مهدی فرهمند
فصل اول سال ۱۳۸۴به پایان رسید. این فصل را در حالی پشت سر می گزاریم که تقریبا اکثر روز های آن روز های پر کـاری برای عکاسان خبری بود. امسال نیز کار با عکاسـی از نوروز و رســم و رسـوم آن شروع شد، در پــی آن مناسبت های مختلف، ازجمله ۲۸صفر، روز ارتش، رحلت حضرت امام (ره )، فتح خرمشهر وبلا فاصله انتخابات ریاست جمهوری که با ثبت نام کاندیدا ها شروع شد و چهار روز ادامه داشت، عکاسان رابه خود مشغول کرد. بعد ازآن تبلیغات، سفرها و کنفرانسهای مختلف کاندیداها را داشتیم البته در لابلای این برنامه ها، مسابقات مختلف ورزشی مانند لیگ برتر، بازیهای تیم ملی فوتبال و راهیابی ایران به جام جهانی, سپس شادی مردم در آن شب به یاد ماندنی روز وشب عکاسان را گرفته بود. دست آخر هم جمعه گذشته روز انتخابات. البته برنامه های معمول وهمیشگی خبری مثل دیدارها وافتتاحیه های مسئولین مملکتی نیز در جای خود محفوظ بود. هر کدام از این برنامه ها مشکلات وسختی های خود را به همراه دارند از جمله برخورد های نا مناسب افراد مختلف با عکاسان که آن هم به دلیل نا آگاهی وجا نیافتادن این حرفه در بین سطوح مختلف افراد جامعه میباشد که یک عکاس خبری باید در کنار تمام مشکلات زندگی با آنها نیزدست وپنجه نرم کند. فصل اول فصلی بود که ایران در کانون خبری دنیا قرارداشت و خبر نگاران بسیاری را نیز از خبرگزاری های مهم دنیا برای پوشش خبری رویداد های آن روانه ایران کرده بود، بسیاری از آنها هنوزهم برای تعقیب ادامه اخبار ایران در کشور ما حضور دارند.
در فصل اول سال، سایت های خبری و مطبوعات داخلی و خارجی مملواز عکس های خوب وگزارش تصویری های متنوع وجالب از رویدادهای این سه ماه بودند که توسط عکاسان توانای کشورمان تهیه شده و در کل دنیا نیز به این تصاویر استناد می شد و بیننده های بسیاری داشتند، همه اینها نشان از رشد و پیشرفت این حرفه در ایران دارد، چرا که حضور به موقع وشناخت کامل از خود رویداد وحواشی آن دو فاکتور مهمی است که عکاسان ما به اهمیت آن پی برده اند ومی دانند این دو فاکتور بر بار مفهومی عکس ها می افزاید. حال که چشم های بسیاری نظاره گر کار آنها میباشد، باید کار خود را جدی تر وبا دقت بیشتری دنبال کنند.
در فصل اول برنامه های مختلف خبری، باعث گردیدند که عکاسان بیشتر در کنار هم و در ارتباط باهم باشند که در درجه اول مانند اعضای یک خانواده از احوال و مشکلات احتمالی همدیگر با خبر باشند و در درجه دوم، نوعی تعامل فکری وانتقال تجارب و دانسته ها نیز در میانشان صورت گیرد.
در فصل اول سال تعداد زیادی نمایشگاه انفرادی وگروهی و همچنین تعدادی جشنواره عکس نیز در نقاط مختلف کشور بر پا شد وجوایزی به منتخبان آنها اهدا گردید. در این سه ماه چند کتاب عکاسی نیز به چاپ رسید. در کنار همه این رویدادها تعدادی فراخوان برای شرکت در مسابقات مختلف عکاسی نیز منتشر گردید که آنها نیز فکر عکاسان را به نوعی به خود مشغول کرد ند. خلا صه کلام، عکاسان آنقدر در این ۹۰روز فعالیت داشتند که پرداختن به همه آنها در حوصله این مطلب نمی گنجد و فقط میتوان گفت : فصل اول سال ، فصلی پر کار برای عکاسان بود .
فصل دوم را فردا در حالی شروع می کنیم که هنوز مرحله دوم و سرنوشت ساز انتخابات در انتظار ماست ودراین فصل نیز برنامه ها و کارهای بسیاری در پیش داریم. با امید موفقیت برای ایران وعکاسان ایرانی .