی مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی و کاپیتان حسن جلیل زاده مدیرعامل شرکت کشتیرانی جنوب ـ خط ایران و مشارکت آنان در این اقدام فرهنگی ـ هنری ابراز نماید.

اسامی عکاسان اعزامی به بنادر کشور به شرح زیر است :
چابهار: لیلا غضبانپور- نهاله نوشیروانی – نادیا محمودی – فریناز ذاکر – فاطمه حسینی لاهیجی – هدی مولانا – شیرین حکمی – کتایون قدس راد – نوشین وفادار – فاطمه ابراهیمی – زهرا کریمی – مونا تقی پرست – مریم بخشی – پریسا رحیمی – مرضیه ایوتین

بندرعباس: حاج حسین بهرامی -امیرعلی جوادیان- اباصلت بیات- محمدحسین حیدری- یدالله عبدی-یوسف گرامی -علی فریدونی-مهدی جعفری -فریدون کوچکی -عباسعلی فلاح -محمود بدرفر-محمدنوروزی -وحید فرجی -محمود عبدالحسینی -حمید محمد نظر -محمدمهدی رحیمیان -علی اصغر دانش پور

بندر خرمشهر:جاسم غضبانپور- سیدمحمد حسینی- ناصرعظیمی- امیدصالحی – بهزاد ترکی زاده- جلاالدین سخا – سینا سخا – مسعود توجهی – کوروش جاویدی پارسی جانی – امیر مسعود بهاور- جلال سپهر – حسن غفاری – داود کهن ترابی – باقر نصیر – قاسم معماری – قاسم نوردی

بندر انزلی: سیامک ایمانپور- نادر جوشقانی- مهرداد نصیری صفت – شاهین شهابلو – ابراهیم ناصری – علی نیک پور – سیاوش حبیب الهی – حسن قائدی – محمدرضا حبیب الهی – محمد حسین نجاران – محمد قریب – محمد رازدشت – ناصر جواهری تهرانی – الله کرم رضائی زاده

بوشهر : قادر عاقلی -امیر عابدی – علی نیک رفتار – سید حسین التجاء – داریوش کیانی -حسین نوذری -ناصر امامی نیکچه -علیرضا نیک نژاد -مهدی منعم -مجید ناگهی -پیمان هوشمند زاده -جاسم غضبانپور – ساسان موئدی -افشین شاهرودی – مجید کیاماری