داوری دومین دوره جایزه عکاسی مطبوعاتی کاوه گلستان با قضاوت یونس شکرخواه – کامران جبرئیلی – رخشان بنی اعتماد و حسن سربخشیان در تهران و جیهان عمار در قبرس انجام و آثار برگزیدگان راه یابی به نمایشگاه مشخص شد. با پایان داوری آثار این دوره، دبیرخانه جایزه مراحل اجرائی و آمار برگزیدگان را به شرح زیر اعلام کرد.

2thgolestanaward1.jpg

از راست: یونس شکر خواه – حسن سربخشیان – کامران جبرئیلی – رخشان بنی اعتماد

ورود آثار به دبیرخانه
با توجه به شیوه جدید جمع آوری آثار در این دوره و برای اولین بار در مسابقات عکاسی در ایران به صورت فایل دیجیتال و بر روی CD در جهت کاهش هزینه شرکت در مسابقه برای شرکت کنندگان تاثیر زیادی در افزایش تعداد شرکت کنندگان در این دوره نسبت به دوره قبل داشت.
با ورود آثار به دبیرخانه عملیات ثبت اطلاعات – کد گزاری – تعیین اندازه عکس ها – آماده سازی چاپ – تهیه آمار شرکت کنندگان و عکس ها به تفکیک موضوع با سرعت و دقت انجام شد.

کد گزاری عکس ها
در مرحله کد گزاری با توجه به حجم بسیار زیاد عکس ها و گروه بندی در سه دسته تک عکس – مجموعه عکس یک و مجموعه عکس دو – دقت ویژه ای مورد نیاز بود تا اطلاعات افراد با عکس ها همخوانی داشته باشد. این مرحله در نهایت دقت از سوی دبیرخانه انجام پذیرفت. و در پایان آمار نهایی شرکت کنندگان استخراج شد.

ثبت اطلاعات – استخراج و انتشار آمار نهایی
پس از استخراج آمار و اطلاعات آثار و تطابق با عکس های ارسالی در CD در مرحله اول بر حسب تعداد افراد شرکت کننده – جنسیت – تهران و شهرستان – تعداد کل آثار – تعداد تک عکس – تعداد کل مجموعه عکس – تعداد عکس های مجموعه عکس آمار مورد نیاز استخراج و از طریق رسانه ها ( خبرگزاریها ، مطبوعات و سایتها ) به اطلاع عموم رسید.


چاپ عکس ها
پس از اتمام مراحل ثبت اطلاعات تمام عکس ها برای چاپ آماده شد. عکس های بخش تک عکس در ابعاد ۳۰×۲۰ سانتیمتر و عکس های بخش مجموعه عکس در ابعاد ۴۸×۳۰ سانتیمتر به صورت چاپ دیجیتال برای داوری به چاپ رسید. پس از چاپ عکس ها تمام ۹۲۷ تک عکس و ۳۲۶ مجموعه عکس ارسالی کد گزاری و برای افزایش دقت و کنترل مجدد با فایل عکس ها مقایسه شد. پس از کد گزاری عکس ها، دسته بندی موضوعی در دستور کار قرار گرفت و به منظور سهولت داوری عکس ها بر حسب موضوع – عمودی و افقی – رنگی و سیاه و سفید دسته بندی شدند. مراحل دسته بندی با صرف وقت بسیار از سخترین مراحل اجرائی بود. در این مرحله پس از دسته بندی عکس ها بر اساس موضوعات کلی مانند انتخابات یا فوتبال، موضوعات جزئی تر نیز دسته بندی شدند مانند عکسهای کاندیداها، تا هنگام داوری، دواران راحت تر بتوانند قضاوت کنند.

داوری
کامران جبرئیلی عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام آمادگی و به دعوت دبیرخانه جایزه در سفری یک روزه از دبی به تهران آمد تا در میان داوران حاضر در ایران، حسن سربخشیان – عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس – رخشان بنی اعتماد کارگردان صاحب نام سینمای ایران و دکتر یونس شکرخواه استاد دانشگاه و از چهره های برجسته علمی عرصه روابط عمومی و ارتباطات در طول بیش از ۱۰ ساعت داوری و تا پاسی از شب با دقت و حوصله به بررسی آثار بپردازند. در طول داوری هرچه به مراحل پایانی نزدیک تر می شدیم کار هئیت داوری سخت و سخت تر می شد. تا اینکه در مرحله نهایی هئیت داوران برای انتخاب نفر برگزیده بخش استعداد جوان بیش از ۲ ساعت به بحث و گفتگو پرداختند و در بخش گزارش تصویری با رأی قاطع همه داوران پس از گفتگوی طولانی دو مجموعه عکس را به عنوان آثار برتر در این بخش انتخاب نمودند که با موافقت دبیر جایزه، دومین جایزه عکاسی مطبوعاتی کاوه گلستان در بخش گزارش تصویری دو برگزیده دارد و برخلاف روال معمول که جایزه بین نفرات برگزیده نصف می شود، هر دو برگزیده جایزه یک میلیون تومانی و تندیس جایزه را به خود اختصاص خواهند داد.

همچنین در جلسه داوری کامران جبرئیلی پذیرفت تا استعداد جوان این دوره را تحت حمایت کاری خود قرار دهد.

ادامه داوری
با توجه به عدم حضور خانم جیهان عمار ادیتور بخش عکس خبرگزاری فرانس پرس در داوری به علت عدم آمادگی در زمان داوری، تمام عکس ها ی کد گزاری شده برای ایشان با پست DHL ارسال شد تا پس از انتخاب و داوری آثار مورد نظر، دبیرخانه را از رای خود آگاه نمایند. لازم بذکر است که خانم عمار در قبرس مسئولیت بخش عکس خاورمیانه خبرگزاری فرانسه را بر عهده دارند. و با اعلام نظر خانم عمار دبیرخانه با جمع بندی آراء هیات محترم داوران آثار برتر دومین دوره جایزه کاوه گلستان را استخراج کرد.

2thgolestanaward.jpg

از راست: کامران جبرئیلی – حسن سربخشیان – هنگامه گلستان – رخشان بنی اعتماد – یونس شکرخواه


بنا بر اعلام دبیرخانه جایزه از میان ۲۹۴ شرکت کننده این دوره آثار ۸۷ نفر به بخش نمایشگاه راه یافت که چهار نفر از این افراد در روز ۱۴ آبان ماه به عنوان نفرات برتر سه بخش تک عکس – گزارش تصویری و استعداد جوان معرفی و جایزه یک میلیون تومانی و تندیس جایزه را به خود اختصاص خواهند داد در این دوره بنا به نظر قاطع هیأت داوران و موافقت دبیر جایزه بخش گزارش تصویری دو برگزیده دارد که به هر دو آنها جایزه کامل یک میلیون تومانی و تندیس جایزه اهداء خواهد شد و ۱۰ نفر دیگر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
راه یافتگان به مرحله نهایی را ۷۴ مرد و ۱۳ زن تشکیل می دهند که از این تعداد ۷۳ نفر از تهران و ۱۴ نفر از شهرستان هستند.

هیات داوران از ۹۲۷ عکس در بخش تک عکس خبری ۹۸ عکس و از ۳۲۶ مجموعه عکس در بخش گزارش تصویری ۱۴ مجموعه عکس را به عنوان آثار برتر برگزیدند.

اسامی راه یافتگان به نمایشگاه دومین جایزه عکاسی مطبوعاتی کاوه گلستان یک شنبه ۲۰ شهریور در سایت جایزه کاوه گلستان و سایت عکاسی منتشر خواهد شد.

عکس: آرش عاشوری نیا