image001.jpg
بنیاد فرهنگی آیینه– روز ۱۳ ماه می ۲۰۰۵، وزارت امور خارجه فرانسه در نامه ای رسمی اعلام کرد که به پاس خدمات رضا دقتی ، عکاس و خبرنگار ایرانی برای احیای مطبوعات آزاد، اشاعه آزادی بیان دردنیا، مبارزه برای احیای حقوق کودکان و مبارزه بر علیه استبداد، رئیس جمهور این کشور او را به مقام افتخاری شوالیه ملی لیاقت منسوب کرد.
رضا دقتی در سال ۱۳۳۳ در شهر تبریز متولد شد. اومبارزﮤ خود برای اشاعه آزادی بیان و پیشبرد جامعه مدنی را از دبیرستان آغاز کرد و در دانشگاه هنگام تحصیلات معماری ادامه داد. در سال ۱۳۵۳ پلیس شاه او را دستگیر کرد و درطی سه سالی که در زندان ماند، پنج ماه را در سلول انفرادی زیر شکنجه ی روزانه گذراند.image002.jpg

او در سن چهارده سالگی با عکاسی آشنا شد و از سال ۱۳۵۷ به طور حرفه ای عکاسی خبری را با همکاری با مجله ها و روزنامه های معروف دنیا آغاز کرد. در حال حاضر او با مجله نامدار نشنال جئوگرافیک همکاری می کند و تا کنون بیش از صد کشور را تحت پوشش مطبوعاتی قرار داده است. گزارشهای او بازگو کننده جنگ ها، انقلاب ها و مصایب انسانهاست.
رضا دقتی همواره تصویر را به عنوان وسیله ای برای پیشبرد اهداف انسان دوستانه و مبارزات خود برعلیه استبداد به کار گرفته است. وی در سال ۱۹۹۰، پس از عقب نشینی شوروی از افغانستان، مسئولیت پخش کمکهای جامعه بین الملل را از طرف سازمان ملل متحد پذیرفت و بدنبال این تجربه بنیاد فرهنگی “آیینه” را در سال ۲۰۰۱ در کابل تأسیس کرد. در بنیاد فرهنگی ” آیینه” تاکنون صدها تن از دختران و پسران افغان در رشته های روزنامه نگاری، عکاسی، فیلم برداری وطراحی تحت نظر اودر بالاترین سطح حرفه ای آموزش یافته و جذب دنیای کارحرفه ای در سطح بین المللی شده اند.از دیگر فعالیتهای وی میتوان به را اندازی آژانس عکس وبستان اشاره کرد.
نشان شوالیه ملی لیاقت در فرانسه مهمترین نشان افتخاری در زمینه کارهای فرهنگی است.
درباره رضا دقتی: سایت سنای فرانسه
بنیاد فرهنگی آیینه در سایت نشنال جئوگرافیک